Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SUZUKI SWIFT SPORT (2011)

Geschreven door Klaas Janssens op

In de heuvels rond Barcelona geven we de nieuwe Swift Sport de sporen, op zoek naar de magie van zijn voorganger.

SUZUKI SWIFT SPORT (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat houdt de transformatie van Swift naar Swift Sport precies in?

Suzuki houdt het eenvoudig. Geen ingrijpende modificaties, maar kleine aanpassingen voor een zo groot mogelijk effect. Zo staat het onderstel een streepje strakker, nam de spoorbreedte met enkele millimeters toe, werden de stabilisatorstangen dikker en zijn de remmen aangepast aan het toegenomen potentieel.

De dynamische roeping wordt in de verf gezet door de geslaagde bodykit die knappe zeventienduimsvelgen mixt met specifieke luchtunits voor en achter, met een agressieve voorbumper met ronde koplampen en een hertekend radiatorrooster, met een dakspoiler die voor wat extra neerwaartse druk zou zorgen en met matgrijze diffusor waaruit twee einddempers piepen.



Binnenin vinden we goed zittende sportzetels, een nieuw stuur met rode stiksels, een aangepaste tellerpartij en een aluminium pedalenset. Simpel, maar de lage zithouding past de sportieve roeping van deze Suzuki als gegoten.

En welke krachtbron schuilt er onder de motorkap? Een turboblokje?

Neen. Niet dat Suzuki die vandaag erg populaire optie niet overwogen heeft. Maar de ontwikkelingskosten bleken veel te groot voor een in beperkte aantallen geproduceerde wagen als de Swift Sport.

Dus gingen de ingenieurs opnieuw aan de slag met de atmosferische 1,6 liter-viercilindermotor uit de vorige generatie.  Ze morrelden aan het inlaatkanaal en aan de variabele kleppentiming aan de inlaatzijde, waardoor het vermogen van 125 naar 136 pk klimt. Toch als je de toerenteller naar de 6.900 toeren jaagt.



Er is meer souplesse in het middengebied, dat wel. Maar het blijft twee keer niets als je gaat vergelijken met het koppel waarmee drukgevoede motoren vandaag pronken. Slechts 160 Nm, meer heeft de Swift Sport niet te bieden. Dus aanjagen die handel.

Gelukkig heeft Suzuki de manuele vijfbak van de vorige Sport ingewisseld voor een exemplaar met zes verzetten. De verhoudingen zijn iets korter, zodat er wat meer prik in de hernemingen zit. En dankzij de overdrivefunctie van de zesde versnelling, draait de motor niet langer zot op de snelweg. Goed voor het comfort en voor het verbruik.

Het normverbruik bedraagt slechts 6,4 liter per 100 kilometer, niet slecht voor een hoogtoerig sportwagentje dat in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 195 km/u haalt.



Niet meteen indrukwekkende cijfers. Is die Sport-badge wel terecht?

Echt snel is de Swift Sport niet, toch niet als het enkel rechtdoor gaat. Maar gooi het ding een kronkelende bergweg voor de voeten en hij trekt zich aardig uit de slag. De voorwielen bijten gretig in het asfalt en mits wat provocatie laat de achteras zich ouderwets graag in het spel betrekken.

De magie van de vorige Swift Sport leeft dus voort. Geen door paardenkrachten overmande voorwielen en geen beenharde circuitset-up, gewoon een lekker en eerlijk sturend karretje. Maar dan in een polyvalenter en dus makkelijk ter verteren pakket.

Bij ons debuteert de Swift Sport op het Autosalon van Brussel begin 2012. Suzuki vraagt er minstens 17.999 euro voor, maar de genereuze garantievoorwaarden (5 jaar!) blijven netjes overeind. Mooi zo.



Motor: 4L (benzine) , 1586 cc, 136 pk (6900 opm), 160 Nm (4400 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 195 km/u, 0-100 km/u in 8,7 sec Normverbruik: 6,4 liter/100 km (147 g/km CO2) Prijs: 17.999 euro (vanaf januari 2012)

Eerste test in AutoWereld 302

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Swift

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Suzuki

Nieuwe suzuki swift in stock

Tweedehands Suzuki

Tweedehands suzuki swift

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!