Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Subaru BRZ Salon Edition (2019)

Er wordt collectief gejuicht onder autoliefhebbers, want de Toyobaru-tweeling krijgt een opvolger. Subaru heeft de huidige intussen nog eens in de spotlights gezet met een Salon Edition. Leuk? Ja. Achterhaald? Wel…

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Subaru BRZ, zoals hij samen met tweelingbroertje Toyota GT86 al sinds 2012 in de showroom staat, al zijn er al een paar updates doorgevoerd sinds de lancering. In het vooronder huist wel nog steeds de 2.0 atmosferische boxermotor op benzine die 200 pk en 205 Nm levert, hier in combinatie met een manuele zesbak. Een automaat is ook leverbaar, maar dan pleeg je heiligschennis.

Om het model nog eens onder de aandacht te brengen, is dit de Salon Edition van de BRZ. Die krijgt de kleur Cool Gray Khaki mee, een kleur die je normaal enkel vindt op de XV. De lichtgewicht velgen meten 17 duim en zijn zwart geverfd, net zoals de achterspoiler, luchtinlaten en de raamlijsten. Maar de Salon Edition gaat verder dan enkel esthetische aanpassingen: voor het betere bochtenwerk zijn er dempers van Sachs en ons testmodel kreeg ook de sportuitlaat mee.

Binnenin heeft de Subaru BRZ Salon Edition een lederen interieur met lichtbruine accenten. Niet iedereens smaak, maar wij konden het wel hebben in combinatie met de lichtblauwgrijze buitenkleur. De Salon Edition kost €34.995, 700 euro meer dan de in ons land standaardversie Sport Premium. Zijn geld zeker waard, gezien de extra’s.

Wat verandert er?

De Toyobaru is nog een van de weinige sportwagens die vasthoudt aan een atmosferische motor in een wereld vol turboblokken. Is dat een gemis? Voor luie mensen, misschien. Als je niet te beroerd bent om de korte schakelpook terug in z’n 3 of 4 te knallen op de snelweg om te hernemen, word je beloond met een heerlijk rauw geluid vanaf zo’n 4.500 tpm tot aan de rode zone bij 7.500 tpm. Die 200 paarden komen ook pas vrij boven de zevenduizend toeren, dus het gas vloeren en niet te snel opschakelen is een must. En ook zeer lollig!

Ook langs de binnenwegen is het heerlijk om de BRZ Salon Edition eens op zijn staart te trappen zonder dat je meteen jouw rijbewijs kwijt bent. Ligt het wegdek wat natter, dan is de BRZ makkelijk te verleiden tot een drift (met het ESP uit). In het droge ontbreekt het hem een beetje aan vermogen om te gaan kwispelen.

De Sachs-dempers doen ook hun werk goed. De BRZ reageert duidelijk, snel en precies op stuurbewegingen, terwijl je met je billen kan voelen waar de auto heen wil zonder daarbij de vullingen uit je tanden te verliezen op een slechte weg. Ook drempels vormen geen probleem. Lees je mee, Mercedes-A-of-B-Klasse-met-verlaagd-comfortonderstel?

Binnenin merk je wel dat dit een model is dat al een tijdje meegaat. Het interieurdesign liep bij de lancering al een beetje achter, al hoef je dat niet per se te merken aan de uitrusting. De Subaru BRZ wordt standaard al vrij compleet geleverd in ons land als Sport Premium, de Salon Edition doet daar nog een schepje bovenop. Zo is er altijd cruisecontrole, infotainment met DAB+, een TomTom-GPS én Android Auto/Apple CarPlay, zetelverwarming, automatische lichten en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Het enige dat ontbrak op ons testexemplaar waren… parkeersensoren. Gewone sensoren achteraan zijn een optie van €532, een vreemde omissie.

Nog een puntje van kritiek is het gebrek aan binnenruimte. Daarmee doelen we niet op de achterbank, hoe nutteloos die ook is, maar op het feit dat we met onze 1,88 m geen ideale zitpositie konden vinden. Moest de bestuurderszetel iets lager en verder kunnen, en het stuur wat meer instelbereik hebben, zou het perfect zijn. Helaas zaten onze benen nu bijna tegen het stuur, niet ideaal voor een sportwagen waarmee je snelle manoeuvres moet kunnen doen zonder daarbij jouw ledematen in de knoop te krijgen.

Conclusie

Ondanks zijn leeftijd verdient de Subaru BRZ nog steeds een plaatsje op ons wegennet. Zijn dynamische capaciteiten staan buiten kijf, zijn persoonlijkheid des te meer. Ook de turboloze boxermotor is plezierig in de omgang. Twee problemen: lange bestuurders zitten niet optimaal, en voor ongeveer €35.000 heb je tegenwoordig ook een Hyundai i30 N, een Honda Civic Type R, een Peugeot 308 GTi, een Renault Mégane R.S. of een Volkswagen Golf GTI. Of een Ford Fiesta ST met nog €10.000 wisselgeld. Stuk voor stuk zijn die sneller, praktischer, comfortabeler én zuiniger op papier. Maar of ze ook leuker zijn?

Verwante testen

In dit artikel : Subaru, Subaru BRZ

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm