Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota GR Yaris (2021)

De Toyota GR Yaris is een vierwielaangedreven homologatiemodel voor het Wereldkampioenschap Rally. AutoWereld doet de test.

38.920 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Na de Supra is deze Yaris het tweede model van de GR-familie, waarmee Toyota refereert naar Gazoo Racing. Dat is de overkoepelende competitiedivisie van het Japanse merk. Met wat slechte wil kon je de GR Supra nog wegzetten als een Japanse BMW-interpretatie, maar voor de GR Yaris haalde Toyota de grote middelen boven. 

Wat maakt de Toyota GR Yaris zo speciaal?

  • Specifiek driedeurskoetswerk
  • Specifieke driepitter
  • Specifiek onderstel
  • Specifieke 4x4-aandrijving

Concurrentie?

Het compacte hot-hatchsegment heeft het moeilijk. De dreiging van de Europese CO2-boetes doet vele constructeurs afzien van een sportieve stadsrakker, waardoor het eens zo genereuze aanbod slinkt als sneeuw voor de zon. Renault maakt geen nieuwe Clio RS meer, Peugeot geen 208 GTI en Seat geen Cupra Ibiza.

Nu blijft Ford de Fiesta ST trouw en komt Hyundai met de i20 N, maar eigenlijk speelt de Toyota GR Yaris een klasse hoger. De enige echte concurrent is de Mini John Cooper Works GP.

Testomstandigheden?

We kregen de GR Yaris drie dagen mee van de Belgische Toyota-invoerder, waarvan we er eentje gebruikten om de beste wegen van onze Ardennen aan elkaar te rijgen. Het was barkoud en de wegen lagen er vettig bij, weersomstandigheden waarin dit soort wagentjes hoort te schitteren.

Specificaties testwagen?

  • Kleur: Pure White
  • Opties: Circuit Pack
  • Banden: Michelin Pilot Sport Cup 4S

Leuke weetjes?

  • Toyota heeft naar een heleboel modellen gekeken, maar het is de Audi S1 Quattro die als referentiemodel gebruikt werd tijdens de ontwikkeling van de GR Yaris.
  • Fabriekspiloten Kris Meeke en Jari-Matti Latvala namen een heleboel ontwikkelingswerk voor hun rekening.
  • Hoewel de GR Yaris "Developed for FIA World Championship Rally" is, zal hij wellicht nooit deelnemen aan het WRC.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

Niet deelnemen aan het WRC? De Toyota GR Yaris is toch een voor de competitie ontwikkelde homologatiespecial?

Wereldwijd wil Toyota 25.000 exemplaren slijten, het aantal dat verreist is om de GR Yaris te homologeren voor het Wereldkampioenschap Rally. Omdat de vraag de stoutste verwachtingen overstijgt, zou dat productieaantal geen probleem mogen vormen. Toch lijkt het hele project een maat voor niets te worden. Door de uitbraak van de coronacrisis heeft Toyota de ontwikkeling van de WRC-versie een tijdje moeten stopzetten, waardoor Gazoo Racing ook in 2021 met de bestaande rallywagen gaat rijden.

In 2022 zou het Wereldkampioenschap Rally de bestaande regelgeving aanpassen voor een nieuwe formule met silhouetteracers, waardoor de GR Yaris niet zal kunnen deelnemen aan het WRC. Doodzone, natuurlijk. Al is het geen uitzondering; de autosportgeschiedenis telt een heleboel rallymonsters en circuitjongens die hun geweldige potentieel nooit in competitie konden tonen.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

Waarom draagt de Toyota GR Yaris een driedeurskoetswerk?

Voor het gewicht, voor de koetswerkrigiditeit en voor de aerodynamica. De GR staat ongeveer anderhalve centimeter lager dan een gewone Yaris, maar ter hoogte van de achterklep loopt dat verschil op tot een 10-tal centimeter. En dat is niet om het lijnenspel wat slanker te maken, maar om de luchtstroom naar de dakspoiler te optimaliseren. Dan hebben we het over de rallywagen, want deze straatversie doet het zonder vleugel.

Je hoeft evenmin te zoeken naar speciale uitlaatpijpen en naar allerhande koelsleuven, zelfs de achterdiffusor en de uitlaatpijpen schreeuwen niet meteen om aandacht. Aan franjes heeft de GR Yaris een broertje dood. Daarom kan je deze Toyota niet bestellen met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, niet met adaptieve dempers en niet met allerlei instellingen voor de stuurbekrachtiging of de gasrespons. Die voegen teveel gewicht toe of bieden te weinig meerwaarde.

De deuren, de kofferklep en de motorkap zijnvervaardigd zijn uit aluminium. Het dak is opgetrokken uit cfrp, een materiaal dat we ook tegenkomen bij de betere modellen uit de M-catalogus van BMW. Het helpt om het gewicht van de GR Yaris met 12% te drukken. Toch weegt deze Toyota 1,3 ton, toch 100 kilogram meer dan de hybride Yaris. En dat komt allemaal door die ingenieuze vierwielaandrijving, die GR-Four genoemd wordt. Inderdaad, een verwijzing naar de Celica GT-Four.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

Op welk 4x4-systeem vertrouwt de Toyota GR Yaris?

Het permantente, speciaal voor de GR Yaris ontwikkelde 4x4-systeem weert een centraal differentieel, maar gebruikt twee slimme koppelingspakketten aan de voor- en de achteras. Vlak voor het achterdifferentieel zit een mechanische besturingseenheid die je manipuleert via een knop op de middenconsole. In de voor straatgebruik bestemde Normal-setting gaat 60% van het motorkoppel naar de voor- en 40% naar de achterwielen. In de Track-circuitmodus hanteert Toyota een evenwichtige 50/50-verdeling, want die blijkt het snelst. Maar de Sport-stand is het leukst, dankzij de verdeling 30% naar voren en 70% naar achteren.

Nu moet je flink werken om de achterzijde echt dwars te krijgen, toch als het asfalt er droog bijligt. Want van een driftmodus zoals op de Ford Focus RS of de Mercedes-AMG A45 wil Toyota niet weten. Bovendien bijt de neus pas naar de apex wanneer je echt gaat aandringen. Nu brengt de manuele, speciaal voor de rallysport ontwikkelde handrem soelaas. Zodra je aan de hendel trekt, wordt er geen koppel meer naar de achteras gestuurd en draait deze Yaris op een zakdoek. Het is meer dan een leuke gimmick, maar een extra tool. Vooral bij het nemen van haarspelden.

Laat je niet om de tuin leiden door de naam, want er is weinig Yaris aan de GR Yaris. De lichtunits zijn hetzelfde, net zoals de zijspiegels en de antenne. Maar verder deelt deze Toyota nauwelijks componenten met de hybride stadswagen waarmee hij zijn badge deelt. Ook onderhuids zijn de verschillen groter dan de overeenkomsten. Het versterkte, op een breder spoor vertrouwend onderstel combineert een volledig vertimmerde voorophanging met de multilinkachteras van de grotere Corolla. En om de gewichtsverdeling te optimaliseren, gebruikten de Japanners verder naar achter geplaatste motorpunten.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

De GR Yaris maakt geen gebruik van een BMW-krachtbron, zoals de Toyota GR Supra?

Niet alleen het koetswerk en ophanging zijn specifiek, ook de krachtbron werd speciaal voor de GR Yaris ontwikkeld. En Toyota heeft geen half werk afgeleverd, want onder de motorkap schuilt het lichtste 1,6 liter-blok ter wereld én de krachtigste driecilinder ter wereld. De turbobenzine combineert een piekvermogen van 261 pk met een maximumkoppel van 360 Nm, wat volstaat om in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 230 km/u te halen.

Toch zijn het niet de prestaties die je bij het nekvel grijpen, wel de karaktervolle manier waarop deze power vrijkomt. Het is niet zo’n typische turbomotor die al zijn kruit in de lage toerentalregion verschiet, want onderin voel je niet meteen dat deze Toyota over een enorm prestatiepotentieel beschikt. Maar jaag de toerenteller voorbij de 3.000 omwentelingen en de driecilinder toont zijn ware gelaat. Dan gaat het knetteren en knallen, tot je pardoes tegen de rode zone oploopt.

De gasrespons is niet messcherp, van een sierlijke koppelkromme is geen hoegenaamd geen sprake; de krachtexplosie gaat in horten en stoten. Alsof er een kloppend hart tussen de voorwielen ligt, geen machine. Daarom vinden we het ook zo jammer dat Toyota de soundtrack aan de geluidsinstallatie toevertrouwd heeft, want het verder netjes gecomponeerde driecilindergeluid komt uit de boxen. Een zeldzame uitschuiver.

Je kan enkel schakelen met een manuele versnellingsbak, waarvan de pook iets hoger gemonteerd werd. De verschillende verzetten liggen zowat perfect, terwijl de geleiding stevig maar snel is. De springerige koppeling gaat wat vermoeien bij slenterritten door de stad, deze Toyota verdraagt nu eenmaal geen gesukkel. Nu heeft de Japanse constructeur wel een iMT-functie voorzien, maar echt nodig is die eenvoudig te (des)activeren rev-matchingfunctie niet.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

Wat voegt het Circuit Pack toe?

Je herkent de met een Circuit-pakket uitgeruste GR Yaris aan de rode remklauwen en de gesmede BBS-velgen, de Dunlops zijn vervangen door kleverig rubber van Michelin. Om de prestaties van de Pilot Sport Cup 4S-banden te optimaliseren, speelt Toyota met de onderstelset-up. En dat resulteert in andere veren, dempers en stabilisatorstangen. Ook de elektrische bestuurbekrachtiging krijgt een aangepaste kalibratie. Het opmerkelijkst in de installatie van niet een, maar twee Torssen-differentiëlen, eentje op de voor- en een tweede op de achteras. 

De GR Yaris volgt de GRMN-versie van de vorige generatie op, maar tapt uit een heel ander vaatje. Het is geen speelvogel geworden, maar een werktuig dat een ervaren hand vraagt om te schitteren. In dat opzicht voelt deze Toyota een beetje aan als een compacte GT-R. Stijf en solide, maar je moet knallen om de magie te ontdekken. Gelukkig voelt de GR Yaris nooit beenhard aan en gaat het koetswerk wat hangen in de bochten, zodat je snel vertrouwen tankt. Eigenlijk moet je enkel oppassen met de korte wielbasis, want op glooiende wegen komt de stabiliteit soms in het gedrang. Toch kruipt dit ding snel onder je huid, waardoor je een tempo zet dat veel krachtigere sportwagens niet kunnen volgen.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

Mag ook wel, want wat is de GR Yaris duur!

Jawel, het prijskaartje is stevig. Zeker in vergelijking met een Fiesta ST. Maar breng je zowel de gebruikte technologie als het prestatiepotentieel in rekening, dan is de GR Yaris eigenlijk een koopje. Het is niet de gestalte, maar de daadkracht die telt. Het is geen uitgeklede straatracer geworden, zoals bijvoorbeeld de Mini John Cooper Works GP. Deze Toyota komt met een achterbank, een deugdelijke interieuraankleding en alle comfortsnufjes die je van een moderne stadswagen mag verwachten.

Dat driedeurskoetswerk gaat wel ten koste van de hoofdruimte op de achterbank. En door de dikke sportstoelen houden ook de benen van de achterpassagiers weinig bewegingsruimte over. Dat neemt niet weg dat deze hot hatch een stuk handiger blijft dan de meeste sportcoupés, de GR Supra incluis.

Het sportstuur ligt lekker in de hand en je kijkt op een eenvoudig instrumentarium met analoge tellers. Ook de uisttekend steunende sportstoelen zijn op hun taak berekend, maar hadden een tikkeltje lager mogen staan. De centrale multimediamodule bevat alle functies die je nodig hebt, toch als je navigeert via Apple Car Play of Android Auto. Maar de display staat wel in de weg wanneer je de Toyota over de smalle en kronkele achterwegen jaagt waarvoor hij eigenlijk gemaakt werd.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

De AutoWereld-conclusie?

Op een droog wegdek toont de vierwielaangedreven Toyota zich misschien wat te efficiënt, maar verder is dit een lolbroek van het zuiverste water. De GR Yaris preekt efficiëntie en vraagt een bekwame hand, maar de beloning is navenant. Het geblazen 1,6 liter-blokje is meer dan krachtig genoeg, al vielen we vooral voor het motorkarakter van de driepitter en voor de heerlijke combine met de manuele zesversnellingsbak. Gazoo Racing doet alles juist wat Mini fout deed met de John Cooper Works GP.

Dat net Toyota de bedroefde autofanaat komt opvrolijken met de GR Yaris lijkt opmerkelijk. De Japanse mastodont staat al decennialang voor betrouwbaar, maar saai. En als ze dan toch buiten de lijntjes kleurden, was het met wagens zoals de Prius. Wat hebben we gelachen. Maar net door die hybrides nam Toyota een enorme voorsprong op de Europese concurrentie, een voorsprong die topman Akio Toyoda de ruimte geeft voor zijn passionele projecten. En dat kunnen we enkel toejuichen.

Test Toyota GR Yaris - AutoWereld 2021

 

 

 

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas