Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Panamera 4 E-Hybrid (2017)

Vergeet al het voorgaande over Porsche en zijn hybrides. De spatnieuwe Panamera 4 e-Hybrid kondigt de volgende fase aan, een die de oude en de nieuwe waarden beter weet te verzoenen. En tot die nieuwe waarden mogen we zelfs een verlengde versie rekenen.

117.104 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Je zou - volstrekt begrijpelijk - aannemen dat de plug-inhybride versie van de Panamera in grote lijnen een doorslagje is van de aandrijving en de batterijtechnologie van de Cayenne e-Hrybid. Klopt niet, met de Panamera kondigt het sportwagenmerk uit Zuffenhausen een nieuw stadium aan voor zijn geëlektrificeerde vierdeursmodellen. Geïspireerd op de 728 Spyder bestond het doel erin de klassieke Porsche-waarden beter te integreren in het groene verhaal. Dat heeft het volgende opgeleverd:

  • Verzoenbaar met vierwielaandrijving en vierwielsturing.
  • Verzoenbaar met een sportuitlaat en de PDK-robotbak.
  • EV-autonomie van 50 kilometer.
  • Nog steeds uniek in zijn klasse.
  • CO2-uitstoot van 56 gram per kilometer.
  • Luidt een verlengde Executive-versie in.

Dat laatste klinkt niet echt sportief, toch?

Inderdaad, de beste plek in een Porsche blijft voorin. De ontluikende Aziatische markten hebben er echter voor gezorgd dat er nu ook van de Panamera een achterbankversie is. Niet alleen op de Hybrid, overigens, ook de andere, krachtigere modellen kunnen met 15 centimeter extra tussen voor- en achteras tot meer limo worden getransformeerd. Maar, het moet gezegd, ook in de kortere Panamera is er verrassend veel plek achterin, beduidend meer dan in een BMW 6 Gran Coupé of een Aston Martin Rapide S.

Nu, de vorige hybride versie kampte wel met enkele toegevingen, maar die zijn met het oog op een verhoogde dynamiek de wereld uit geholpen. Geen achterwielaandrijving meer, de groenste Panamera is er nu ook met vier aangedreven wielen. Geen elektrische vooras, maar een volwaardige, mechanische vierwielaandrijving (zelfs als je puur elektrisch rijdt blijft de Panamera dus integraal aangedreven). Mechanisch is volgens Porsche de enige mogelijkheid om altijd en overal vier meewerkende wielen te garanderen.

Optioneel kan je ook een meesturende achteras installeren, terwijl stil zoemend door de stad laveren nu mag worden afgewisseld met luid brommend wegaccelereren over landbaantjes. Gewoon een simpele druk op de knop voor de sportuitlaat en de Panamera schraapt viriel zijn keel, geen passant hoort dat er een halve EV passeert. Al verraden de fluogroene remzadels en logo's ook een en ander natuurlijk. Het vermogen, tenslotte, wordt deze keer zowel zuiniger als directer afgeleverd, met dank aan de PDK-achtbak die het overneemt van de vroegere achttrapsautomaat.

Zo zie je maar dat er bij Porsche toch net iets anders wordt nagedacht over hybrides. Het gaat niet alleen om zuinigheid, ook om hoe je stroom prestatiebevorderend kan inzetten. Tja, als de snelste productie-Porsche (718 Spyder) en hun meest beduchte racer (LMP1) allebei aan de elektriciteit zitten...

Aannemelijk dan dat ook de stroommodule aan kracht won.

Zonder aan te dikken jedoch. Voor hetzelfde aantal kilo's levert het batterijenpakket nu 14,1 kWh (tegenover 9,4 op de eerste generatie) aan de elektromotor op de vooras. Samenwerkend met de door twee turbo's aangevuurde 2,9 liter-benzine is dat goed voor een systeemvermogen van 462 pk. Gooi er ook nog eens 700 newtonmeter tegenaan en deze Panamera blijft de zescilinderversie van AMG en S voor aan de stoplichten. Van 0 naar 100 km/u is al in 4,6 seconden achter de rug, mede omdat deze keer alle elektrokracht ook op het tipje van het gaspedaal zit. Op de eerste editie stak de stroomgolf pas op, als je de kraan voor 80% opendraaide.

Theoretisch raak je louter op elektriciteit tot 50 kilometer ver en het duurt tussen 2,5 tot 5 uur om het pack opnieuw op te laden aan respectievelijk een driefasig (320 volt) of een normaal stopcontact (220 volt). Koop je Porsches on board charger, dan halveer je die laadtijden. De officiële verbruikscijfer zijn met een gemiddelde van 2,5 liter per 100 kilometer, goed voor een CO2-uitstoot van 56 gram per kilometer, behoorlijk indrukwekkend. Maar daarnaast zijn ze ook zéér afhankelijk van hoe de eigenaar zijn auto 'tankt'.

Anders dan gewoonlijk bij plug-inhybrides beknibbelt Porsche niet op de brandstoftank. Die is met 80 liter quasi gelijk aan de puur octaan drinkende Panamera's. Handig, maar het stimuleert de laadgewoontes niet bij hen die de auto vooral om fiscale redenen kiezen.

En dat zijn er veel, allicht?

Je zou ervan verschieten. 9 op de 10 verkochte Panamera's in België is een hybride omwille van de 100% aftrekbaarheid. Ze zijn dus veel populairder dan de dieselversies. Speel je het plug-inspelletje mee, dan kan deze Porsche wel wat. Een 70 kilometer lange loop tussen slenterende auto's en veel stop-startbewegingen toverde een ronde 3 liter per 100 kilometer op de boordcomputer. Afwisselend tussen 'EV' en 'Hybrid'-mode.

Maar dit is een Porsche, dus je kan de luchtvering en de aandrijving ook in een 'Sport' en een nog gretiger 'Sport Plus'-mode pleuren. De grotere kicks die dat oplevert - en die zijn er in volle dosissen - kosten dan dik 10 liter benzine. Gebruik de V6 als generator voor de batterijen 'E-charge' en dat stijgt nog door naar 13 liter en meer. Het illustreert eens te meer dat de verbruiksvork van een plug-in breed ligt gespreid en in extreme mate afhangt van de eigenaar.

De Panamera in E-Power rijden is niet zo zen als in een Tesla of een Lexus. Omdat die PDK nog altijd tandwielen moet inzetten en die mechanische actie voelbaar blijft. Maar je mag diep op het gaspedaal drukken, als EV zoemt de Panamera vrolijk naar 100 km/u en meer. Betrek hem in de actie via de sportstanden en er is vooral het remgevoel en de wat zwaardere vooras die dat fluogroene etiket verraden. Voor het overige is deze flinke vierdeurs in staat tot behoorlijk snelle flitsen, gepaard met een voor dit formaat uitzonderlijke agiliteit.

 

Wat is het Autowereld-oordeel?

Een dynamischer hybride met vier zitplaatsen ga je niet vinden, een dynamischer Panamera wel. De Hybrid communiceert wat minder helder dan de traditionele modellen, maar Porsche heeft desalniettemin een staaltje technologie afgeleverd dat de voorganger helemaal in de schaduw zet en dat voor de concurrentie de lat weer een paar schreven hoger heeft gelegd. 

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Journalist AutoGids/ AutoWereld