Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2021)

Ook de vierde generatie van de Skoda Octavia is er als RS. AutoWereld doet de test met de 245 pk sterke Combi.

49.650 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Twintig jaar na de eerste Octavia RS lanceert Skoda de vierde generatie van zijn snelle middenklasser. De formule is na al die jaren nog altijd dezelfde: al het goede van de Volkswagen Golf GTI, maar dan verpakt in een veel functioneler kleedje. Een auto voor de liefhebbers van een hot hatch die intussen een gezin hebben – en dus andere prioriteiten. Of die er een hobby op nahouden waarbij een grote koffer een must is.

Wat dat betreft, is er goed nieuws: ook als RS verzet de Octavia Combi 640 liter in zijn (mooi afgewerkte) bagageruimte, en op zijn achterbank is er plek in overvloed. Voorin onderscheidt het degelijk afgewerkte interieur van deze versie zich door zijn smaakvolle aankleding, met net genoeg alcantara om een sportieve toets toe te voegen. De sportstoelen uit één stuk zitten goed, maar verwacht hier niet de steun van een racekuipje – daar ligt de roeping van een Octavia RS niet.

Verder zien we nog specifieke weergaves en menu’s voor de digitale instrumenten, een aangepaste sfeerverlichting en een driespakig sportstuur – godzijdank nog met échte knoppen in plaats van die vreselijke touchpads uit de VW Golf GTI... Tot daar het goede nieuws op ergonomisch vlak, want voor de rest draait achter het grote aanraakscherm op de middenconsole gewoon Skoda’s versie van Volkswagens recentste MIB-systeem, inclusief zijn omslachtige bediening (en zijn softwareperikelen)...

Uiterlijk slaat de Octavia RS eens te meer de nagel op de kop. Het zwarte radiatorrooster, de grote velgen (optionele negentienduimers in ons geval) die de wielkasten mooi vullen, of de reflecterende strip onderaan op de achterbumper met zijn sieruitlaatstukken, allemaal dragen ze bij tot het discreet-sportieve voorkomen dat al jaren het handelsmerk is van de snelste Skoda.

Test Skoda Octavia Combi RS - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

Hoewel de Octavia RS er ook nog altijd is als diesel en voortaan zelfs als plug-inhybride, is degene die je wilt hebben toch de benzineversie, met de tweeliter van 245 pk uit de Golf GTI. Gewoon omdat ‘diesel’ of ‘hybride’ nu eenmaal minder goed rijmen met ‘sportief’. Al moeten we toegeven dat ook deze 2.0 TSI vooral een erg beschaafde krachtbron is, die erg vol en gewillig is bij lage toeren en zijn werk stil en zonder trillingen doet. Op zich allemaal positieve kenmerken... maar misschien niet meteen wat je zoekt in een auto met een sportief aura.

Laat de DSG-bak in zijn D-stand staan, en de motor komt in het alledaagse verkeer bijvoorbeeld zelden boven 3.000 o/m uit. Efficiënt, dat wel, maar veel pret valt er dan niet aan te beleven. Het loont zeker om de Sport-stand van de gerobotiseerde versnellingsbak te kiezen, waarin de tweeliter zich al wat meer mag uitleven en af en toe getuigt van een sprankeltje vuur. Maar niets buitensporigs – van een mooie sonore brom in de uitlaat is geen sprake, laat staan van pruttelen of knallen wanneer je van het gas gaat.

In al zijn discretie is de Octavia RS 2.0 TSI wel een vlotte jongen. Skoda geeft een tijd op van 6,7 seconden voor de sprint van 0 naar 100, en als je een keer de kans hebt om de 245 paarden de sporen te geven, zit je zo aan snelheden die je rijbewijs in gevaar brengen. De rechtuitstabiliteit is ook bij hogere snelheden uitstekend. Tegelijkertijd is het verbluffend hoe goed het ophangingscomfort is voor een sportief georiënteerde auto op negentienduimvelgen – zelfs met de gestuurde schokdempers in hun Sport-stand.

Ook op een bochtig traject valt de RS niet door de mand. Van een auto van dik 4,70 meter lang mag je niet de levendigheid van een hot hatch verwachten, maar de Octavia RS laat zich wel met een stevig tempo door de bocht mennen. Met dank aan het elektronisch gestuurde sperdifferentieel, een privilege van de benzine-RS. Toch kan ook dat niet voorkomen dat de voorbanden op een nat wegdek naar grip grabbelen wanneer je het gaspedaal al te voortvarend intrapt. Het verbruik? Dat schommelt tussen de 7,5 en 10 l/100 km, afhankelijk van de aard van het parcours en je rechtervoet.

Test Skoda Octavia Combi RS - AutoWereld 2021

Conclusie

Vergeet de plug-inhybride en de diesel; deze 2.0 TSI is de enige échte Octavia RS... zelfs al heeft ook hij niet het temperament of het speelse karakter van de meeste hot hatches. Anderzijds koppelt deze snelle Skoda, zeker als Combi, als geen andere een sportief-dynamische inborst aan functionele kwaliteiten en een klassevolle look. Een veelzijdigheid die maar weinig rivalen hem weten na te doen.

 

Verwante testen

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Eindredacteur AutoGids