Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / TOYOTA COROLLA 1.4 D-4D (2014)

Geschreven door Klaas Janssens op

Voor ons land is dit geen test waar het storm voor loopt, maar eigenlijk is een kersverse Corolla wereldnieuws.

TOYOTA COROLLA 1.4 D-4D (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

's Werelds bestverkochte auto. Echt waar. Aan zijn povere succes in België zou je het misschien niet afleiden, maar sinds zijn debuut in 1966 zijn er al meer dan 40 miljoen stuks verpatst. Dat doet geen ander model hem na. Deze knaap wordt in 150 landen verkocht, in 16 fabrieken gebouwd en is al aan zijn 11e generatie toe. Puur objectief gezien is dit de belangrijkste Toyota in het hele gamma.

Wat is er nieuw?

De Corolla borduurt stevig verder op de door zijn voorganger aangereikte fundamenten. Het gros van de motoren en de technologie neemt hij ervan over, en net zoals zijn Auris-broer staat hij op het ZRE-platfrom, een doorontwikkeling van de structuur waarmee generatie 10 was gezegend. Vooraan vinden we dus MacPhersons, achteraan nog steeds een torsieas. Dit is geen tabula rasa, eerder een doorstart.

Het design is natuurlijk volledig anders. Toyota kleeft er de begrippen Keen Look en Under Priority op. Eigenlijk geeneens marketingpraat. Understated is inderdaad het adjectief dat de stijl samenvat. Het swingt niet, het stoot ook niemand tegen de borst. Het passeert en je merkt het niet. Maar is dat zo anders bij één van zijn concurrenten?

Wat zit er onder de motorkap?

De 2 liter-diesel is uit het gamma geknikkerd, enkel de 1.4 D-4D is nog bewaard gebleven. Onveranderd, overigens, dus nog steeds met 90 pk en 205 Nm koppel. Dat zijn geen topwaarden, en zo stilaan wordt het wel tijd dat deze viercilinder aan een update wordt onderworpen. Hij draait ook wat rumoerig, te meer daar hij vaak moet worden gepord, maar er valt best mee te leven.

De MultiDrive, of een andere automaat, is ook niet beschikbaar op de D-4D. Er is enkel een manuele zesbak.

Toyota_Corolla10

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Je herkent wat sfeer en materialen uit de Auris. Lang niet kwalijk, want uiteindelijk is dit een beetje het vierdeursmodel van die serie. De materialen zijn goed en zitten degelijk in elkaar geschroefd, zonder kwalitatief op te vallen zoals in een Peugeot 308. De sfeer is droog en zakelijk, en mijdt elke frivoliteit. Vooral het design van de tellers deed ons terugdenken aan 'de tijd van toen'. Wat is er gebeurd met die Optitrons waarmee Toyota indertijd het mooie weer maakte?

Het Touch 2-scherm maakt een en ander goed. Toch als je hem afrekent tegenover zijn gunstprijs van 600 euro. Het menu van het aanraakscherm kan namelijk overzichtelijker, en bij een te koude ochtendstart bleek er ook vervelende vertraging op te zitten. Ook irritant: de taal van het navigatiemenu komt niet overeen met die van de boordcomputer. Die laatste kent geen Nederlands, het Touch 2 wel.

Achterbankzitters zullen trouwens verheugd zijn met de nieuwe Corolla. De nu 2,7 meter lange wielbasis is een zegen voor de achterpassagiers die behaaglijk veel knieruimte bedeeld krijgen. Bijna 10 centimeter meer dan vroeger. Helaas gaat het wel een stuk ten koste van de koffer. Met een maximumvolume van 452 liter moet hij het onderspit delven tegenover zijn directe concurrenten.

Hoe rijdt de Corolla 1.4 D-4D?

Fool proof, en nogal traag. Een spurt van 0-100 km/u in meer dan 12 seconden is geen prestatie die ons aan het dansen krijgt. Je moet dus wel wat geduld oefenen, een attitude die ook tijdens de hernemingen op de autosnelweg  is vereist. Maar, anderzijds, zijn directe opponenten doen niet zoveel beter. En de Corolla wordt alvast niet geplaagd door een makke versnellingsbak. Wel integendeel, de manuele zesbak ligt goed getrapt, waardoor je nooit in dipjes verzeild raakt tijdens het versnellen.

Het chassis van de Corolla weet ook best raad met de ecobanden. Er is onderstuur - tuurlijk wel - maar het treedt later op dan we hadden verwacht. De rit zelf is ook behoorlijk comfortabel, een set-up die we wel kunnen pruimen passen bij een wagen van dit kaliber. Het geheel van remmen, motor en ophangingsevenwicht speelt gepast op elkaar in. Het slaat alleen geen gensters. Niet één.

Het grootste euvel komt echter van het stuur. De elektrische bekrachtiging mist zelfcentrering, waardoor je onnodig vaak moet corrigeren op de autosnelweg. We like... not.

Toyota_Corolla6

Wat moet dat kosten?

Minder dan 20.000 euro. Een Corolla in basislivrei verlaat voor 19.740 euro de showroom. Dat is bijna 5.000 euro minder dan een Jetta, en net zoveel als een Rapid die technisch gesproken een klasse lager speelt. Nu, de versie die je eigenlijk wil hebben is de tussenuitrusting Comfort, omdat die met mistlichten, automatische airco, touch screen en bluetoothconnectiviteit een evenwichtig compromis tussen prijs en uitrusting neerzet. Dan ben je iets meer dan 23.000 euro kwijt. Een fair aanbod.

Bovendien zal je je ook niet blauw betalen aan tankkosten. Achteloos rijdend, zonder ons al te zeer in te houden, eindigden we op 5 liter gemiddeld. Dat is een realistisch en goed resultaat voor de 1.4 D-4D.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Vraag het ons nog eens, als ons pensioen voor de deur staat. Nee, alle gekheid op een stokje, dit is een Toyota-product ten voeten uit. Benader het statistisch en de Corolla laat bitter weinig steken vallen. Of het zou het gebrek aan moderne elektronica, genre rijvakwaarschuwing, moeten zijn. Maar begeesteren doet hij evenmin, al geldt dat ook voor het gros van zijn concurrenten. Het doelpubliek indachtig is dit echter spot on.

Toyota_Corolla8

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De namen zijn hier en daar al gepasseerd. Door zijn formaat en typologie komt de Corolla tegenover auto's als de VW Jetta, de Renault Fluence en de Opel Astra Sports Sedan te staan. Maar evengoed tegenover kleiner gewas genre Skoda Rapid. Dat dankt hij aan zijn prij,s die met 19.740 euro best wel gunstig uitvalt gezien de geboden afwerking, het rijgedrag en de uitrusting. Onder meer airco, dagrijlichten in led, usb-aansluiting en follow-me-home-functie voor de lichten zijn standaardzaken.

Motor: 1364 cc, L4 (turbodiesel), 66 kW/90 pk bij 3800 opm, 205 Nm bij 1800-2800 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4620/1775/1465 Prestaties: 180 km/u, 0-100 km in 12,5 sec Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,1 l/100 km (106 g/km) Prijs: 19.740 euro

In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens Toyota

Nieuwe toyota corolla in stock

Tweedehands Toyota

Tweedehands toyota corolla

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!