Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / RENAULT ESPACE 1.6 DCI 160 (2015)

Renault verandert het geweer van schouder met de Espace, die niet langer de grootste monovolume wil zijn, maar eerder een opgehoogde reisbreak.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

WEGTEST:

Wat is dit?

Generatie vijf van de Espace, ooit een revolutionaire auto die quasi eigenhandig de monovolume uitvond in Europa. Het is nog steeds een monovolume, maar dan wel met crossover-genen. Dat wil zeggen grotere wielen en extra bodemvrijheid, terwijl hij tegelijk een lager dak kreeg, waardoor de totale laadruimte aardig gekrompen is. Maar vanzelfsprekend is Renaults grootste, die even lang is als de vorige Grand Espace, nog steeds een zevenzitter, al dien je voor de laatste zitrij wel bij te betalen.

WEGTEST:

Wat is er nieuw?

Zowat alles, de vorige Espace dateerde dan ook al van 2002. De nieuwe staat op het verse CMF-platform dat Renault uitdokterde met de vrienden van Nissan, en dat ook zal dienen voor de Kadjar, de volgende Mégane en Scénic en de Laguna-opvolger (en dat nu al gebruikt wordt door de Qashqai en X-Trail). Adaptieve dempers zijn beschikbaar, net zoals vierwielsturing, jawel.

Ander groot nieuws zijn de kleine motoren, geen V6\'en of 2 liters meer, maar enkel 1.6\'jes, waarover later meer.

Bij Renault viseren ze met dit model ook klanten van bijvoorbeeld de Volvo XC90 of Audi Q7, vandaar dat ze niet beknibbeld hebben op luxueuze technologie. Masserende zetels, een head-updisplay, Bose-geluidsinstallatie, adaptieve cruise control, rijvakhulp, je noemt het en het is verkrijgbaar. Doorgaans tegen meerprijs, al is de Initiale Paris-topversie wél dik aangekleed. Dat is dan ook de speerpunt om de prestigieuzere merken mee aan te vallen.

WEGTEST:

Wat zit er onder de motorkap?

In dit geval een nieuwe 1.6-biturbodiesel, een doorevolutie van de bestaande 1.6, met 160 pk en 380 newtonmeter. Standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling, waarmee de Espace in net geen 10 seconden aan 100 km/u zit.

Daarnaast is er ook de gekende 1.6 dCi met 130 pk en een 1.6-turbobenzine met 200 pk, een variant op de motor van de Clio RS.

WEGTEST:

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De beleving is gans anders, meer loft en lounge dan magazijn. De cockpit is vanaf nu een echte cockpit, met een rond de chauffeur gebouwd dashboard en verder tierlantijntjes genre sfeerverlichting. Het enorme, verticaal opgestelde multimediascherm met navigatie (standaard) eist de aandacht op, het is een gebruiksvriendelijke evolutie van het R-Link-systeem dat Renault al een tijdje aanbiedt.

Via een menuutje op dat scherm kan je zelfs de achterzetels laten neerklappen, een automatische functie die ook vasthangt aan de knoppen in de koffer. Gedaan dus met het zeulen met het zware meubilair van de vorige Espace, de zetels verdwijnen gewoon in de vloer. Het nadeel is dat je daardoor minder laadruimte hebt.

De drie aparte en identieke zetels op de tweede zitrij zijn over 24 centimeter verstelbaar. In de achterste geven ze vorstelijk veel beenruimte, maar daarvoor betalen de inzittenden helemaal achterin natuurlijk wel de tol.

Hoe rijdt de Espace?

Helemaal anders dan de vorige, die nog dat logge van een kleine bestelwagen had. Het nieuwe chassis en de lichtere bouw maken hem een pak dynamischer, om maar te zwijgen van de vierwielsturing. We konden helaas enkel de versie met adaptieve dempers testen, die in hun zachtste stand een mooi compromis tonen. De vraag is natuurlijk hoe dat zit met de passieve exemplaren.

Als riante monovolume annex reisbreak is het in elk geval een comfortabel geheel met sportieve talenten. Iets te sportief soms, op de snelweg vonden we het stuur bij momenten aan de nerveuze kant.

De biturbo heeft in elk geval wel genoeg daadkracht voor de Espace. Al lijkt het ons wel een minimum, de 130 pk-versie zou wel eens nipt kunnen zijn met vijf tot zeven inzittenden aan boord.

WEGTEST:

Wat moet dat kosten?

De basisprijs is 34.500 euro voor de basisversie met 1.6 dCi (130 pk), deze krachtigere variant met extra standaarduitrusting kost 5.000 euro meer.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Trouwe Espace-rijders zullen eraan moeten wennen dat dit model zijn naam niet langer waarmaakt, voor een écht grote monovolume die je ook als fietsenstalling kan gebruiken, kan je voortaan enkel nog bij VW/Seat (Sharan/Alhambra) of Ford (Galaxy) terecht. Maar binnen die kleinere buikomtrek heeft Renault wel een leukere en mooie aangeklede auto gecreëerd. Een reiswaardig landschip met veel comfort en een gezonde dosis dynamiek voor wanneer de chauffeur alleen in de auto zit.

WEGTEST:

En het droge cijfermateriaal?

 

Motor: 1598cc, L4 (biturbodiesel), 118 kW/160 pk bij 4000 opm, 380 Nm bij 1750 opm Transmissie: voorwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4857/1888/1677 Prestaties: 202 km/u, 0-100 km/u in 9,9 sec. Normverbruik: 4,6 l/100 km (120 g/km) Prijs: 39.950 euro


 

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Geschreven door op

De concurrenten