Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche Cayenne Coupé (2019)

We weten al dat de Turbo een geweldige krachtpatser is, maar weet de Cayenne Coupé ook te overtuigen in de basisversie? AutoWereld doet de test.

87.084 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Porsche heeft moeten toegeven dat een SUV-coupé interessant kan zijn, de Mercedes GLE Coupé en de BMW X6 gaan immers als warme broodjes over de toonbank, dus heeft het zijn Cayenne ook een aflopend dak gegeven. Maar niet zonder hem een sportieve toets te geven, met bijvoorbeeld een optioneel dak uit koolstofvezel en een standaard Sport Chrono-pakket.

Dat neemt niet weg dat de Cayenne Coupé voor de rest identiek is aan de Cayenne qua techniek: zelfde motoren, zelfde onderstel en dus ook gelijkaardige prestaties. Het lagere dak zou de hoofdruimte kunnen beperken, maar Porsche heeft simpelweg de zetels wat lager geplaatst om dat te compenseren. Veel verschil zal je dus niet merken binnenin.

Momenteel zijn er 3 motoren te bestellen, gaande van de Coupé met 3.0 V6 en 340 pk, over de Coupé S met 2.9 V6 en 440 pk tot de Turbo, die we al hebben getest, met 4.0 V8 en 550 pk. Vandaag hebben we de basis-Coupé onder de kont, die nog steeds in 6 seconden naar de 100 km/u snelt. Hij valt ook serieus op in het straatbeeld, met zijn Lava Orange kleurtje en de dikke 22-duimers. De gepersonaliseerde nummerplaat maakt het af.

Hoe rijdt het?

Als een Porsche Cayenne van de laatste generatie, dat valt ook te verwachten. Het is een compliment, want van alle grote SUV’s is dit wel de meest dynamische. Je zou haast kunnen zeggen dat je zijn formaat en gewicht niet voelt, maar zodra je de stad binnenrijdt verdwijnt die gedachte als sneeuw voor de zon. Wat is dit een brede bak! Net geen 2 meter zonder spiegels, maar de bredere heupen en de dikke C-stijl doen hem nog wat forser lijken. Het nadeel van zo’n opvallende wagen: iedereen kijkt mee wanneer je hem in een parkeerplek probeert te wringen.

Gelukkig heb je daar op de grotere wegen niet veel last meer van, waardoor je je kan richten op de andere zaken. Zoals de motor, die met zijn 340 pk en 450 Nm echt wel voldoende pit heeft om vaart te maken. Hij is niet bloedsnel zoals de Turbo, maar dat betekent dat je wat langer plezier kan hebben voor je je rijbewijs kwijtspeelt. De optionele sportuitlaat (voor 3.109,70 euro, jawel) voegt daar nog wat auditief genot aan toe.

We raden ook aan om er zo veel mogelijk van te genieten, want een blik op de prijslijst doet gegarandeerd de tranen in de ogen schieten. Het Lightweight sportpakket, dat onder meer het carbon dak toevoegt voor een totale besparing van… 20 kilo (op 2 ton wagengewicht) kost maar liefst 14.000 euro. Heb je daar graag volleer in het interieur bij? Nog eens 4.000 euro, graag. Je moet echt je best nog niet doen om de prijzen de pan uit te laten swingen, daar zijn ze bij Porsche heel goed in.

Conclusie?

Of je nu deze Cayenne Coupé moet nemen, of toch maar een gewone Cayenne, zal afhangen van jouw designvoorkeur. Qua praktisch vernuft en qua rijgedrag zit er niet veel verschil tussen de twee. Deze basisversie kunnen we wel aanraden, al is het maar om wat geld over te houden voor de optielijst. En als je wil opvallen: neem hem in Lava Orange met de 22-duimers. Veel bekijks gegarandeerd.

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Geschreven door op