Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / RENAULT MÉGANE RS TROPHY (2011)

Geen dodelijker wapen dan de Renault Mégane RS Trophy voor een overdonderend Ardennen-offensief.

RENAULT MÉGANE RS TROPHY (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



Dat Trophy-achtervoegsel, waarvoor stond dat weer?

Hoewel de benaming naar de Mégane-cupracer verwijst, is dit geen opvolger van de radicale R26.R waarmee Renault Sport de Focus RS naar het leven stond. Deze in een gelimiteerde versie van 500 exemplaren gebouwde Trophy doet het immers zonder gestript interieur en zonder specifiek onderstel. Het sublieme Cup-chassis moet volstaan, zeker in combinatie met boterzachte en standaard geplaatste Bridgestone Potenza RE050A-banden.

Renault Sport nam vooral de motor onder handen. Door de turbodruk met 0,2 bar te verhogen en de inlaatlijn te hertekenen, stijgt het vermogen van het 2 liter-blok van 250 naar 265 pk. Het maximale koppel bedraagt voortaan 360 Nm en is beschikbaar tussen de 3.000 en de 5.000 toeren per minuut. En dat maakt de Trophy een tikkeltje sneller dan de gewone Mégane RS. Voortaan duurt het sprintje van 0 naar 100 km/u nog 6,0 seconden, vraagt de kilometer vanuit stilstand 25,4 seconden en bedraagt de topsnelheid 254 km/u.



Renault Sport zorgde ervoor dat de Trophy meteen te herkennen valt. Subtiele stickers op de flanken, de neus en de achterzijde worden vergezeld door een rood biesje rond de zwarte STEEV-negentienduimers en een uitgewerkte achterspoiler. Aan het interieur wijzigt niets, enkel het Trophy-plakkaatje op de middenconsole verwijst naar het exclusievere karakter van de Trophy. Wij reden met exemplaar 002.

Al bij al kleine modificaties. Voel je het verschil met de gewone RS wel?

Aanvankelijk niet. Net zoals bij de gewone Mégane RS koppelt het stuur een directe afstelling en een uitgebalanceerde bekrachtiging met een tikkeltje te weinig feedback, het standaard gemonteerde Cup-chassis rammelt de vullingen nog steeds uit je gebit en de met een mechanisch sperdifferentieel gezegende voorophanging wordt nooit overmand door het aangedikte motorvermogen.



Die extra paardenkrachten en Newtonmeters maken evenmin een wereld van verschil. Hoewel de drukgevoede 2 liter-krachtbron net iets heftiger reageert, blijft de vierpitter een beetje karakterloos. Al gaat het wel aardig vooruit, natuurlijk. Maar een ander uitlaatsysteem had de Trophy geen kwaad gedaan.

Tot je gaat pushen. Het geniaal afgestelde onderstel wordt verder gecomplimenteerd door de Bridgestone-rubbers, zoals in grip, grip en nog eens grip. Drie bochten ver en de banden zijn netjes opgewarmd, waarna je steeds sneller en feller door bochten raast. Het weggedrag is overwegend neutraal, geholpen door de agressief naar de koord duikende voorzijde en de gedwee volgende achterkant. Bij het aftasten van de fysische grenzen treedt er een beetje onderstuur op, maar even het gaspedaal lossen en de Trophy zet zich weer mooi voor een volgende combinatie.



En dat extra potentieel is meer dan enkel een gevoel, deze Mégane wint ook het gevecht tegen de chronometer. In juni verpulverde een door Renault-testrijder Laurent Hurgon bestuurde Trophy het Nordschleife-ronderecord voor voorwielaangedreven productiewagens met een tijd van 8.07,97, zo maar eventjes 10 seconden scherper dan het record dat in handen was van de op de vorige Mégane-generatie gebaseerde R26.R.

Volstaat dat om de Trophy tot de beste hot hatch van het moment te kronen?

Ja. Wanneer je de Mégane RS vergelijkt met de concurrentie, komt eigenlijk alleen de Volkswagen Scirocco R een beetje in de buurt. Al de anderen, van de Mazda 3 MPS en Peugeot 308 GTI tot de Seat Leon Cupra en de Volkswagen Golf GTI/R, doen dat dus niet. Misschien kunnen de op stapel staande Ford Focus ST en de Opel Astra OPC wel een gooi doen naar de kroon van de Mégane RS.

En aangezien de Trophy de overtreffende trap is, mag deze RS-afgeleide zich inderdaad tot de beste hot hatch van het moment noemen. Toch is er nog flink wat ruimte tot verbetering, want de R26.R leerde ons dat er nog wat kilo's afkunnen. Dunnere zijruiten uit plexi, een gestript interieur en aanverwante light-ingrepen kunnen de prestaties en de rijdynamiek nog verder boosten. Waarom niet als Lotus-Renault, naar analogie met het Formule 1-team? In goud en zwart, graag.



Eerste test in AutoWereld 301 (3 november 2011)

Motor: L4, turbobenzine, 1998 cc, 265 pk (5500 opm), 360 Nm (3000-5000 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 254 km/u, 0-100 km/u in 6,0 sec. Verbruik: 8,2 l/100 km Prijs: uitverkocht

//Fotografie: Frieda Vanhauwaert//

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

De concurrenten