Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Ignis 1.2 (2016)

Suzuki komt weer met een origineel autootje, de Ignis is zowat ’s werelds kleinste SUV. AutoWereld doet de test met de 1.2.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Typisch Suzuki, heel compact en toch nog beschikbaar met 4x4. Al zal het autootje het vooral van zijn guitige looks en zijn functionaliteit moeten hebben. Wat moet je er zeker over weten?

  • Slechts 3,7 meter lang
  • Tot 1.100 liter laadruimte
  • Nieuw platform
  • Met voor- of vierwielaandrijving
  • Enkel 1.2 van 90 pk
  • Nogal stevige prijs, maar grote korting

Om eens met dat laatste te beginnen...

De Grand Advantage-basisuitvoering kost in België 14.199 euro. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien vrij veel voor zo’n kleine auto, maar de Ignis is dan ook geen gewoon stadswagentje. En nogal vreemd, de Belgische invoerder zegt die catalogusprijs bewust vrij hoog te hebben gelegd om meteen een… grote korting te kunnen geven. Er gaat zonder enige discussie tussen klant en dealer 2.500 euro van de prijs af, plus nog een recyclagepremie van 1.000 euro als je daarvoor ingeleverde auto aan de ‘juiste’ voorwaarden voldoet (minstens acht jaar oud en minstens zes maand in je bezit).

Een beetje boerenbedrog misschien, want wat is er mis met een meteen scherpe nettoprijs? Wel, Belgische (Suzuki-)klanten hebben nu eenmaal graag het gevoel “dat er veel afgaat”. En dat is dus zeker het geval voor deze Ignis.

Een manier als een andere om auto’s te verkopen, maar is deze Suzuki dat gedoe ook allemaal waard?

Als je van een opvallend design houdt, misschien wel. Suzuki zelf houdt het vreemd genoeg bij ‘simpel’, wij vinden de auto er net nogal gekunsteld uitzien. Sympathiek ook wel en in elk geval heel opvallend. De Ignis is slechts 3,7 meter lang en de van flinke kasten voorziene wielen staan echt letterlijk op de hoeken van het koetswerk. Of achteraan zelfs nog wat verder dan dat, wat voor een stuk de heel bijzonder vormen van de achtersteven verklaart.

Oudere koppels, die in Europa toch nog altijd een flink deel van het koperspubliek van kleine Japanners uitmaken, zullen zich hier misschien niet eens in durven vertonen. Afwachten dus of het jongere volk er pap van lust. De opmerkelijke C-stijl met de drie Adidas-achtige ‘strepen’ is een knipoog naar de SC100 uit de jaren 70, een piepkleine Suzuki die bij ons nooit werd verkocht. Het autootje had de motor achterin zitten, vandaar drie koelopeningen in de achterste koetswerkpanelen. Maar dat weten natuurlijk alleen de echte kenners en nu dus ook de lezers van deze test.

Maar er was toch al eens eerder een Ignis?

Klopt, van 2000 tot 2006 werd er bij ons al een Suzuki met die naam verkocht. Dat was ook een compacte en er wel iets saaier uitziende drie- en later ook vijfdeurs met desgewenst 4x4. Al een heel klein beetje soort cross-over, maar toen was die term natuurlijk nog niet uitgevonden. Er lieten zich in België zo’n 4.000 klanten overtuigen, wij vonden vooral de Sport-versie met 109 pk wel te doen. Die kwam er trouwens om de link te leggen met het Suzuki-engagement in de rallysport, het merk deed zelfs eventjes mee in het WRC.

En rijdt de Ignis even plezant als hij eruit ziet?

Wel, het chassis lijkt alvast geslaagd. Je kan de Ignis de bocht ingooien en er hem ook even vlot weer uitkrijgen, als je de 90 pk sterke 1,2 liter-motor in de juiste toerentallen houdt. Die viercilinder lijkt best wel gewillig, ook al mist hij de verfijning van sommige driecilinders uit Europa. Maar dat compenseert de Ignis dan wel door zijn uitzonderlijk lage gewicht. Het basismodel zet leeg slechts 810 kilo op de weegschaal, wat maakt dat de motor dus sowieso wat minder werk moet doen om de auto vlot vooruit te krijgen.

De besturing mist wat gevoel, de remmen zouden nog wat directer mogen aangrijpen en de vering is nogal hard. Dat laatste is misschien wel het zwakste punt van de auto, putten en andere oneffenheden in het wegdek worden zonder veel medelijden – lees: filtering – doorgegeven aan de inzittenden.

We probeerden de Ignis daar in Italië wel enkel in zijn SHVS-versie. Dat staat voluit voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki, maar die zal bij ons (voorlopig toch) niet te koop zal worden aangeboden.

Hoezo, geen spitstechnologie voor Belgische klanten?

Klopt. Met de Baleno heeft de invoerder het wel geprobeerd, maar haast geen enkele potentiële klant blijkt bereid er het niet eens zo grote supplement van 400 euro voor te willen ophoesten. Toch even uitleggen, het betreft hier een zogeheten mild hybrid met een partijtje lithium-ionbatterijen. Die kunnen tijdelijk voor 15 Nm extra koppel zorgen, vooral bedoeld als een soort boost bij het accelereren of het oprijden van een helling. Qua effect een beetje hetzelfde als een turbo, eigenlijk.

De via de vertragingsenergie op te laden batterijen zitten onder de bestuurdersstoel en verhogen het wagengewicht met slechts 7 kilo. Als je de mogelijkheden van dat hybride systeem optimaal benut, moet je het gemiddelde verbruik wel enigszins naar beneden krijgen. Wij zaten na een test van enkele honderden kilometer aan 5,4 liter per 100 kilometer, gezien het niet altijd vlakke parcours en onze niet altijd even ecovriendelijke rijstijl een heel correct resultaat.

En is het vanbinnen even plezant als vanbuiten?

Zeker met de hogere uitrustingsniveau’s wel, ja. De meters zitten onder een sportief kapje, de toetsen voor onder meer de airco (manueel op de basisversie) zijn in een soort buisje op de middenconsole bevestigd, er zijn hier en daar wat frisse kleuren aangebracht en voor het infotainment is er een aanraakscherm van 7 duim. Het is niet het meest handige dat we al hebben gezien en de navigatie in de buurt van Rome verloor al eens… het noorden, maar het systeem ondersteunt wel Apple Carplay.

De wagenvloer bevindt zich 18 centimeter boven de weg en de zitpositie is SUV-gewijs dus vrij hoog, maar de hoofd- en beenruimte is voor- en ook achterin correct. De achterbank laat zich – in twee ongelijke delen – verschuiven, waardoor je kan kiezen tussen wat meer zit- of iets meer laadruimte. Op de materialen (nogal wat harde plastics) en de isolatie werd duidelijk bespaard. Eventjes dachten we zelfs dat we werden... beschoten, maar het waren gewoon wat kiezeltjes die tegen de bodem van de auto kletsten. Een budgetauto, dan blijft deze Ignis natuurlijk wel. Bleutooth en een dab-radio met cd-speler zijn standaard, voor het automatische noodremsysteem en de Lane Assist moet je er het veiligheidspakket bijnemen.

En wat moest het ook alweer kosten?

De basisuitvoering dus 14.199 euro, de duurste Ignis is de 1.1 Grand Luxe Xtra met vierwielaandrijving (via een viscokoppeling) van 19.499 euro. Zoals gezegd, mag je daar dus al meteen een ‘premie’ van minstens 2.500 euro van aftrekken.

Wat is het verdict?

Leuk toch dat er ook in het segment van de stadsautootjes weer lef en vooral creativiteit wordt getoond. Met een Up (en zijn soortgenoten), een Twingo en Smart (met de motor achterin) en nu dus ook deze Ignis. Het rijden blijkt wat minder geïnspireerd dan de looks, maar de Suzuki will do the job. Alleen jammer van die toch wel wat harde vering.

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Ignis

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12