Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / RENAULT CLIO GRANDTOUR 1.5 dCi 85 • SEAT IBIZA ST ECOMOTIVE • SKODA FABIA COMBI GREENLINE : Bescheiden blijven

Een rationele prijs, lage gebruikskosten en groene voornemens: de Clio Grandtour, Ibiza ST en Fabia Combi zijn geen boeiende auto’s. Interessant zijn ze des te meer.

Overzicht :

Vadertje Staat moet anno 2011 ferm wat budget opzijhouden om de ecopremies te kunnen uitdelen. Toen het systeem een vijftal jaar geleden in voege trad, kon je het aantal modellen dat onder de 105 g/ km CO2 uitstootte op één hand tellen. Vandaag heb je zelfs een BMW 320d die 3% korting geniet, terwijl verschillende constructeurs volgens de theoretische laboproeven richting 90 zakken. Zoals de Seat Ibiza ST Ecomotive en de Skoda Fabia Greenline, die in hun vernieuwde versies allebei op 89 g/km afklokken. Een puike score voor dit soort compacte breaks. Het moment bovendien om er de Clio Grandtour nog eens bij te halen, de vaste waarde die echter minder enthousiast is voor het groene gedachtegoed. Het is te zeggen, deze 1.5 dCi met 86 pk heeft een uitstoot van 124, maar in de weken tussen onze testrit en publicatie voerde Renault een kleine update door, waarbij de Fransoos 3 extra pk’s kreeg en zijn uitstoot naar 104 g/km zakte. Geen ideaal scenario voor dit verhaal, met andere woorden, maar voor de plot zal het wellicht weinig verschil maken. Alhoewel, naast het praktische aspect en de factor waar-voor-je-geld speelt verbruik een belangrijke rol in dit verhaal. De VW-groep rolt immers zijn nieuwe driecilinder-TDI buiten, terwijl de Renault het nog met de oude 1.5 dCi moet rooien. Downsizing tot op de spits gedreven dus, al leert het verleden ons dat dat zich niet altíjd vertaalt in de gewenste resultaten. Time for a break.

-

Geschreven door op