Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Nieuwe modellen / Meer dan ooit 's werelds beste: de nieuwe Rolls-Royce Phantom!

Het is het "grootste" autonieuws van het jaar, alvast toch letterlijk: de nieuwe Rolls-Royce Phantom.

Overzicht :

"Sinds de lancering van het eerste model in 1925 was de Phantom de keuze van 's werelds invloedrijkste en machtigste mannen en vrouwen. Vandaar dat hij ook aanwezig was op de belangrijkste momenten van de geschiedenis."

Het is, vrij vertaald, de eerste paragraaf van het allerminst bescheiden perscommuniqué van Rolls-Royce over dus die nieuwe Phantom. Een auto waarvan ook John Lennon en nog wel wat andere sterren fan waren, trouwens. De achtste generatie is nu klaar. En wat moet je daar allemaal over weten, als je er straks je vrienden wil over onderhouden?

Het design

Dat is helemaal nieuw, maar toch meteen herkenbaar. En zo mogelijk nog wat imposanter dan bij het uitgaande model. Om elke verwarring (met die vorige Phantom) uit te sluiten is er vooral de rond de achterste zijruit bredere chroomrand. En de flanken zijn "vlakker", het lijntje net onder de deurklinken is verdwenen. Over deuren gesproken, die achteraan scharnieren nog altijd aan de C-stijlen. Suicide doors, zoals dat heet.

Maar kijk vooral naar het rooster van de auto. Het rijkt nog wat hoger dan vroeger én het is voor het eerst volledig geïntegreerd in de carrosseriedelen eromheen. Typisch Rolls en dus gebleven: de korte overhang voor- en de lange achteraan. De velgen zijn 22 duim groot.

De constructeur vertelt er nog niets over, maar de foto's (hieronder en wat verder in ons verhaal) maken al duidelijk dat er weer een korte of "gewone" en een lange versie komen. Afmetingen, gewicht en andere cijfers, we moeten nog even geduld hebben.

De lichten

Laserverlichting, die schijnt tot 600 meter ver! De achterlichten blijven opmerkelijk compact, maar zijn natuurlijk ook heel krachtig.

Het platform

Volledig uit aluminium en zowel lichter, stijver (tot 30%), stiller en technologisch (meer) geavanceerd. Kwestie van een nog wat hoger niveau van Magic Carpet Ride (moeten we dat vertalen?) te bereiken. Het space frame is helemaal nieuw, Rolls-Royce laat duidelijk verstaan dat er geen link is met BMW. En ook dat het zal dienst doen voor alle toekomstige modellen van het luxemerk. Dus ook de SUV die op stapel staat, of de opvolgers van de Ghost en co. Een aparte naam was dus wel op zijn plaats, het onderstel werd "The Architecture of Luxury" gedoopt. Klinkt toch wat beter dan MQB (VW) of EMP2 (Peugeot).

De ophanging

Dubbele driehoeken voor- en een multilink met vijf armen achteraan. Plus een luchtvering met automatische hoogteregeling, natuurlijk. De ophanging wordt, met behulp van een stereocamero, ook proactief aangepast aan de weg die de Phantom voor zich "ziet". De achterwielen sturen mee.

De motor

Een 6,75 liter-V12, minder cilinders mocht de motor natuurlijk niet tellen. Rolls-Royce zegt dat het een compleet nieuwe motor is, laat er ons toch maar van uitgaan dat het een evolutie van die van BMW is. Geen atmosferische krachtbron zoals in de vorige Phantom, wel voorzien van twee turbo's. Net als in de Ghost, Wraith en Dawn, de motor is hier naast 563 pk wel 900 Nm sterk.

De constructeur wilde van zijn Phantom ook weer 's wereld stilste auto maken, vandaar dat het maximumkoppel al vanaf 1.700 opm beschikbaar is. De V12 komt met een achttrapsautomaat van ZF, ook dat is geen verrassing. Prestaties krijgen we nog niet. En nee, ook geen verbruikscijfers. We voelen ons bijna schuldig dat we dat "vermelden", trouwens.

De elektronica

De elektronische architectuur is de grootste die de hele BMW-groep ooit bedacht, leren we ook nog. Ze moet het samenspel van alle vandaag denkbare en dus ook in de Phantom beschikbare veiligheids- en aanverwante systemen mogelijk maken. Die nooit in panne mogen vallen, dat spreekt voor zich. Toch even een (onvolledige) opsomming, in ons beste Engels: Alertness Assistant (die erover waakt dat de chauffeur wakker blijft), Panoramic View met vier camera's, Helicopter View (helemaal rond de auto), Night Vision, Vision Assist, Active Cruise Control, Collision Warning, Lane Change Warning, enz. Er zijn ook nog een head-up display met beeld in hoge resolutie, een WiFi-hotspot en natuurlijk de recentste navigatie- en entertainmentsystemen.

De isolatie

Het dubbbelglas van de ruiten is 6 millimeter dik, er werd voor 130 kilo aan isolatiemateriaal gebruikt. Zelfs de banden werden speciaal voor de Phantom aangepast, ze heten Silent-Seal en gebruiken een specifieke schuimlaag. Het resultaat is een interieur dat nog eens 10% stiller is dan dat van het vorige model.

Het dashboard

"The Gallery", zo noemt Rolls-Royce het evengoed volledig nieuwe dashboard van de Phantom. Klassiek en futuristisch tegelijk, met instrumenten met een randje in chroom die achter glas zitten en boven de middenconsole ook een breed scherm (dat wordt "teruggetrokken" als je het niet gebruikt) voor het infotainment. Er is nog altijd een analoog klokje, Rolls-Royce noemt het tikken ervan het "luidste" dat je in de auto zal horen. En ja, er is desgewenst nog steeds een sterrenhemel.

Helemaal te gek is echter het idee van "The Art of Movement", de mogelijkheid om achter het glas van "The Gallary" een op bestelling door een artist of designer ontworpen kunstwerkje te tonen. Een olieschilderij, een 3D-print, een roos uit porselein... Wie dat soort auto wil, zal er wel iets langer op moeten wachten.

De achterbank

We hebben het beste voor het laatste gehouden. En dus ook de vraag die zich bij zo'n Rolls-Royce altijd laat stellen: zelf rijden of gereden worden? Allicht toch vooral het laatste, de constructeur omschrijft de ervaring op de achterbank als "The Embrace". Afgewerkt en aangekleed met de beste materialen, met technologie die alleen tevoorschijn komt als je ze nodig hebt. Zoals de schermen in de achterkant van de voorzetels.

Maar de foto's zeggen voorlopig meer dan we hier al kunnen of moeten uitleggen. Dat laatste doen we dan wel als we ons zelf eens hebben laten rijden. Hopelijk mogen we dan ook kiezen in welke zetels dat gebeurt, er zijn immers verschillende mogelijkheden. Zoals ook eentje waarin je kan slapen. Onnodig - maar we doen het toch - nog te vertellen dat de middenconsole achterin ook plaats biedt aan diverse flessen en bijpassende glazen.

De prijs

Nog geen flauw idee, weet alvast dat de vorige generatie zijn carrière eindigde met een instapprijs van zo'n 425.000 euro. En dat de nieuwe, gezien ook alle extra technologie, ongetwijfeld nog wat meer gaat kosten.

 

In dit artikel : Rolls-Royce, Rolls-Royce Phantom

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken