Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota GT86 (2017)

Toyota heeft zijn GT86 opgefrist. In de vriezer gestoken zelfs, want we mochten hem gaan testen in het bitterkoude Lapland.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een van de laatste in zijn soort. Er zijn natuurlijk nog wel wat andere (vooral Duitse) coupés op de markt, maar deze Toyota GT86 en zijn BRZ-halfbroer van Subaru (dat de auto’s grotendeels ontwikkelde) zijn wel vrij uniek. Niet echt veel spitstechnologie, geen semi-autonoom rijden en geen peperdure audio, wel lekker ouderwets rijplezier dankzij een knappe 2 liter-boxer, achterwielaandrijving, een Torsen-sperdifferentieel, een efficiënt onderstel en een (dankzij die boxer) laag zwaartepunt. Toyota heeft de auto nu dus een beetje opgewaardeerd, wat moet je daarover weten?

  • Esthetische opsmuk met vooraan onder meer nieuwe bumper, grotere centrale inlaat en hertekende led-koplampen, -richtingaanwijzers en mislichten.
  • Ook een nieuwe bumper en leds achteraan. En 17-duimsvelgen met (10) ‘gedraaide’ spaken.
  • Efficiëntere aerodynamica voor meer stabiliteit, met in optie ook een nieuwe achterspoiler (in twee kleuren) uit aluminium.
  • Betere en ook wat meer geïnspireerde afwerking van het interieur, een kleiner en sportiever ogend stuurwiel, een bekleding in (desgewenst) twee kleuren, een TFT-kleurenscherm van 11 centimeter in het instrumentenbord en een Toyota Touch 2-multimediasysteem met aanraakscherm. In België is er (standaard) ook een achteruitrijcamera.
  • Nieuwe afstelling van ophanging met aangepaste Showa- of Sachs-schokdempers en veren en een dikkere stabilisatorstang achteraan voor meer controle en een nog ‘meeslepender’ rijgedrag.
  • De veiligheidsuitrusting wordt uitgebreid met Hill-Start Assist Control en Emergency Brake Signal. Het ESP krijgt een iets ‘tolerantere’ Track-modus.
  • Aan de motor en de transmissie is niet geraakt.

Dat is een zowat complete uitleg, maar wat levert het in de praktijk op?

Om te beginnen een nog wat mooiere auto. Niet dat hij uiterlijk veel is veranderd, maar de details maken hier toch het verschil. De GT86 staat er wat meer, hij maakt meer indruk. Zo van: “hou toch maar rekening met mij, ik kan wel iets”.

En werd het interieur ook echt wat vrolijker?

Eenzelfde gevoel in het interieur, ja. We verweten de Toyota voordien een gemis aan sfeer, dat is zeker met de combinatie van twee kleuren (rood en zwart in ons testexemplaar) nu toch wel anders. Met de twee schermen, waaronder eentje van het aanraaktype voor het infotainment, rijdt de GT86 ook 2017 binnen. De goede dingen zijn gebleven, als daar zijn een achterbankje waarop je twee kinderen kwijt kan en een koffer die toch nog 243 ‘liter’ bagage slikt.

Terug naar de essentie, is de Toyota GT86 nog altijd plezant?

Reken maar van yes. Het vermogen van de boxermotor (van Subaru, natuurlijk) blijft ongewijzigd en het eveneens nog identieke en onderin dus wat magere koppel maakt nog altijd dat dit geen echte koersmachine is. Maar je hoeft dan ook geen racebloed door je lichaam te hebben stromen om er immens veel plezier aan te beleven. Wat wij dus met volle teugen deden. Eerst met enige voorzichtigheid op de besneeuwde wegen rond Rovaniemi in het noorden van Finland (net onder en bij momenten ook boven de Poolcirkel), daarna zonder nog veel schrik voor brokken op de testpistes die Toyota voor ons had klaargemaakt op het ijs.

Oefeningen met de elektronische waakhonden in- en ook uitgeschakeld, met en zonder de Track-mode en vooral met enorme en voor een keer zowat helemaal risicoloze schuivers. Niet voor herhaling vatbaar op de Brusselse of andere Belgische stadsringen, zelfs (en vooral) niet als daar wat sneeuw op ligt. Maar wel leuk als je toch eens met de auto het circuit op durft, waar je hem uitermate precies kan sturen en desgewenst ook met ‘zwaaiend’ achterwerk de bocht uit kan laten komen.

Op het ijs konden wij ons ondertussen verder bekwamen in de ‘techniek’ van het sturen met het… gaspedaal. Iets te weinig gas en je stuurt als een opa de bocht in, daar valt geen lol aan te beleven. Iets te veel en de achterkant gaat eerst, dat amuseert vooral de toeschouwers. Dus moet het beter: eventjes het rechterpedaal lossen, de auto weer wat grip doen vinden en hem dan met net de juiste dosis gas weer recht vooruit doen ‘kijken’. Het lukt, na een reeks minder geslaagde pogingen, uiteindelijk wel.

Het AutoWereld-verdict?

Leuk wordt nog wat leuker, dat is een voor een zeldzame keer heel simpele conclusie. Maar de baas betaalt geen lonen uit om er ons ‘makkelijk’ vanaf te maken, dus we gaan zowat hetzelfde nog eens vertellen met iets meer woorden. De GT86 is een coupé en dus niet de meeste handige of functionele auto op de markt. Hij komt van een merk dat we de voorbije jaren (helaas) hebben leren kennen als bouwer van degelijke maar ook wat saaie auto’s. Met een motor van ‘slechts’ 200 pk is het zeker geen echte sportwagen, de prestaties verbeteren met deze facelift trouwens niet of nauwelijks. En met een prijs van 33.400 euro (34.900 euro met automaat) is het natuurlijk ook geen koopje, ook al komt de auto bij ons dan meteen als Sport met een best wel rijke uitrusting. Wat het dan wel is? Een geweldig plezante rijmachine, punt.

En heeft de Toyota GT86 eigenlijk nog concurrenten?

We vermelden er al eentje, de technisch quasi identieke en evengoed net opgefriste Subaru BRZ. Maar verder? Nee, eigenlijk niet. De coupés van Audi, BMW en Mercedes zijn een pak duurder en bij voormalige specialisten als Fiat, Ford of Honda is het momenteel vruchteloos zoeken naar zo’n leuk speelgoed. Nee, zelfs Alfa Romeo heeft geen coupé meer in zijn aanbod. De enige auto die qua filosofie een beetje op dezelfde lijn zit, is natuurlijk de Mazda MX-5. En in zijn RF-gedaante is dat nu ook een ‘halve’ coupé geworden.

Om af te sluiten, ook nog wat leuk bewegend beeld!

 

In dit artikel : Toyota, Toyota GT86

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

De concurrenten