Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / TOYOTA GT86 (6)

Een tijdje terug kon je onze GT86 overal ten lande spotten, wat velen onder jullie ook hebben gedaan. We hadden jullie dan ook graag allemaal meegenomen op drifstage, maar jammer genoeg waren de plaatsen beperkt. Het relaas van die dag kan gelukkig wel iedereen lezen.

TOYOTA GT86 (6) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Langeduurtest - Toyota GT86

Omdat het niet altijd dezelfden moeten zijn die van de pret mogen genieten. En omdat de winnaars van de #autowereldgespot-wedstrijd hun stinkende best hebben gedaan om hun ticket te bemachtigen. Maar vooral omdat onze Toyota niets liever doet dan kwispelen met zijn staart. Redenen genoeg dus om op zondagmorgen voor dag en dauw richting Brugge te cruisen. Er is ons, en de zes gelukkigen, namelijk een voormiddag vol vertier beloofd. De terreinen van VOC Brugge (kort voor verkeersopleidingscentrum Brugge) doen daarbij dienst als speeltuin, terwijl onze GT86 het tuig is dat die ‘speel’ voor ‘tuin’ van een invulling voorziet.

‘Laat ons misschien eerst beginnen met wat theorie en een korte briefing. Safety first, niet waar?’ De glimlach van Frederik Willemyns, VOC’s zaakvoerder en veiligheidsgoeroe van de dag, haalt met een kwinkslag de stekker uit de dreigende situatie. De man heeft overigens wel een punt. Driften is in essentie wagenbeheersing en dan kan het nooit kwaad daar eerst wat theorie aan te koppelen. En te starten met wat meer gemodereerd gerief.

Langeduurtest - Toyota GT86_2

Na een kwartiertje uitleg over de do’s en don’t’s in het verkeer, werden we dan ook eerst achter het stuur van een Golf geposteerd. Met een goede reden: de Volkswagen is minder uitdagend, terwijl je er net zo goed de beginselen van het gecontroleerd rijden in aan kan leren. Kijklijnen worden geoefend, ABS ontleed en stuurinput gedoseerd. Naarmate de dag vordert, groeien onze stagairs uit tot volleerde pro’s die met een snelle links-rechts-combo de kegelbarrière ontwijken, ondertussen de uitbrekende achterkant in het gareel houdend. De tijd voor de volgende stap is aangebroken.

Langeduurtest - Toyota GT86_4

Met een enthousiaste ronk schuift onze Toyota de bocht om, na een perfecte drift, weer kaarsrecht het gladde stuk af te glijden. ‘De piste mag nog iets natter,’ concludeert Jeffrey Van Hooydonk. Ex-Formule 1-piloot, winnaar van de laatste Porsche Cup-editie en oprichter van Dream Drive, maar vandaag gewoon even ‘den Jeffrey’. Afgezakt naar Brugge om onze zes protégés de finesses van het sturen eigen te maken. ‘De bedoeling is dat jullie de GT86 straks kennen als jullie broekzak. Daarvoor hebben jullie in de eerste plaats totale controle nodig, grip op de auto die jullie krijgen door het gebruiken van de juiste technieken. Maar misschien moeten jullie eerst maar eens laten zien wat jullie al kunnen. Stap maar in.’

Binnen de kortste keren krijgt onze Toyota alle hoeken van het terrein te zien. ‘Dat is uiteindelijk ook de bedoeling bij Dream Drive, dat je op het einde van de sessie, onafhankelijk van je niveau, de wagen perfect onder controle krijgt en houdt. Ik moet wel zeggen dat we vandaag met een groepje getalenteerde piloten zaten. Iedereen waar ik heb naast gezeten, kon een aardig stukje rijden. Als je er aanleg voor hebt, maakt dat mijn job natuurlijk een stuk makkelijker. En dan is er natuurlijk nog de Toyota. Een prettig bakje moet ik zeggen.’ Wel Jeffrey, da’s een conclusie die wij al goed een half jaar trekken.

Langeduurtest - Toyota GT86_3

In dit artikel : Toyota, Toyota GT86

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten