Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SUBARU OUTBACK 2.0D (2014)

De Legacy loopt op zijn laatste benen, Subaru zet vanaf nu volop in op terreinwagens. Met deze nieuwe Outback als een van de speerpunten. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Subaru Outback 2.0D (2014)

Wat is er nieuw?

Veel meer dan je zou denken. De Outback lijkt dan wel heel hard op zijn voorganger, het is weldegelijk een volledig nieuw model. Je herkent hem vooral aan de andere raamlijnen en aan de nieuwe neus en lichtblokken, die de voorheen niet meteen oogstrelende Outback toch een stukje vriendelijker maken op het netvlies. Hij ziet er groot uit, hoewel hij in de lengte en breedte slechts enkele centimeters bijkwam.

Subaru is vooral fier op de nieuwe actieve veiligheidssystemen, waarmee het zich op de lange termijn als doel heeft gesteld de veiligste autobouwer ter wereld te worden. Ze zijn er laat mee, maar je merkt wel dat de geïnvesteerde ontwikkelingstijd loont. Aan de soepele manier waarop de actieve cruise control de situatie begrijpt wanneer je inhaalt, bijvoorbeeld, een manoeuvre dat bij die soort systemen al te vaak klunzig verloopt.

De stereocamera van het standaard gemonteerde Eyesight-systeem achter de voorruit houdt, zoals bij Mercedes, het verkeer in de gaten. Indien nodig gooit de auto zelf de ankers uit, tot een snelheid van 50 km/u.

De digitale ogen sturen verder de rijvakhulp aan. Verder waarschuwt het je wanneer je voor een muur geparkeerd staat en de auto per ongeluk in D zet, in de plaats van in R. En wanneer je aan een stoplicht zit te sms'en achter het stuur, dan houdt het voor jou in de gaten wanneer de file weer vertrekt. Handig allemaal.

WEGTEST: Subaru Outback 2.0D (2014)

Wat zit er onder de motorkap?

Een boxermotor natuurlijk! Meerbepaald de bekende en geweldige 2.0-turbodiesel van 150 pk, in België wellicht enkel nog verkrijgbaar met de Lineartronic-CVT. Nog steeds een heerlijke motor, omdat hij zo'n mooie loopcultuur heeft en door zijn specifieke architectuur niet het geroffel en gedaver produceert dat inherent is aan een viercilinderdiesel. De Lineartronic doet zijn werk goed en haalt het beste uit de motor, maar het is natuurlijk niet de meest opwindende mechaniek. Jammer dat Subaru de chauffeurs die graag zelf het heft in handen nemen in de kou laat staan.

Eveneens nog steeds verkrijgbaar is de 2.5i met 175 pk.

WEGTEST: Subaru Outback 2.0D (2014)

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Hier zit misschien wel de belangrijkste verbetering, de cockpit ziet er een pak frisser en smaakvoller aangekleed uit dan de grijze werkplek van voorheen. Bovendien heb je veel ruimte voor armen en benen, heb je een goed overzicht en is er ook ter hoogte van achterbank en koffer meer dan voldoende ruimte voorzien.

WEGTEST: Subaru Outback 2.0D (2014)

Hoe rijdt de Outback?

Zoals elke Subaru, zo zelfverzekerd als Eden Hazard aan een penaltystip. Het recept is gekend: de boxermotor zorgt voor een laag zwaartepunt, terwijl de permanente vierwielaandrijving de auto door bochten gidst alsof je in een kombaan rijdt. Het iets directer afgesteld stuur (en de torque vectoring op het ESP) maakt de Outback bovendien nog een streepje gretiger bij het aansnijden. Jammer wel dat de schokdemping niet meer die uitzonderlijke zachtheid heeft als voordien, in combinatie met de 18-duimsvelgen vonden we ze af en toe wat te schokkerig naar onze zin. Uiteindelijk blijft dit een familiaal reisvoertuig, geen laagvlieger.

Wat moet dat kosten?

Dat weten we nog niet, de auto komt pas begin 2015 op de markt. Reken op zo'n 30 tot 35.000 euro.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Terreinbreaks zijn er in overvloed, tegenwoordig, van de Volvo XC70 over de Audi A6 Allroad tot de Opel Insignia Country Tourer of de Skoda Octavia Scout.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Ook deze Outback zal in ons land wellicht in de marge blijven, net zoals zijn voorgangers. Niet omdat er wat aan schort, maar omdat Subaru's nu eenmaal auto's zijn die je niet verleiden, maar die hun ware kracht pas prijsgeven wanneer je ermee gereden hebt. Zeker doen dus, mocht je op zoek zijn naar een grote break die ook in het veld uit de voeten kan.

WEGTEST: Subaru Outback 2.0D (2014)

In cijfers?

Motor: 1998 cc, H4 (turbodiesel), 110 kW/150 pk bij 3600 opm, 350 Nm bij 1800-2400 Nm . Transmissie: permanente vierwielaandrijving, continu variabele transmissie . Gewicht: n.n.b. . Ophanging: MacPhersons/multilink . Prestaties: n.n.b. . Normverbruik: 5,5 l/100 km . CO2-uitstoot: 145 g/km . Prijs: n.n.b.

In dit artikel : Subaru, Subaru Outback