Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Talisman 1.6 dCi 160 (2015)

Het wordt geen eitje voor de Talisman om zieltjes te winnen in een hoek van de markt waar Duitsers en SUV's de lakens uitdelen. Om zijn kansen te vergroten, kopieert de opvolger van de Laguna meer dan één trekje van de Espace.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Renaults opvolger voor de Latitude én de Laguna. Die laatste hebben we altijd wel zijn plek in de zon gegund, maar een lauwbakken design en een vloedgolf aan SUV's hebben de succeskansen van dat model vakkundig de nek omgedraaid. De naam Talisman zal wel niet toevallig gekozen zijn. Gezien de huidige marktwetten kunnen de Fransen effectief een portie geluk gebruiken.


Wat is er nieuw?

De Talisman is een samengestelde puzzel die de betere onderdelen van de Laguna (de meesturende achteras 4Control, een superzuinige dCi 110) versmelt met de nieuwe filosofie rond de Espace (uitsluitend viercilinder-motoren, leenplatform van de Nissan Qashqai, meerkeuzemenu voor het chassis via Multisense).

Ook de optionele comfortstoelen tekenen present, evenals de Initiale-versies die een extra sausje luxe over het geheel gieten. Begin volgend jaar volgt ook nog een breakmodel, belangrijk omdat die het leeuwendeel van de verkoop zal slikken.

Naast de vorige Laguna ziet de Talisman er behoorlijk fors en lang uit, in vergelijking met de Latitude zijn de verschillen minder significant. De stijl straalt alvast een flinke dosis extra assertiviteit en robuustheid uit.

Wat zit er onder de motorkap?

Het zijn stuk voor stuk viercilinders zoals bij de Espace. Bij de benzines treden twee vermogensversies aan van de 1,6 liter (150 of 200 pk - die laatste is ook aanjager in de Clio RS), bij de diesels gaat het eveneens om een 1,6 liter, verkrijgbaar met 130 of 160 paarden. Helemaal onderaan start het dieselgamma met de 110 paarden sterke 1.5 dCi, het zuinigheidsmolentje dat ook in de vorige Laguna stak. Ondertussen een veteraan van een diesel, zij het wel nog altijd goed voor een normverbruik van 3,6 liter per 100 kilometer, alias een CO2-uitstoot van 95 g/km.

De krachtiger motorversies kunnen ook met de EDC-bak de straat op, een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling. Bij de diesels heeft die zes verzetten, bij de benzines is het er eentje meer.

Met de diesel toonde die EDC zich niet altijd van zijn mooiste kant. Vlak voor je tot stilstand komt dringen er irritante vibraties door. Schakelen doet de bak soepel, al mag het sneller.

De motor zelf kwijt zich anderzijds vlotjes en gedeisd van zijn taak en wordt geholpen door een gulle dosis koppel. Tijdens de nogal bergachtige testrit eindigden we op een gemiddelde van 7,6 liter per 100 kilometer. Maar daar kan een rustiger rechtervoet en een Belgische autosnelweg nog wel een litertje aan verhelpen.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De fabriek in Duoai, waar Espace en Talisman broederlijk naast elkaar van de band rollen, werd doorgelicht door een kwaliteitsteam van Mercedes. En dat werpt zijn vruchten af. De dashboardafwerking - van onze weliswaar uit een Initiale-bad gekropen Talisman - is puik. Zo zitten de naden tussen boordplank en deurpost bijna potdicht en de materialen ogen goed en degelijk zonder dat nieuwe maatstaven te zetten. Het extra cachet is er.

Ook overgelopen uit de Espace is dat 8,7 duim grote iPad-scherm, met dezelfde voor- en nadelen. Op zich is de resolutie goed en het basismenu overzichtelijk, maar ergonomisch wordt al eens een knop dubbel gebruikt en kruipt er een submenu teveel voorbij.

De comfortstoelen hebben massagefunctie en dragen de voorkeur weg boven de normale waarin je iets te rechtop zit. Op de achterbank is de ruimte voor lijf en leden bovengemiddeld, terwijl de koffer met 605 liter (reservewielholte incluis) tot de beste in zijn klasse hoort.

Hoe rijdt de Talisman?

Onze testversie was uitgerust met de actief meesturende achteras 4Control en de gestuurde demping Multisense. Met een neutrale stand, eentje voor comfort, sport en eco en uiteindelijk nog een te personaliseren setting vergast die laatste zijn bestuurder op een meerkeuzemenu. Multisense heeft trouwens niet alleen vat op de motormapping, geluid, de bak, het gaspedaal en de demping. Ook de sfeerverlichting, de airco en de massagefunctie schikken zich naar de geplogenheden van de piloot. In totaal gaat het zelfs om 10 parameters.

Klinkt gesofisticeerd, alleen slaagt de Talisman er niet in om een bevredigende basisset-up neer te zetten. Aan eender welke snelheid bonkte de voortrein van onze testwagen (op 19-duimsvelgen) fel in putten. Over oneffenheden stelde hij zich genadeloos stoterig op. Op richels durft het chassis zelfs een stapje opzij te zetten. De stijfheid van de koets kan beter, alsook de afstelling van het chassis dat nuance en souplesse ontbeert.

Tuurlijk verkleurt dat gedrag naarmate je op het touchscreen van mood verandert. Maar de stand Comfort lost weinig op, het doet de auto gewoon meer zwalpen, Sport verergert het trekje zodat je van lieverlee de Talisman in Neutral vastprikt. We zijn best benieuwd om de Franse middenklasser nog eens uit te testen op kleiner geschoeide velgen.
Dat gezegd zijnde, in traag genomen bochten werkt de vierwielsturing voelbaar meer wendbaarheid in de hand, terwijl het elektrische stuur gewogen aanvoelt en rolbewegingen van het koetswerk treffelijk worden ingedijkt zolang je niet in Comfort rondsjeest.

Wat moet dat kosten?

De prijs van de Talisman ligt volledig in lijn met die van zijn voornaamste concurrenten met een vork tussen een kleine 26.000 en een dikke 40.000 euro. Het vermelde 4Control, Multisense, de comfortstoelen en de Initiale-aankleding zijn stuk voor stuk opties.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Staatsvijand nummer één van de Talisman is natuurlijk de Volkswagen Passat en zijn Tsjechische schim, de Skoda Superb. Daarnaast zijn er de usual supects genre Peugeot 508, Opel Insignia en Citroën C5.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Met zijn touchscreen, rijsnufjes, degelijke interieurafwerking en zijn bevallige statuur heeft de Talisman zeker charme. En tegenover de Latitude is hij een aantrekkelijker aanbod, alleen stelt de afstelling van het onderstel teleur. Daar had beduidend meer ingezeten.

En de cijfertjes?

Motor: 1598 cc, L4 (biturbodiesel), 118 kW/160 pk bij 4000 opm, 380 Nm bij 1750 opm Transmissie: gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4848/1869/1463 mm Gewicht: 1593 kg Koffer: 608-1022 l Ophanging: MacPhersons/torsieas Prestaties: 215 km/u, 0-100 km/u in 9,4 sec. Normverbruik: 4,5 l/100 km CO2-uitstoot: 115 g/km Prijs: 35.350 euro

In dit artikel : Renault, Renault Talisman

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Renault

Nieuwe renault talisman in stock

Tweedehands Renault

Tweedehands renault talisman

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!