Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / SUBARU WRX STI : Grind en stint

Blauwe lak, een tribune op de kofferklep, vierwielaandrijving en een boxermotor met een dikke turbo erop: ook zonder de naam ‘Impreza’ is de WRX STI een rallykanon van de oude school.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Wel vreemd eigenlijk dat Subaru de bekendste voornaam van de familie sinds enkele jaren niet langer op het achterste van zijn meest iconische model hangt. De Impreza is (je leest het goed) sowieso niet meer te koop in Europa, behalve dan als XV, vandaar dat die naam blijkbaar niet langer nodig is om duidelijk te maken wie wie is. Nu goed, ‘WRX STI’ laat voor de kenners aan duidelijkheid weinig te wensen over, maar toch voelt het vreemd aan. We betrappen ons er tijdens de testweek continu op dat we het over ‘de Impreza STI’ hebben. Het is dan ook een instituut, een model dat het merk hier op de kaart zette. Begin jaren ’90 kon Subaru in de ogen van velen net zo goed een merk van grasmaaiers of keukenrobotten zijn, een anonimiteit die als sneeuw voor de zon smolt toen ze zich inschreven voor het WK Rally en met de blauwe Impreza’s met goudkleurige velgen bekers gingen verzamelen. De Groep A-reglementen schreven toen nog voor dat er homologatieauto’s moesten verkocht worden, vandaar dat er plots Impreza’s WRX STI in het straatbeeld verschenen, die sportwagenprestaties serveerden voor de prijs van een stevige gezinswagen. Snoepgoed voor de liefhebbers, en een kassucces voor Subaru. Inmiddels doen de Japanners niet meer mee aan het programma van het WRC, waar homologatiespecials overigens allang niet meer reglementair verplicht zijn. Subaru maakt er niettemin een erezaak van een rappe Impreza (pardon: WRX STI) in de showroom te behouden. In tegenstelling tot Mitsubishi, overigens, dat met de Lancer Evolution jarenlang zowel in de autosport als op straat de Impreza bekampte, maar nu de handdoek in de ring werpt. Een handdoek die overigens enthousiast opgenomen is door de Duitsers. Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen bieden nu allemaal compacte middenklassers aan met vierwielaandrijving en 300 pk of meer. Al blijft Subaru’s atleet altijd wel iets bijzonders.

In dit artikel : Subaru, Subaru WRX STi

Geschreven door op