Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE MACAN TURBO (2014) - Circuittest:

AutoWereld trok naar Leipzig voor de eerste testritten met de Porsche Macan. Alvast een review van de circuitsessie met de 400 pk sterke Turbo-topversie.

PORSCHE MACAN TURBO (2014) - Circuittest:  #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De baby-Cayenne. Eentje waarmee Porsche grote plannen koestert, want de Macan moet ervoor zorgen dat de Duitse sportwagenspecialist gauw de kaap van de 200.000 verkochte wagens per jaar neemt. Maar daarvoor zal hij wel beter moeten zijn dan de gevestigde waarden in het segment, zoals de Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes GLK en de Range Rover Evoque.

Wat is er nieuw?

Zoals de Cayenne voortborduurt op de technische fundamenten van de Volkswagen Touareg, bouwt de Macan op het MLB-platform van de Audi Q5. De wielbasis is identiek, maar voor de rest zijn de verschillen met zijn neef uit Ingolstadt groter dan de gelijkenissen. Porsche claimt immers dat het tot tweederde van de hardware veranderd, verbeterd of vervangen heeft.

Porsche Macan Turbo - AutoWereld

Zo staat de Macan op een opgewaardeerde ophanging waarvan de wielen wat breder uit elkaar staan, het spoor voor- en achteraan neemt met respectievelijk 35 en 36 millimeter toe. De banden vooraan zijn steevast breder dan de exemplaren achteraan, met een bandenmaat die varieert tussen de 18 en de 21 duim. Naast een adaptieve PASM-demping biedt Porsche bovendien de mogelijkheid om luchtvering te installeren, terwijl de Quattro-aandrijflijn met 40/60-verdeelsleutel over beide assen plaats maakt voor een van de 911 Carrera 4 afgeleid 4x4-systeem met een centrale meerplatenkoppeling die het merendeel van het koppel naar de achterwielen gidst.

Om de rijdynamiek verder te boosten, biedt Porsche de gekende pepmiddelen aan. Zo kan je opteren voor een actief achterdifferentieel met torque vectoring-functie, voor een koolstofkeramische PCCB-remmenset en voor het Sport Chrono-pakket dat een launch-controlesysteem combineert met een brutale circuitstrategie voor de transmissie. Hoe dan ook geen handgeschakelde schakelmogelijkheid meer, de Macan komt enkel met de gerobotiseerde PDK-zevenbak met dubbele koppeling, met stop-startsysteem en met zeilfunctie.

Wat zit er onder de motorkap?

Elke Macan vertrouwt op drukvoeding, maar enkel de topversie vertrouwt op de gloednieuwe 3,6 liter-V6. Naast de dubbele turbo en directe injectie brengt die ook een variabele kleplifthoogte aan zowel de in- als de uitlaatzijde als een drogecartersmering in stelling.

Het blok paart een piekvermogen van 400 pk aan een maximumkoppel van 550 Nm en stuwt de toch bijna 2 ton wegende Macan in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Of in 4,6 seconden, als je een beroep doet op het launch-controlesysteem dat vervat zit in het optionele Sport Chrono-pakket. Porsche plaatst geen elektronische snelheidsbegrenzers, de snelheidsmeter van de Turbo loop gewoon door tot 254 km/u.

Porsche Macan Turbo - AutoWereld

Het geluid valt tegen. De motor blaast bij het accelereren en het uitlaatsysteem gorgelt bij het terugschakelen, maar al bij al klinkt de V6 allesbehalve inspirerend. Ook de aanzet mist scherpte, in de kelder van het toerentalregionen komen de turbo’s met wat vertraging op gang. Maar eens onder druk, katapulteren ze de onhoudbaar Macan vooruit.

Een echte Porsche komt pas tot leven wanneer je de zweep laat knallen, met dank aan de korteslagmotor die maar niet buiten adem geraakt. Zelfs met de rode zone in zicht plaatst het ding nog een tussensprintje, zodat de manuele schakelmodus van de overigens op bijzonder hoog niveau acterende PDK-transmissie de ruimte krijgt om te schitteren.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Binnenin merk je de verwantschap met de Cayenne. Dus nog steeds geen centrale draaiknop om de multimediacentrale te bedienen, Zuffenhausen zweert bij een aanraakscherm in combinatie met de propvol druktoetsen gestoken middenconsole. Het duurt even voor je de weet waar welk knopje staat, daarna vind je blindelings de weg in het met enkele online functies uitgebreide infotainmentsysteem.

Porsche Macan Turbo - AutoWereld

Het knapst vinden we het nu multifunctionele sportstuur à la 918 Spyder, dat precies staat waar je het hebben wil. Met zicht op drie tellers, zoals bij de Boxster en de Cayman. Het instrumentencluster met vijf wijzerplaten blijft voorbehouden voor de dikkere Porsches zoals de 911, de Cayenne en de Panamera. Ordnung muss sein.

Porsche Macan Turbo - AutoWereld

Het interieur lust vijf personen, toch omschrijven we de Macan liever als vierzitter. Hoofd- en beenruimte volstaan, maar de smalle zitting en de hoge transmissietunnel beperken de bewegingsruimte op de achterbank. De koffer heeft een laadvolume van 500 liter, maar plooi alles weg en de achterklep slikt tot 1.500 liter aan spulletjes.

Hoe rijdt de Macan Turbo?

We zijn in Leipzig, op de site waar de Macan gebouwd wordt. En daar ligt een bijzonder aantrekkelijke omloop, samengesteld uit legendarische bochten van over de hele wereld. Zoals de oude busstopchicane van Spa-Francorchamps, de lesmo’s van Monza en de corkcrew van Laguna Seca. Een leuk vooruitzicht, alleen zitten we aan het stuur van een 1,9 ton wegende SUV die M+S-schoeisel draagt.

Wanneer we weten waar we moeten remmen en welk traject we best volgen, gaat de Macan in SportPlus en het mes tussen de tanden. Je gooit het ding als een hot-hatch van de ene chicane naar de volgende. De elektrische stuurinrichting is die van een sportwagen, heerlijk afgewogen en blinkend van feedback. Je weet perfect wat de voorwielen uitvreten, zodat je kan gaan spelen met de variabele 4x4-aandrijving die het gulle motorkoppel liefst naar de achteras versluist. De torque-vectoringfunctie van het elektronisch geregelde sperdifferentieel en de propvol gevoel bijtende remmen doen de rest.

Porsche Macan Turbo - AutoWereld

De manier waarop de Macan een band smeedt met zijn bestuurder, hem uitdaagt en dient, zijn kilo’s verstopt, dat hebben we nog geen enkele SUV weten doen. Het engagement dat deze jongen op de piste legt, heeft een intensiteit die het merendeel van de hedendaagse sportwagens hem benijdt. Vooral omdat de opofferingen beperkt blijven. Naast de eerder vermelde off-roadvaardigheden, blijft deze Macan ook in normale omstandigheden stralen.

Wat moet dat kosten?

Een Porsche is nooit goedkoop, maar de Macan bakt het wel erg bruin. Vink wat opties aan en de Turbo breekt door de grens van de 100.00 euro. Al is het prijskaartje van de Macan S Diesel relevanter. Net zoals de gewone S op benzine verlaat die de Porsche-showroom vanaf 60.258 euro, toch vlot 11.000 euro duurder dan de Audi Q5 met de 3.0 TDI 240. En slechts 5.000 euro goedkoper dan de Cayenne Diesel.

Porsche Macan Turbo - AutoWereld

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Porsche zet de S in SUV. De baby-Cayenne is eerder een familie-Cayman.

En de specs?

Motor: 3.604 cc, (V6, biturbobenzine), 294 kW/400 pk bij 6.000 opm, 550 Nm bij 1350-4500 opm Transmissie: permanente vierwielaandrijving met centrale lamellenkoppeling, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Gewicht: 1.925 kg Koffer: 500-1500 l Ophanging: multilink/multilink, variabele demping en luchtvering Prestaties: 254 km/u, 0-100 km/u in 4,6 sec. (met Sport Chrono-pakket) Normverbruik: 7,5 l/100 km CO2-uitstoot: 208 g/km (Euro 6) Prijs: 82.522 euro (basisprijs, maart 2014)

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Geschreven door op

De concurrenten