Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Fabia 1.0 MPI (2021)

Als je louter de ratio laat spreken, eindig je in de VW Group altijd bij Skoda. Of keert dat met de nieuwe Fabia? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie alweer van Skoda’s stadsrakker. Voor zij die het niet zouden gemerkt hebben: de kleinste van de familie sinds de Citigo bedankt werd voor bewezen diensten.

Waarmee de Fabia ineens met de nodige druk op zijn nieuwe schouders het veld wordt ingestuurd. Want niet alleen dient hij als introductie tot het merk, door de sturm und drang richting premiumregionen van Skoda hoort de Fabia ook de grenzen van het B-segment op te rekken. Als het even kan op en in de middenklasse.

Een behoorlijk lastig karwei waar de Fabia gelukkig wel de nodige tools voor kreeg. Met als meest noemenswaardige:

  • de grote wielbasis. Met 2.564 mm is die zelfs langer dan die van de allereerste Octavia
  • de toegenomen luxe. Vooral dan van de digitale soort. Een technologische upgrade die mogelijk werd dankzij het MQB A0-platform
  • Een uitgekiende aeordynamica. Met zijn Cx van 0,28 zou de Fabia zelfs de beste luchtkliever van zijn klas zijn.
  • Een ruime koffer. Hij had al de grootste laadbak, eentje die bij de generatiewissel nog eens 50 liter groeide
  • De Simply Clever-oplossingen. Waarbij ook de Fabia recht krijgt op zijn paraplu in de deur. Eindelijk.

De concurrentie:

  • In de eerste plaats komt die van binnen de familie met de evenzeer nieuwbakken Volkswagen Polo en Seat Ibiza, al mag er ook vanuit Franse hoek, met de Peugeot 208 en Citroën C3 op kop, de nodige weerstand verwacht worden.

Testomstandigheden:

  • We kregen de Fabia voor de kiezen aan de Poolse rivièra. Dat klinkt helaas even goedkoop als het in werkelijkheid is.

Specificaties voertuig:

  • Kleur: Phoenix Orange
  • Opties: teveel om op te noemen
  • Banden: 16 duimers, maar de maat zijn we vergeten noteren

Leuk weetje:

  • wie de flanken goed gadeslaat, zou daar in het lijnenspel de Tsjechische vlag moeten kunnen waarnemen. Ja, er dient inderdaad ook wat fantasie aan te pas te komen.

Mogen we zeggen dat de Skoda Fabia nogal lijkt op de Octavia?

We leven in een vrij land, dus laat je gaan. We zien trouwens ook wel waar je die vergelijking haalt. Vol op zijn snuit bekeken, waar het radiatorrooster en de koplampen (die altijd schijnen middels ledtechnologie) rechtstreeks van Skoda’s grote middenklasser lijken te zijn weggelopen, loopt de Fabia inderdaad het risico versleten te worden voor een Octavia.

Een gelijkenis die daar trouwens niet stopt. Dankzij de MQB-structuur (let wel, voor de Fabia komt daar nog een A0-achtervoegsel bij) kon ook de elektronische architectuur de huidige eeuw worden ingehesen.

Van de 10,15 duim grote tellerpartij over het tot 9,2 duim grote centrale aanraakscherm tot de verschillende rij-assistenten en veiligheidssnufjes (met voor het eerst de mogelijkheid tot het installeren van 9 airbags), net zoals bij dus onder andere de Octavia valt het nu ook op de kleinste der Skoda’s te bestellen.

Vreemd genoeg zijn ook de tweezonige airco, de verwarmde voorruit en het dito stuur unicums. Luxe die toch al even voorhanden is bij de concurrentie en waarvan we eerlijk gezegd dachten dat ook Skoda ze al in de aanbieding had bij de Fabia. Niet dus.

De Fabia zal ook wel ruimer zijn, zeker? Met zo’n wielbasis…

Ja, absoluut. Al hoort daar meteen de opmerking bij dat de Ibiza exact dezelfde afstand tussen de assen laat optekenen.

Dat gezegd zijnde, met zijn 4,1 meter in de lengte is de Fabia wel de grootste van de familie – waarbij hij dus zowel de Ibiza als de Polo het nakijken geeft. Extra lengte die er allicht ook mee voor gezorgd heeft dat hij de ruimste cargocapaciteit kan voorleggen van het VW Group-trio.

De 380 liter die je nu vindt tussen klep en achterbank is 50 liter meer dan voorheen. Waarmee de Fabia het volumerecord in zijn klasse gewoon verlengd. Het is zelfs genoeg om ook in de middenklasse mee te kunnen!

Het spreekt voor zich dat die conclusie gewoon doorgetrokken kan worden naar de achterbank. We hebben er onze 1m80 achter onszelf gehesen en het moet gezegd, we kwamen nergens echt ruimte te kort.

Is die Fabia dan ook iet of wat plezant om rijden?

Goh, ja en nee. Het is natuurlijk wat het is. Ze geven bij Skoda zelf mee dat ze de dempers iets zachter hebben afgesteld ten opzicht van die bij de Polo, voornamelijk omdat dat beter zou passen bij de insteek die de Tsjechen voorop hebben gesteld bij de ontwikkeling. Lees: Skoda wil de Fabia vooral comfortabel houden.

Wat niet wil zeggen dat hij daarom niet van wanten zou weten. Het zogeheten body-in-white werd een heel pak stijver, wat, in combinatie met de vrij duidelijk communicerende elektrische bekrachtiging, toch een redelijk dynamisch geheel op het asfalt weet te zetten.

De Fabia kan dus wel wat hebben, al zal hij tijdens het occasioneel braderen wel vrij snel aangeven – via zeer geleidelijk opgebouwd onderstuur – dat je de grenzen van het goed fatsoen aan het opzoeken bent.

Je zou daar eventueel een mouw aan kunnen passen met het 15 millimeter lager liggende sportchassis (dat een grotere onverzettelijkheid belooft), maar dan geef je noodgedwongen toe aan het bijzonder degelijke ophangingscompromis dat de standaard setup in de aanbieding heeft.

In diezelfde optiek zouden we trouwens ook wegblijven van de 18 duimers. Die seinen de oneffenheden net iets te gretig door.

En wat met die 1.0 MPI? Valt die niet te licht uit?

Verrassend genoeg niet. Tenminste, zolang je wegblijft van de snelweg. Het molentje heeft meer dan 15 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te halen. Het hoeft dan waarschijnlijk niet gezegd dat je serieus aan het peren zal moeten wil je de Fabia meegestuurd krijgen in de tred van het snellere verkeer.

Maar voorts is de atmosferische driecilinder ons bijzonder goed bevallen. Stil, soepel en afdoende alert levert die met zijn 80 pk en 93 Nm net genoeg schwung om schakellui en in alle comfort rond te kerktoren te kachelen.

Het enige nadeel is dat je altijd veroordeeld bent tot de wat oubollige vijfbak. Wie een zesde verzet wil, zal dus door moeten schuiven naar de 1.0 TSI. Idem trouwens voor zij die het schakelen over willen laten aan de 7-DSG.

Hoe zit het financieel? Want ‘opwaardering’ dat klinkt toch vooral als duurder, niet waar?

Mochten we het weten, we zouden het je zeggen. Maar gezien Skoda pas van plan is de Fabia in de loop van september te commercialiseren, zijn er voorlopig dus nog geen prijzen.

Het enige waar we ons enigszins kunnen op baseren voor budgettaire uitspraken is de 14.000 euro die het instapmodel ongeveer zou kosten (yep, alweer voorwaardelijke wijs). Da’s dan hoogstwaarschijnlijk met de nog zwakkere MPI van 65 pk, een versie die we dus niet hebben getest en waarvan het evenmin zeker is of die tot in ons land zal raken.

Hoe dan ook, je mag je allicht wel verwachten aan een hogere factuur. Niet alleen omdat je meer wagen krijgt (letterlijk), maar evenzeer omdat Skoda dus hoger mikt en evenzeer middenklasseklanten hoopt aan te spreken.

Zoals al gezegd, voorziet Skoda alles om dat veeleisender publiek op zijn wenken te bedienen, weliswaar met de kanttekening dat die luxe niet gratis geleverd wordt.

We hebben ook gereden met een volledig opgetalloorde 1.0 TSI Style met 110 pk en een gerobotiseerde zeventraps, een Fabia-versie waarvan het ons niet zou verbazen mocht die de kaap van de 30.000 euro ronden.

Het AutoWereld-verdict?

Deze Fabia bevestigt twee dingen. Ten eerste, dat Skoda best weet hoe het stijl en flair door een praktische basis kan mengen. De Fabia is dan ook even prettig om naar te kijken als hij is om in te rijden.

Ten tweede, dat we hoe langer hoe minder de strategie van de VW Group begrijpen. Voornamelijk dan de plek van Volkswagen in het hele verhaal. Want als het gaat om wagens voor de grote massa, bewijst de Fabia nog maar eens dat je daar tegenwoordig voor bij Skoda moet zijn.

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagen Skoda

Nieuwe skoda fabia in stock

Tweedehands Skoda

Tweedehands skoda fabia

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!