Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Mégane dCi 130 (2015)

Geschreven door Steven Appelmans op

Na de Kadjar, Espace en Talisman is het nu aan de Mégane om zijn koets op het nieuwe CMF-platvorm te vleien. Maar of dat dan zo’n goeie combine is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van Renaults succesnummer. De berlineversie, aangezien we nog even moeten wachten op een break. Een driedeurs komt er sowieso niet, net zomin als een cabrio, wat dus evenzeer betekent dat de in 2017 verwachte Mégane R.S. er opnieuw zal zijn met achterdeuren.

Wat is er nieuw?

Zoals al gezegd steunt nu ook deze generatie Mégane op het befaamde CMF-platform dat Renault uitdacht samen met Alliantie-partner Nissan. Dat heeft een aantal consequenties. Om te beginnen werd deze editie 64 millimeter langer dan de vorige (4,36 meter), maar ligt hij tegelijk ook 25 millimeter lager. In combinatie met de langere wielbasis (plus 28 millimeter) en de bredere sporen (47 millimeter erbij voor- en een bijkomende 39 millimeter achteraan) zorgt dat voor een potentere pose.

Renault Mégane AutoWereld

Een stoere look die extra kracht wordt bijgezet door de uitgesproken lichtsignatuur die standaard voor dagrijverlichting zorgt. We hebben het dan specifiek over de C-vormige boog die de koplampen omgordt en de horizontale strip die zo goed als de hele kont in een rode gloed zet. Het spreekt voor zich dat beide units terugvallen op LED-technologie om zich in de kijker te rijden. Optioneel kunnen de schijners vooraan trouwens ook uitgerust worden met dergelijke diodes, full LED’s die dan eveneens aan een automatische grootlichtassistent gekopped zitten.

Wat zit er onder de motorkap?

In tegenstelling tot het onderstel, is wat er zich in de motorbaai afspeelt midner spectaculair. Het is te zeggen, de hier geteste dCi 130 is dezelfde 1,6 liter-diesel die al een tijdje het goede weer maakt bij de Renault-familie. Da’s een ander verhaal voor de TCe 205 die in de Mégane GT gelepeld ligt, maar daarover lees je meer in AutoWereld 357.

Al kunnen we je wel al vertellen dat je lang niet zoveel paarden nodig hebt voor een onderhoudende rit. De 130 pk en 320 Nm die we vandaag voor handen hadden, klaarden die klus ook met sprekend gemak. De vierpitter heeft dan ook de minste moeite om de 1.393 kilo wegende Mégane vlot te krijgen en te houden. De 0 naar 100 km/u zit er bijgevolg op in 10 seconden, terwijl je daarvoor niet meer zou mogen verstoken dan 4 liter per 100 kilometer (103 g/km CO2).

Hou er wel rekening mee dat dit blok (voorlopig) alleen te koppelen valt aan een manuele zesbak. Wie de gerobotiseerde EDC wil met dubbele koppeling zal een vermogenstoegift moeten doen en zakken naar de 1,5 liter met 110 pk. Of nog even geduld oefenen: begin volgend jaar volgt immers een dieselende GT-versie die de 1,6 liter met dubbele turbo uit de Espace en Talisman tussen de voorwielen krijgt. Een molen die altijd gekoppeld zit aan die EDC en bovendien kan rekenen op 165 pk en 380 Nm.

Hoe rijdt hij?

Toegegeven, we hielden er ons hart voor vast. De Talisman en Espace bleken immers niet de dynamische parels die Renault ons had beloofd dus vreesden we dat we ook nu met een onbevredigd gevoel achter zouden blijven. Niet dus. De Mégane doet deze keer wel wat je ervan mag verwachten, zijnde vlot de hoek om sturen zonder daarbij het comfort te compromitteren.

Renault Mégane AutoWereld

Dat de MacPhersons voor- en torsiestang achteraan daar deze keer dan wel vlekkeloos in slagen, danken we vooral aan het ontbreken van de adaptieve dempers. Bij de Talisman en Espace zoeken die instelbare stoters immers vruchteloos naar de juiste balans, waardoor je je soms mateloos ergerde aan verkeerd getimede duikbewegingen. Niets van dat alles in de Mégane, die als op rails het asfalt overdendert, zelfs als dat er pokdalig bijligt.

Anders dan bij zijn twee grotere broers heeft de Mégane dan ook geen nood aan de bijsturende programmatuur van het Multi Sense-systeem. Het verschil tussen Sport, Neutraal, Comfort, Eco en de gepersonaliseerde stand is zo miniem dat een andere setting kiezen eigenlijk niet veel meer omvat dan het instellen van een ander interieurkleurtje en een dito stijl voor je instrumentenpaneel.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Zelfde structuur, dat betekent evenzeer hetzelfde interieur. Of op z’n minst de stoelen. Yep, het meubilair van de Mégane is grosso modo dat van de Talisman en Espace, met dus eenzelfde bovengemiddeld zitcomfort. Daarnaast groeide ook de habitat zelf waardoor iedere inzittende nu meer ruimte zou moeten hebben voor z’n knieën, benen en schouders.

Renault Mégane AutoWereld

Naast de fauteuils tekent eveneens het R-link 2 present, een infotainmentsysteem dat je ook bij de Mégane desgewenst kan bedienen via het verticaal geplaatste, 8,7 duim grote aanraakscherm. Manipulaties die evenzeer enige gewenning vragen, al doet het ding, eens je het in je vingers hebt, wel exact wat het hoort te doen. Wel is het jammer dat de sneltoetsen rond het scherm zo vlekgevoelig zijn (één keer aanraken en je vingerafdruk lijkt geëtst te zijn op de pictogrammen), terwijl de omzoomende boord ook iets fleuriger had mogen zijn. 

Wat moet dat kosten?

Wie een Mégane wil, kan er één krijgen vanaf 17.950 euro. Moet dat echter deze dCi 130 zijn, dan kijk je al tegen een investering aan van 27.250 euro. Een kleine 10.000 euro verschil dus met de vanafprijs die zich laat verklaren door de uitgebreidere uitrusting die komt met het Intense-niveau dat met de (voorlopig) sterkste diesel wordt meegeleverd. Nu, zelfs met die som blijft de Mégane concurrentieel tegenover zijn directe concurrenten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Renault is er deze keer echt in geslaagd een goed huwelijk tot stand te brengen met het CMF-platform. De Mégane rijdt onderhoudend en toch comfortabel, voelt degelijk aan en komt behoorlijk luxueus uitgerust. Een entente waar deze diesel een mooi aanvulling toe vormt, al weet onze kleine teen ook wel dat het volume zal moeten komen van de kleinere en minder potente 1.5 dCi (al dan niet als milde hybride). Maar met het gedegen fundament waar die zich in mag planten, lijkt ook die op weg naar een mooie toekomst.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Bij Renault zelf schuiven ze er twee naar voor, te weten de VW Golf en de Peugeot 308. Maar er zijn uiteraard ook outsiders genre de eveneens nieuwe Opel Astra of de recent bijgewerkte Ford Focus. Het beloven spannende tijden te worden daar in het C-segment.

 

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Renault

Nieuwe renault megane in stock

Tweedehands Renault

Tweedehands renault megane

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!