Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Toyota Yaris Cross Hybrid (2021) - prototypetest

De Toyota Yaris Cross is een verhoogde SUV-versie van de bekende stadswagen. AutoWereld doet alvast de test met een prototype.

34.680 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De eerste generaties van de Toyota RAV4 waren ook al SUV’s van dit formaat, pioniers zelfs. Vervolgens groeide dat model echter en liet de Japanse constructeur de compacte categorie voor wat ze was. Met de Toyota Urban Cruiser zetten ze in 2008 nog weleens een kleine crossover in de markt, maar die was niet zo gewild en werd na enkele jaren alweer alweer afgevoerd. Concurrenten als Nissan Juke en de Renault Captur wisten inmiddels wel de code te kraken en scoorden enorme hits met hun kleine SUV-modellen.

Anno 2021 is Toyota hier opnieuw, met deze verhoogde versie van de Yaris. Met die stadswagen heeft-ie veel gemeen, waaronder het TNGA-B-platform en het hybride system, naar wens met voor- of vierwielaandrijving. Het gaat om Toyota’s zelfopladende hybride systeem van de vierde generatie, net als bij de Yaris gebaseerd op een bijzonder efficiënte 1.5-driecilinder van 115 pk. Die wordt geflankeerd door 59 kW aan elektrisch vermogen vooraan, en (optioneel) 3,9 kW achteraan.

De wielbasis van de Toyota Yaris Cross is ongewijzigd , maar deze SUV is wel in alle richtingen uitgerokken. Met bijvoorbeeld liefst 18 centimeter extra overhang achteraan, 3 centimeter extra bodemvrijheid en een carrosserie die zelf ook nog eens 6 centimeter hoger is. Visueel verwijst hij duidelijk naar de grote broer RAV4, met die uitgesproken achterstijl en rechthoekige wielkasten. Ook de Toyota Yaris Cross is te krijgen met een dak in contrastkleur.

Wat verandert er?

De efficiëntie van Toyota’s hybride systeem is inmiddels welbekend, maar blijft bijwijlen opzienbarend: tijdens een testrit op een gemengd parcours noteerden we een gemiddeld verbruik van nauwelijks 4.3 l/100 km. Daar hoef je weinig voor te doen, behalve voldoende anticiperend rijden; de aandrijflijn met e-CVT gedraagt zich als elke andere automatische transmissie. En het valt op hoe vaak de Toyota Yaris Cross volledig elektrisch rijdt, zelfs boven de 70 km/u.

Eens actief roffelt de driecilinder wel harder dan de viercilinders die Toyota gewoonlijk hanteert in zijn hybrides. Het ligt ook aan de geluidsisolatie, want ook wind- en rolgeluiden dringen aardig door tot in het ruim. Het feit dat we met een preproductiemodel van de Toyota Yaris Cross reden, kan daarmee te maken hebben.

De wegligging is dan weer erg capabel voor een auto van dit formaat, met dank aan de uitstekende koetswerkstijfheid, de kundige multilinkophanging achteraan (enkel op de vierwielaangedreven versie) en de extra elektromotor op die achteras, waardoor deze Toyota Yaris Cross meer grip heeft dan strikt genomen noodzakelijk. De prestaties zijn minder atletisch: 11,8 seconden op de 0-100 km/u.

We noteren daarnaast nog enkele opmerkelijke extra’s op de Toyota Yaris Cross. Zoals het volledig automatische parkeersysteem, dat niet enkel het stuur, maar ook gas- en rempedaal overneemt; het enige wat je nog dient te doen, is de pook van D naar R en weer terug klikken. Gewoon handig is dan weer de in 3 delen neerklapbare rugleuning van de achterbank, en de koffervloer uit 2 stukken, die elk op hun eigen hoogte geplaatst kunnen worden.

De cockpit zelf is dan weer quasi identiek aan die van de stadswagen waarop hij zich baseert, al biedt de boordplank van de Toyota Yaris Cross iets meer bergruimte. Deze SUV is te koop vanaf september 2021, vanaf ongeveer 25.000 euro.

Conclusie?

Typisch Toyota, deze Yaris Cross. Niet teveel toeters en bellen, maar degelijk en doordacht. En vooral: bijzonder efficient onder de motorkap, met een hybride benzinemotor die het verbruik van een diesel evenaart, zonder dat je hoeft op te laden. De Japanners verwachten er bijzonder veel van, ondanks de overbevolking in het aanbod in deze categorie. Dankzij het karaktervolle ontwerp, zeker vergeleken met eertijdse Toyota’s, zou dat weleens terecht kunnen zijn.

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris cross

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagen Toyota

Nieuwe toyota in stock

Tweedehands Toyota

Tweedehands toyota

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!