Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SUBARU BRZ (2012)

Geen vierwielaandrijving, geen woest blazende turbo en geen Colin McRae-erfenis. En toch is de BRZ de leukste Subaru die we ooit over een kronkelende bergweg mochten jagen.

SUBARU BRZ (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een Subaru? Eigenlijk is de BRZ toch een Toyota GT 86?

De BRZ en de GT 86 zijn inderdaad eeneïge tweelingbroers. Niet de eerste keer dat beide constructeurs hecht samenwerken. Denk maar aan de Verso-S en de Trezia, de compacte monovolumer die op de badges na zowat identiek zijn. Alleen betreft het deze keer een onvervalste sportwagen.

Het idee, de productplanning en het koetswerkontwerp komen van Toyota, maar de technische basis en de ontwikkeling ervan nam Subaru voor haar rekening. Weliswaar met de nodige kruisbestuivingen links en rechts. Zo is de boxermotor een Subaru-product, maar komt de directe injectie uit de Toyota-rekken.



Die in lengterichting voorin ingebouwde 2 liter-boxermotor stelt het zonder turbocompressor, waardoor het vermogen blijft steken op 200 pk en het maximale koppel op 205 Nm. Mooie waarden, maar niets waarmee je een hedendaagse hot hatch à la Citroën DS3 Racing, Mini Cooper S of Renault Clio RS uit de wielen rijdt. Toch niet op een rechte weg.

Het is het betere bochtenwerk waarin deze Japanner uitblinkt. Achterwielaandrijving, een 53/47-gewichtsverdeling, een extreem laag zwaartepunt, een totaalgewicht van nauwelijks 1,2 ton en een compact lijfje met korte overhangen, veel meer is daarvoor niet nodig. Of het moesten de delicate stuurinrichting of de heerlijk schakelende zesbak zijn.

Met wat moeten we de BRZ dan vergelijken?

Zelf verwijst Subaru naar de sportwagens uit de jaren ’80, toen coupés nog betaalbaar, lichtvoetig en plezierig waren. Toen het rijgedrag nog primeerde op het aantal pk’s of de potentiële topsnelheid. Maar als je het formaat bekijkt, kan je ook moeilijk langs de Cayman heen. Die draagt dan wel een middenmotor en mist de achterbank van de BRZ, qua formaat en rijsensaties komt de Porsche het dichtst in de buurt.



Het leukste is dat je altijd en overal à fond kunt gaan, zonder de voortdurende angst je nek te breken. Omdat de nochtans erg soepele boxerkrachtbron toeren nodig heeft om echt vooruit te gaan, de voorzijde bijt in de bocht en de achterzijde wordt nooit overmand door een overvloed aan paardenkrachten. En omdat de limieten veel verder liggen dan je eigenlijk gewoon bent en de BRZ uitstekend luistert naar de orders van de chauffeur.

Opvallend: geen sportrubber, maar eerder doordeweekse Yokohama’s (16 duim) of Michelins (17 duim). De Subaru-ingenieurs wilden immers een zo scherp mogelijk weggedrag dat onafhankelijk zou blijven van de banden. Bovendien verliezen gewone banden geleidelijker grip, waardoor het rijplezier verder geboost wordt.

En dan nu het slechte nieuws…

Je kan klagen over het design. Met een Cx-waarde van 0,27 is het lijnenspel aërodynamisch verantwoord, maar ondanks die scherpe neus, het elegante profiel en de in onze contreilen standaard gemonteerde achtervleugel oogt de BRZ wat gewoontjes. De ene noemt het puur, de ander saai. Hoe dan ook, mogen de tuners zich alvast in de handen wrijven.

Dat bewees Subaru overigens zelf tijdens het afgelopen Salon van Los Angeles, waar de de STI-conceptauto toonden. Diens dikkere wielkasten, agressievere neus en flink uit de kluiten gewassen kontspoiler deden het koetswerkontwerp duidelijk deugd. Over de komst van zo’n topversie wordt nog steeds geheimzinning gedaan, maar ons zou het niet verbazen als die alsnog zijn opwachting zou maken.



Ook de cockpit is geen esthetisch wonder. De erg lage zitpositie en de goed steunende sportzetels boosten het rijplezier, alleen had het stuur net iets dichter bij de bestuurder mogen staan. De gehanteerde materialen ogen niet allemaal even lekker, met veel goedkope plastics. Maar met de assemblage is niets mis, want op geen enkel moment hebben we iets horen kraken of rammelen.

Rest de vraag: GT 86 of BRZ? De Belgische Subaru-invoerder heeft nog geen concrete prijs kunnen onderhandelen, maar die zou rond de 30.000 euro liggen. Dus ga gerust voor de goedkoopste of bij de dealer die het dichst in je buurt ligt en het snelst aan een exemplaar kan geraken. Wil je de blauwe koetswerkkleur, dan moet je sowieso bij Subaru langs. Voor de oranje bij Toyota. Of je laat het verleden meespelen: was je destijds fan van de Celica GT-Four van Carlos Sainz of van de Impreza WRX van Colin McRae?

Motor: 2 liter-B4, 147 kW/200 pk (7000 opm), 205 Nm (6400-6600 opm) . Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesbak . Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 7,6 sec . Verbruik: 6,9 liter/100 km (159 g/km CO2) . Prijs: n.n.b.

In dit artikel : Subaru, Subaru BRZ

Geschreven door op