Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SMART FORTWO 0.9 (2014)

De derde generatie Smart Fortwo is nog steeds het kleinste autootje dat je kan vinden, miniaturen niet meegeteld. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Smart Fortwo 0.9

Wat is er nieuw?

Het grootste nieuws is dat Mercedes zijn stadswagentje niet langer alleen maakt, maar medewerking van Renault heeft gezocht en gevonden. Een simpele economische wetmatigheid in de autowereld, er valt zo weinig geld te verdienen met die dingen dat bijna elke constructeur in deze klasse samenwerkingen op poten zet. Zie ook: Toyota (Aygo) met Peugeot (108) en Citroën (C1), Ford (Ka) met Fiat (500/Panda) en Volkswagen (Up) logischerwijze met Seat (Mii) en Skoda (Citigo).

In dit geval betekent het concreet dat de Smart Forfour rond dezelfde basis is opgebouwd als de nieuwe Renault Twingo. En deze Fortwo is de verkorte versie. Nog steeds slechts 2,69 meter lang en dankzij de extreem korte draaicirkel handiger dan ooit in de stad. Hij kreeg ook een liefst 10 centimeter breder spoor, waardoor je binnenin niet meer tegen de elleboog van je passagier zit te schuren en bovendien de wegligging een pak beter is geworden.

Je ziet het pas in het echt, dat hij een pak breder geworden is. Op de gevoelige plaat lijkt het anders maar een subtiele update. Maar de bredere pose doet hem goed, net zoals de nu veel stompere neus, de volledig hertekende lichtblokken en andere moderniseringen. Je kan deze Smart met niets anders verwarren, en zo hoort het ook. De meeste koetswerkpanelen zijn overigens nog steeds van plastic en dus goedkoop te vervangen wanneer het stadsleven wat teveel littekens heeft opgeleverd.

Wat zit er onder de motorkap?

Ook deze 90 pk sterke 0.9-turbo komt van bij Renault (Twingo en Clio), in tegenstelling tot de instapmotor, een atmosferische 1.0-driecilinder met 71 pk. Uiteraard zit hij nog steeds tussen de achterwielen. Het belangrijkste nieuws zijn de nieuwe transmissies, die de vervelende gerobotiseerde bak met enkele koppeling vervangen.

Je kan hem hebben met dubbele koppeling, een optie die dat nerveuze koetswerkgeschommel van de vorige generaties doet vergeten, of met een simpele manuele vijfbak, eveneens uit Frankrijk geïmporteerd. Een verdomd leuke keuze, dat laatste: het pookje klikt soepel weg en je kan lekker genieten van de riante koppel van de kleine geblazen driecilinder.

WEGTEST: Smart Fortwo 0.9

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Zoals we al zeiden: je zit ruimer. De koffer is niet veranderd van formaat en heeft nog steeds een in twee delen openende klep. Groot is ze niet, maar anderzijds kan je er eigenlijk perfect de nodige bagage voor een weekenddtrip in kwijt. Occasionele grote voorwerpen kan je eventueel vervoeren door de rechtse stoel plat te gooien.

Het interieur is een pak minder spartaans geworden en een pak gestileerder ook. Leuk is vooral de aankleding van de duurdere versies, met een stoffen dashboardbekleding in verschillende kleurtjes. Er is nu ook een volwaardig multimediasysteem (het R-Link van Renault) terwijl je nu ook een deugdelijke set boxen kan laten inbouwen.

Hoe rijdt de Fortwo?

Als een gewone auto, haast. Er is niet alleen het bredere spoor, de ophanging kreeg ook langere veerwegen en banden met hogere flanken. Je hebt niet langer het gevoel met een stuk speelgoed onderweg te zijn, de Smart is volwassen geworden, met meer comfort en meer stabiliteit. De korte wielbasis en het direct afgeregelde stuur (naar keuze wel of niet bekrachtigd) geven hem meer dan ooit de wendbaarheid van een eenwieler. Dat motor en aandrijving achteraan liggen zal de gretigere chauffeur ook wel smaken. Het zorgt voor een unieke balans en het is en blijft tenslotte het recept dat ook de Porsche 911 nog steeds huldigt.

Wat moet dat kosten?

12.100 euro voor de basisversie, en dat is zoals steeds veel geld voor een tweezittertje. Meteen ook de reden waarom de vorige generaties niet zo succesvol waren als Mercedes had gehoopt.

WEGTEST: Smart Fortwo 0.9

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Geen, want zoals deze zijn er geen twee. Even was er de Toyota iQ, maar die is inmiddels niet meer te koop.

De grootste concurrent komt evenwel uit de eigen rangen. De 80 centimeter lange Forfour is nauwelijks 1.000 euro duurder en geeft met zijn achterbank een pak meer voor zijn geld. Bovendien is het een geweldig prettige sturend autootje geworden. Wij zouden ons geld dus eerder daarop inzetten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het grote probleem van de Fortwo is altijd geweest dat mensen hem geen kans wilden geven en hem te duur vonden voor wat in de ogen van velen slechts een halve auto is. Dat laatste klopt, maar wie een kleintje zoekt, moet absoluut een Smart uitproberen. Voor stedelijk gebruik zijn de minieme afmetingen en dito draaicirkel nu eenmaal een verademing, je moet dat gevoeld hebben om het te snappen. De soepelere ophanging, de nieuwe versnellingsbakken en het opgetutte interieur zijn daarbij alleen maar extra troeven geworden.

WEGTEST: Smart Fortwo 0.9

In cijfers?

Motor: 898 cc, L3 (turbobenzine), 66 kW/90 pk bij 5500 opm, 135 Nm bij 2500 Nm . Transmissie: achterwielaandrijving, manuele vijfbak . Gewicht: 900 . Ophanging:MacPhersons/De Dion. Prestaties: 155 km/u, 0-100 km/u in 10,4 sec. . Normverbruik: 4,2 l/100 km . CO2-uitstoot: 97 g/km . Prijs: 12.100 euro

 

 

In dit artikel : Smart, Smart Fortwo

Tests

Onze tests

Stockwagens Smart

Nieuwe smart fortwo in stock

Tweedehands Smart

Tweedehands smart fortwo

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!