Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Octavia RS 245 (2017)

Ook de RS'en profiteren van de recente opknapbeurt die Skoda op zijn Octavia doorvoerde. Deze 245 is nu het krachtigste wapen. AutoWereld trok naar de piste van Vallelunga om de atletische break op zijn merites te beoordelen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het trainingspak van de Octavia zit weer wat strakker. Tijdens de jongste facelift heeft de RS een dikke energybar verslonden. Extra vermogen, meer stopkracht en een betere tractie zijn het gevolg. Dit moet je weten: 

  • 15 pk extra
  • DSG of manuele zesbak
  • Slipdifferentieel met sportmodus (VEQ)
  • Stijvere demping dan normale RS
  • Geventileerde remschijven
  • Prijs zit dicht op Golf GTi

Hoort een RS niet gewoon een RS te zijn: één snit voor één doelpubliek?

Skoda ziet het anders. Het gaat ervanuit dat zijn RS-badge ondertussen dermate tot een naam is uitgegroeid dat er ook een versie voor fijnproevers af kan, lui die meer willen en daar ook meer voor willen neertellen. Dat was voor de facelift ook al zo met de iets krachtigere RS 230.

De Tsjechische afdeling van de VW-groep grijpt nu dus ook weer naar een bundel hulpstukken die tot een soort van RS Plus leiden. Maar het merk vindt niks uit, natuurlijk. Van de Golf GTi neemt deze RS linea recta de 245 pk-versie van de 2 liter-TFSi over, aanspreekbaar via een manuele zesbak of een gerobotiseerd exemplaar met dubbele koppeling en zeven verzetten. Binnen het Skoda-gamma is die versie van de DSG geen primeur - hij debuteerde op de Fabia - maar de RS moest het tot dusver met slechts zes tandwielen stellen.

We noteren dus dat dat de sportiefste atleet onder de Octavia's met net geen 250 pk genoegen moet nemen, terwijl zijn Spaanse confrater, de Leon Cupra, meteen 300 paarden opschept en de R in de Golf zelfs tot 310 stijgt. Maar de labels ‘sportief’ en ‘familiaal’ vragen blijkbaar om een apart plafond.

Op zich geen wereld van verschil met de gewone RS.

Het schaaft een tientje van de spurt naar 100 km/u, voor vaders die dan toch graag hun kapitaal etaleren aan de stoplichten. Onderhuids is er wel nog wat gesleuteld. De remmen zijn voor het eerst geventileerd, het uitlaatsysteem kreeg wat extra grol, de demping staat stijver en op de vooras herverdeelt een mechanisch differentieel met beperkte slip het vermogen op de voorwielen, met als gunstig neveneffect een betere tractie tijdens hard accelereren en meer grip in bochten. Trouwens, ook voor de facelift had de sterkste RS zo'n meerplatenkoppeling, maar omdat die 230 nu tot instapper is gedegradeerd verliest hij het weer. 

Dat mechanische differentieel is overigens geen substituut voor het bij de Volkswagenproducten fel gebezigde XDS, een elektronische sper op de remschijven. Waarom het een het ander niet vervangt? Ten eerste kan het laatste zich ook over de achteras ontfermen en ten tweede verricht de mechanische sper geen hulp tijdens hard aanremmen, vlak voor een bocht bijvoorbeeld. In dat geval zal het XDS bijpeddelen via de remmen om de stabiliteit te garanderen. Bijzonder aan de meerplatenkoppeling nog zijn de twee modi: in 'Sport' kan hij 60% meer koppel verwerken dan in 'Normal'.

  

De meerprijs tegenover de gewone RS bedraagt een flinke 3.405 euro. Toch fiks erbovenop naast de standaardversie waartegenover nu ook weer niet zo véél extra uitrusting staat. Ergens eigenaardig zelfs dat de adpatieve schokdempers van het Dynamic Chassis Control (DCC) nog altijd een opleg vragen (850 euro), zij het met een korting naast de reguliere RS (1.050 euro). 

Hoe herken je de RS 245? Aan zijn koolzwarte radiatorrooster, dat blinkt als een spiegel, en een iets groter logo in eenzelfde donkere gothicstemming. En hij staat op unieke 19-duimsvelgen, ook al zo zwart als de nacht.

Wordt het ook zwart voor de ogen onderweg? 

Geef plankgas en het zaakje gaat meer dan behoorlijk vooruit. Eens te meer valt de 2 liter-turbobenzine op door zijn verfijnde en responsieve karakter waarmee hij van jetje geeft, wat het gul geserveerde testosteron makkelijk te beheersen maakt. Toch kan de viercilinder zich gedwee opstellen, als het stormpje weer gaat liggen. Ook al krijgt de RS niet hetzelfde piekvermogen als de Cupra, op kronkelende achterwegen zijn er meer dan genoeg spierballen om alles uitdagend te houden. Een pretfactor waaraan zelfs de elektrische bekrachtiging van het stuur een bijdrage levert. Samen met die superwaakzame reacties van de DSG is deze aandrijflijn een bonus binnen het genre.

 

Desalniettemin kan je de reactietijd van de motor wel eens op een vertraging betrappen, te wijten aan het turbogat. Maar eens de drempel genomen trekt de TFSI naar de rode lijn als werd hij achternagezeten door een roedel bloedhonden. Ondanks zijn op maat gemaakte uitlaathifi is de soundrack niet echt bijzonder of overweldigend, het gaat om gedempte grolondersteuning. Deels wordt die beleving trouwens door de luidsprekers gestuurd (Sound Generator) en is ze dus artificieel. 

Wat brengt het sperdifferentieel bij?

Skoda ontsloot voor ons het circuit van Vallelunga nabij Rome, waar de 245, die nog iets stijver wordt gedempt dan een 230 (op conto van 25 extra kilo’s), chargeert met beheersbaarheid en toegankelijkheid. Er wordt de bestuurder veel vergeven en de grijze zone is, dankzij de lange wielbasis, breed en makkelijk bespeelbaar. Overstuur uitlokken verloopt progressief en onaangename verrassingen worden zoveel mogelijk geweerd. De demping kon ons met haar zachte randje beter bekoren dan onder de snellere Golfs in breakvorm. Ga je echter zelf aan de slag met de schakelpeddels, dan is de aanduiding van de gekozen versnelling ons ook te klein.

Op de limiet sluipt er in het chassis een lichte zweverigheid die op de openbare weg minder voelbaar doorschemert. Van de sper hadden we verwacht dat ze zou helpen meesturen in de tragere bochten, maar dat doet ze niet nadrukkelijk, tot soms helemaal niet. Torsendifferentiëlen, of gelijkaardig, moeien zich explicieter met het gekozen trajectoire – let wel, wat op zich een ‘hoekig’ effect kan creëren. Skoda’s VEC bevordert vooral de tractie, stelt daarmee onderstuur uit en verhoogt de balans van deze snelle Octavia.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het verschil tussen 230 en 245 is niet gigantisch, maar het is er wel. Je zal het niet zozeer voelen in de reine spurts, wel in de hogere snelheid en de verbeterde grip in bochten. Blijft de vraag of dat surplus een kleine 3.500 euro extra waard is. Uiteindelijk zit je dan maar een kleine 1.000 euro meer verwijderd van de enige echte Golf GTI die Volkswagen nog altijd de beste set-up van al zijn snelle hatches schenkt.

Maar, er is geen Golf Variant GTI en wel een Octavia Combi RS. In deze pakjestijden waar snelle koeriers de dienst uitmaken kan dat tellen. 

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagen Skoda

Nieuwe skoda octavia in stock

Tweedehands Skoda

Tweedehands skoda octavia

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!