Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / PORSCHE CAYENNE S E-HYBRID // RANGE ROVER SDV6 HYBRID : Zonder zonden

Zondaars zijn het, die hoog opgeschoten en gulzig naar de tankpomp grijpende SUV's. Maar de tijd staat niet stil. Hoe lasterlijk nog is dat imago als er voor een deel op stroom wordt gereden? De Range Rover Hybrid en de Cayenne S E-Hybrid rijden ons hun showcase voor.

Overzicht :

Bereid je voor op een tsunami aan SUV’s met een stroomdoos tussen de ribben. Vanaf volgend jaar zal zowat elke grote SUV er eentje in de rangen tellen. Mercedes introduceert de GLE 500e eind dit jaar, BMW chargeert letterlijk en figuurlijk met de X5 XDrive40e Plug-In Hybrid, we hebben al eens kunnen proeven van de Volvo XC90 Twin Engine en Audi punt eveneens een draad in de stekker van zijn Q7 e-tron. Al kiest het geringde merk uit Ingolstadt voor een combine met diesel, daar waar de andere prestigemerken voor het globaal iets vlotter te slijten benzine kiezen. De hoogst verrassende achterblijver is de Lexus RX. De jongste editie, waarvan zopas de eerste beelden verschenen, rept geen teken Japans over plug-infunctionaliteit. Bizar, omdat de RX immers de allereerste SUV met stroomhulp was en Lexus toch als een specialist ter zake telt. Bovendien hebben de landgenoten bij Mitsubishi al een hele poos een Outlander PHEV in de rangen, zowat het voornaamste model dat voor hen nog een vuist weet te maken in West-Europa. En dat allemaal dankzij ‘den draad, meneer’. SUV’s zijn dankbare platformen om te elektrificeren. Er zit veel marge op hun torenhoge normverbruik - lees: je kan er makkelijk een paar liter afnijpen, wat altijd lekker bekt in de berichtgeving en publiciteit - en door hun opgeblazen karuur kan je er ook vlotter een extra set batterijen in kwijt. Mooi meegenomen, want om een treffelijk rijbereik en veel elektrische inmenging te bereiken heb je nu eenmaal een karrenlading aan batterijen nodig. Vraag dat maar aan Tesla. Tenslotte verhelpt het ook de ambivalente natuur van SUV’s die even hard worden begeerd als verguisd. Maak er een plug-in van en de brutale slokop blijkt ineens braaf en vroom genoeg om zelfs als misdienaar bij een kerkdienst te assisteren. En dat wordt nog van tel als er in steden een nultolerantie voor de uitstoot van kracht komt. Nog niet voor morgen, die restrictie, wel voor overmorgen.

Grote SUV's zijn dankbare platformen voor plug-in-technologie
Journalist AutoGids/ AutoWereld