Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S (2021)

De elektrische Porsche Taycan is er nu ook als iets praktischere, wat hogere Cross Turismo. AutoWereld doet de test met de Turbo S.

192.581 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Porsche Taycan Cross Turismo is een wat handigere en iets avontuurlijkere koetswerkvariant van de elektrische sportberline. Om de ruimte voor de achterste inzittenden en het koffervolume te vergroten laat Porsche het dak van de Taycan Cross Turismo verder naar achteren doorlopen, zoals bij een echte shooting brake. Voor de rest werd heel het onderste gedeelte van het koetswerk aangepast: de bumpers, de zijschorten en de wielkastranden werden voorzien van beschermende kunststof, in het geval van de zijschorten en de diffusor ingelegd met carbon. Een subtiele dakspoiler zorgt voor de finishing touch.

Achterin instappen is niet echt makkelijker: voor wie stevig gebouwd is, zijn de deuren nog altijd smal en laag. Maar wanneer je eenmaal op de achterbank zit, is de grotere hoofdruimte duidelijk. Je kunt er wat meer ademen, maar de voorstoelen (uit één stuk) belemmeren het zicht nog altijd evenveel en de zijruiten gaan niet helemaal naar beneden. Bovendien win je niks aan beenruimte. Kortom, het surplus aan ruimte is uiteindelijk erg relatief en een Panamera Sport Turismo heeft op dat vlak nog altijd meer te bieden dan deze Porsche Taycan Cross Turismo.

In de koffer beschik je afhankelijk van de opstelling van de neerklapbare achterbank over 379 tot 1.145 liter aan laadvolume. Voorin - in de zogeheten frunk - heb je nog eens 84 liter ter beschikking. Alles bij elkaar is dat niet veel meer dan in een klassieke Tacyan (366 liter achterin), maar de nieuwe achterklep maakt de koffer wel toegankelijker. Voor een verre reis met zijn vieren is het nog altijd niet veel, maar een weekenduitstapje is geen probleem. Wie meer wil vervoeren, kan terecht in de accessoirelijst van Porsche, waar je de Performance-dakkoffer van 480 liter vindt die bestand is tot snelheden tot 200 km/u.

Als Cross Turismo heeft de Porsche Taycan altijd vierwielaandrijving – en dus twee elektromotoren – en het grote batterijpakket van 93,4 kWh. De instapversie Cross Turismo 4 kost 96.870 euro, de 4S, Turbo en Turbo S respectievelijk 115.000, 158.000 en 192.000 euro. En aangezien het om een Porsche gaat, is dat natuurlijk nog maar het begin. Zo bedroeg de catalogusprijs van onze testauto met al zijn opties (niet full option!) meer dan 212.000 euro. Het merk verwacht dat de 4S de bestseller zal zijn dankzij de “interessante” verhouding prijs-prestaties-uitrusting. Een achterwielaangedreven versie staat (voorlopig?) niet op de planning voor deze ‘softroaduitvoering’. Die blijft dus het voorrecht van de klassieke Taycan. Logisch gezien zou de Cross Turismo de verkoop van die laatste moeten overtreffen, want in gelijke uitvoering kost hij maar zo’n 5.000 euro meer (Taycan 4S versus Taycan Cross Turismo 4S).

Test 2021 Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S - Review AutoWereld

Wat verandert er?

De altijd vierwielaangedreven Porsche Taycan Cross Turismo staat op een met 20 millimeter verhoogde ophanging, die bodemvrijheid kan echter met nog eens 30 millimeter worden verhoogd wanneer je de specifieke Gravel-modus inschakelt, die eigen is aan deze Cross Turismo-variant. Deze setting beïnvloedt ook de motorsturing om de grip op gladde of losse ondergrond te bevorderen. Niet dat het er een rallycrossauto van maakt, maar die extra centimeters kunnen wel het verschil maken wanneer je op een grasberm parkeert of op een plattelandsweggetjes een tegenligger kruist, zonder dat je te veel schrik moet hebben om met twee wielen in de berm te rijden. Bovendien win je er ook mee aan gemoedsrust in de stad, waar sommige verkeersdrempels en stoepranden wat nipt kunnen zijn voor een gewone Taycan.

In ieder geval heeft de extra hoogte (bijna) geen invloed op het weggedrag. De Porsche Taycan Cross Turismo kleeft nog steeds aan het asfalt, gaat niet rollen in bochten en blijft even plezierig om mee te rijden. Het gewicht is natuurlijk nog altijd hoog (2,4 ton, 25 kilo meer dan de Taycan) en de auto is ook behoorlijk lang (4,97 meter, met een wielbasis van 2,9 meter), maar de vierwielsturing en de snedige stuurinrichting verrichten wonderen in bochten.

Wij konden de Porsche Taycan Cross Turismo proberen in zijn topversie, de tot 761 pk en 1.050 sterke Turbo S. De acceleraties zijn dan ook verbluffend, met een sprintje van 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Maar het meest verbluffende zijn misschien nog de koolstofkeramische remmen die standaard zijn op de Turbo S en die je met een enkele, welgedoseerde trap op het rempedaal van 250 naar 120 km/u doen vertragen zonder de minste zwalp- of duikneiging.

De batterij van de Porsche Taycan Cross Turismo is de grote versie, die van 93,4 kWh. De moeite dus, al is het moeilijk het verbruik onder de 30 kWh/100 km te houden. Op zich komt dat in theorie neer op een rijbereik van 300 kilometer, wat genoeg is om van de ene Ionity-snellader naar de volgende te springen. Het opladen gebeurt snel, met hetzelfde hoge debiet als bij de andere Taycans. Zo recupereerden we aan het Ionity-station van Thieu 62 kWh op dertig minuten.

Test 2021 Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S - Review AutoWereld

Conclusie

Als avontuurlijke Cross Turismo wordt de elekrische Porsche Taycan enkel beter, zelfs al blijft de praktische winst beperkt. Hij rijdt en presteert zowat even goed als de berline, maar toont zich veelzijdiger en oogt specialer. Als Turbo S gaat de Porsche Taycan Cross Turismo als de bliksem, maar de minder krachtige varianten zijn doorgaans aangenamer om mee te rijden en geraken wat verder op een volle batterijlading.

 

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan