Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Clio Trophy Rally5 (2021) - circuittest Mettet

De Renault Clio is er nu ook als Rally5, ontwikkeld voor de Clio Trophy Belgium 2021. AutoWereld doet de test op het Circuit van Mettet.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Al sinds mensenheugenis organiseert Renault zijn eigen monomerkenraceformules. Vaak zijn het opstapklasses naar het echte werk, waarin jonge aspirant-coureurs de knepen van het vak kunnen leren om van daaruit eventueel een internationale carrière in de autosport uit te bouwen. In dat kader moet je ook de nieuwe Clio Trophy zien, een raceklasse die in 2021 ook in België van wal steekt.

Een Clio Rally5 leunt technisch nog dicht aan bij de productieversie van een Renault Clio, maar is toch voldoende aangepakt om er een echte raceauto van te maken. Het koetswerk is verstevigd met behulp van enkele gerichte laspunten en een op maat gemaakte rolkooi. Ook die ophanging is stijver gemaakt, door de rubberen verbindingsstukken te vervangen door stijve kogelgewrichten.

De BOS-schokdempers zijn specifiek voor de Clio Rally5 en Renault Sport biedt drie soorten veren aan, om de ophanging te kunnen aanpassen aan de ondergrond. De velgen zijn 15 of 16 duim groot, respectievelijk voor offroad- en voor asfaltraces. Ze zijn omhuld met Michelin-sportbanden, die ook weer in allerlei rubbersamenstellingen bestaan. De remmen zijn daarentegen geen echte rally-exemplaren. Volgens het reglement moeten de remklauwen en -schijven uit de serieproductie komen.

Test Renault Clio Trophy Rally5 - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

In de neus van de Renault Clio Rally5 ligt de welbekende 1.3 TCe, die technisch erg dicht aanleunt bij de viercilindermotor zoals die in de Renault-modellen voor de openbare weg ligt. Alleen levert de turbobenzine hier 180 pk en 300 Nm, terwijl dat voor de wegversies maximaal 160 pk is. De extra power is vooral te danken aan een nieuwe motorsturing, een uitlaat met minder tegendruk na de turbo en een lichter vliegwiel. Dat laatste was overigens een must om de SADEV-versnellingsbak te kunnen monteren. Want jawel, de Clio Rally5 is uitgerust met een sequentieel exemplaar.

De bak van de Renault Clio Rally5 laat zich niet bedienen met lepels aan het stuur, maar met een forse hendel waaraan je kunt trekken of waartegen je kunt duwen. Hij wordt geflankeerd door een tweede hendel, ditmaal voor de hydraulische handrem, die helpt om de auto om de bocht te gooien. Tot slot is de aangedreven voortrein nog voorzien van een mechanische zelfsper, om altijd en overal een goede trekkracht te verzekeren.

De duw in de rug is naar ons aanvoelen perfect vergelijkbaar met die van de vorige Clio RS (die 20 pk sterker was, maar wel op een 1,6 liter-krachtbron vertrouwde). Al is de krachtontplooiing in de Rally5 lineairder, maar ook forser eenmaal voorbij 4.500 o/m. Met het gas tegen de plank bots je voor je het weet tegen de begrenzer aan, en je hebt al je aandacht nodig om op het juiste moment op te schakelen. Klak, tweede, klak, derde, klak, vierde: het gaat allemaal bliksemsnel, en zonder dat je van het gas hoeft te gaan.

Het onderstel van de Reanult Clio Rally5 lijkt wel aan de grond gekleefd, en de bochtenstabiliteit is indrukwekkend. In die mate zelfs dat je echt stevig je best moet doen om de achterkant met de handrem te laten uitbreken, of in elk geval op een droge ondergrond. Het duurt niet lang voor je weet hoe je deze Clio moet aanpakken, en het vertrouwen groeit zienderogen. De snelheid en het gemak waarmee deze kleine rally-Renault zich over het gedeeltelijk verharde en gedeeltelijk onverharde Circuit van Mettet laat jagen, is indrukwekkend.

Test Renault Clio Trophy Rally5 - AutoWereld 2021

Verdict

Renault Sport heeft hier weer een knap staaltje afgeleverd, want de Clio Rally5 is een toegankelijk scheurijzertje geworden. Net snel genoeg om je te amuseren, al is het niet de motor maar het onderstel dat het verschil maakt. Wij hebben ons vooral geamuseerd, zonder ons echt te bekommeren om rondetijden. Dat is anders voor de rallyvedetten in spe die deelnemen aan de Clio Trophy Belgium, die zo efficiënt mogelijk moeten rijden om sneller te zijn dan de concurrentie. Het lijkt ons in elk geval een ideaal platform om je talenten aan te scherpen.

 

In dit artikel : Renault, Renault Clio