Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SSANGYONG TIVOLI E-XGI (2015)

Geschreven door Piet Andries op

We hebben het niet over de stad nabij Rome, het park in Utrecht of de wijk in Laken, wel over de nieuwe cross-over van Ssangyong. AutoWereld reed met de Tivoli.

Overzicht :

Wat is dit?

De Ssangyong Tivoli strijdt in het razend populaire B-segment, een concurrent voor de Nissan Juke, de Opel Mokka en andere Renaults Captur. Bedoeld als breekijzer, want de Koreanen willen de verkoop flink opkrikken. En geen klein beetje. In Europa gaan ze immers voor een verdubbeling. Die brandende ambitie wordt geruggesteund door het succes op de Zuid-Koreaanse thuismarkt, waar de Tivoli intussen beter verkoopt dan de Hyundai ix35.

Wat is er nieuw?

Het designoffensief werpt vruchten af. De jongste jaren overspoelt Ssangyong de grote autosalons met allerlei conceptcars, de ene al geslaagder dan de andere. Daarbij valt vooral de grote luisterbereid op, de openheid naar suggesties van zowel de eigen medewerkers als het grote publiek. En die nederige positie leidt naar een frisse vormgeving, want de Tivoli mag er wezen.

 

Motor:

 

Wat zit er onder de motorkap?

 

De Tivoli komt in verschillende smaken. Ssangyong biedt twee 1,6 liter-motoren aan, telkens met de keuze tussen twee- en vierwielaandrijving en tussen een manuele en een automatische versnellingsbak. De zogeheten E-XDI draait op diesel, ontwikkelt een vermogen van 115 pk en stoot minder dan 110 g/km aan CO2 uit, indien uitgerust met een handbak en een stop-startsysteem.

 

Wij gingen evenwel op pad met de nieuwe E-XGI, gezegend met variabele kleppentiming gaan de inlaatzijde en naast 128 pk ook 160 Nm sterk. Dat maximale koppel komt vrij bij 4.600 toeren per minuut. Hoewel de prestaties niet meteen spannend zijn, toont het prettig klinkende blokje zich pittig en enthousiast. Zelfs in combinatie met de zestrapsautomaat van Aisin-makelij, die zijn dienende rol serieus neemt.

 

Hoe prettig is het binnenin toeven?

 

De klauterpartij op de sociale ladder loopt langs een opgewaardeerd interieur, dat een verzorgd ontwerp en de nodige bewegingsruimte combineert met moderne snufjes en een kwalitatieve indruk. Naast de algemene afwerking zet vooral de materiaalkeuze grote stappen. De met twee klokken getooide tellerpartij oogt netjes en modern, de in zwarte pianolak gedompelde middenconsole strak en  overzichtelijk.

 

Motor:

 

Zelf zijn de Koreanen behoorlijk trots op het centrale infotainmentsysteem met aanraakscherm, desgewenst te combineren met een geïntegreerde TomTom-navigatiemodule. Dan heb je ook een achteruitrijcamera en bluetooth-functie voor handenvrij bellen. Jawel, Ssangyong wuift de fisher-pricejaren vaarwel. De beenruimte op de 60/40-achterbank blijkt genereus en met een laadvolume van 430 liter doet de Tivoli beter dan het gros van de concurrentie. Wel jammer van die wel erg hoge drempel.

 

 

 

Hoe rijdt de Tivoli?

 

De demping is stevig, wat verder geaccentueerd wordt door de 18-duimsvelgen op ons testexemplaar. Toch weet de ophanging raad met peknaden en betonrichels. De tweewielaangedreven versies combineren MacPhersons voor- met een torsieas achteraan, de 4x4-varianten dragen een multilinkconstructie tussen de achterwielen. Ssangyong kiest voor een on-demandsysteem dat de aandrijving van de achterwielen enkel activeert als de omstandigheden erom vragen.

 

De hoge bouw doet het koetswerk wat hangen, maar vergelijkingen met een zwalpend schip raken kant noch wal. De Tivolo rijdt vrolijk met de verkeerstroom mee. Maak er evenwel geen sportieveling van, daarvoor mist het geheel de benodigde dynamiek. Nu probeert Ssangyong wel. De elektrische stuurbekrachtiging krijgt immers drie verschillende standen, gaande van Comfort over Standard tot Sport. De eerste moet het parkeren vergemakkelijken, het laatste de precisie bij het bochtenjassen. Niet meer dan een gimmick, vrezen we.

 

2015

 

Het AutoWereld-oordeel?

 

Een heel andere Ssangyong. De Tivoli biedt veel value for money, ziet er leuk uit en rijdt correct. Een breekijzer voor het Koreaanse merk, al is de concurrentie niet van de poes.

 

En de cijfers?


Motor: 1597cc, (L4, benzine), 94 kW/128pk bij 6000 opm, 160 Nm bij 4600 opm Transmissie: voorwielaandrijving, automatische zesbak Afmetingen (l/b/h): 4195/1795/1590 mm Koffer: 431l Ophanging: MacPherson/torsieas Prestaties: 160 km/u Normverbruik: 7,2 l/100 km CO2-uitstoot: 167 g/km Prijs: 14.999 euro

 

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Tivoli

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Ssangyong

Nieuwe ssangyong in stock

Tweedehands Ssangyong

Tweedehands ssangyong

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars