Maak er geen racewagen van. Ook als Bespoke Chicane Coupé blijft deze Phantom een 5,6 meter lange en 2,6 ton zware loebas. En daar verandert die in de neus gedragen V12 weinig aan. De modificaties mikken niet op snellere rondetijden of fellere acceleratietijden, maar willen de sfeer van de oude dagen evoceren.
Ook bij Rolls-Royce hebben ze heimwee naar vroeger, naar de tijden waarin autosport nog gezellig was. Op het scherp van de snee, maar wel onder vrienden. Ondanks die heimwee kozen de RR-ontwerpers voor een hedendaags designthema. Het koetswerk combineert matzwart met Gunmetal-grijs en het interieur ruilt traditioneel hout voor modern koolstofvezel, maar wij smullen vooral van details zoals de in het handschoenkastje gedrukte circuitlay-out en de geblokte-vlagembleempjes.
Of Rolls-Royce ook de onderhuidse technologie aangepakt heeft, weten we niet. Standaard vertrouwt de Phantom Coupé op een 6,75 liter-V12 van 460 pk en 720 Nm. Al heeft Goodwood natuurlijk ook een krachtigere variant van het BMW-blok liggen, zoals het gebruikt wordt in de Wraith. Dan pieken het vermogen en het koppel bij respectievelijk 632 pk en 800 Nm.
De Bespoke-afdeling leeft bij dit soort unieke projecten. Dat deze Chicane een leuke ontstaansgeschiedenis heeft, maakt het plaatje helemaal compleet. Bij het nippen aan zijn afternoon tea valt het ook van Mohammed El-Arishy, Brand Manager van Rolls-Royce Motors Dubai, op de vergeelde foto's aan de muren van het Goodwood Hotel. Foto's van vervlogen autosporttijden, genomen op het circuit iets verderop. Even later ging Rolls-Royce aan de slag.
Nieuwe modellen
Meer dan ooit 's werelds beste: de nieuwe Rolls-Royce Phantom!
