Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Yaris GR-4 (2019) - prototypetest

Geschreven door Ken Divjak op

Nog voor de nieuwe Yaris goed en wel is voorgesteld, tovert Toyota Gazoo Racing al een vierwielaangedreven homologatieversie uit zijn hoed. AutoWereld doet de test met de GR-4.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In ieder geval geen doorontwikkeling van de Yaris GRMN die Toyota vorig jaar heeft geïntroduceerd. Straffer nog, de GR-4 heeft zelfs niets van doen met de nieuwe Yaris die in 2020 gelanceerd wordt en in principe de basis voor de volgende WRC-wagen moet vormen. Neen, dit voetzoekertje is een homologatiespecial van het zuiverste water, die in 2020 wel 25.000 keer geproduceerd gaat worden en de banden met de GR-motorsportfabriek helemaal moet aanhalen. Vandaar ook:

  • een speciaal ontwikkeld driedeurs koetswerk dat lager en breder is
  • een splinternieuwe 1.6 driecilinder turbobenzine met ‘meer dan 250 pk en zeker 350 Nm’
  • permanente vierwielaandrijving met drie rijmodi
  • minder dan 1300 kg gewicht
  • tal van motorsportupgrades voor op circuit en onverhard
  • de eerste aflevering staan gepland voor eind 2020, prijs nog niet bekend

De concurrentie

  • Voor de Yaris GR-4 heeft Toyota zowat alle hot hatches uit het B én het C-segment gebenchmarkt, aangevuld met de Mitsubishi Lancer Evo IX en de Subaru Impreza WRX. De grootste interesse ging evenwel uit naar de Audi S1, vooral voor diens packaging en prestaties.

Testomstandigheden

  • We reden met een trio preproductiemodellen op en rond het circuit van Estoril in Portugal, in bijzonder barre omstandigheden.
  • Het weggedeelte bestond uit smalle bergwegen bezaaid met natte bladeren, het circuitstuk uit tien natte rondes op de oude F1-omloop.

Specificaties testvoertuigen

  • De GR-4 is volgens de ontwikkelingsingenieurs voor 80% klaar, maar nog even bedekt met camouflagelak aan de buitenkant en doeken aan de binnenkant.
  • Eén van de drie GR-4’s was uitgerust met het Track Pack (werknaam), dat plakkerige Michelins op gesmede wielen met sperdifferentiëlen voor en achter combineert.

Leuke weetjes

  • De Belgische Master Test Driver Vic Herman is verantwoordelijk voor de finale afstelling.
  • In de regen bleken de aanwezige Supra’s niet in staat om de GR-4’s op circuit bij te benen.

2020 Toyota GR4 Yaris - AutoWereld

Heeft Toyota opnieuw een partner gezocht voor de GR-4, zoals dat bij Subaru voor de GT86 en bij BMW voor de Supra het geval was?

Niets van dattum. Deze keer kluste de Toyota-renstal van Tommi Mäkkinen mee, terwijl het hele project overzien werd door Akio Toyoda in hoogsteigen persoon. Daarnaast hebben ook WRC-piloten als Ott Tänak, Jari-Matti Latvala en Kris Meeke hun zegje gedaan over de straatversie. Aan grote namen dus geen gebrek, met een hyper hatch tot gevolg die maar drie onderdelen gemeen heeft met de reguliere Yaris van 2020: spiegels, voor- en achterlichten. De losse carrosseriepanelen zijn uit aluminium, het dak uit CFRP. Al de rest is bespoke en wordt in Japan geassembleerd met de nadruk op gewichtsbesparing.

Daarom krijgt de GR-4 ook geen gerobotiseerde automaat of adaptieve dempers, omdat die teveel gewicht en te weinig meerwaarde zouden toevoegen. De dorpels van de driedeurscarrosserie zijn danig verstevigd, terwijl de steunpunten van de motor 2,1 centimeter naar het midden werden opgeschoven voor een betere gewichtsverdeling. De kakelverse 1.6 driecilinder turbobenzine produceert dankzij een kogelgelagerde turbo en een water-naar-lucht intercooler ‘meer dan 250 pk en 350 Nm’. Een record.

2020 Toyota GR4 Yaris - AutoWereld

En hoe zit het met de permanente vierwielaandrijving waar de ‘4’ in GR-4 naar verwijst?

Ook die werd speciaal voor deze Yaris ontwikkeld, zonder centraal differentieel maar wel met twee slimme koppelinspakketten aan de voor- en de achteras. Vlak voor het achterdiff zit er een slimme besturingseenheid, die mechanisch werkt maar elektronisch aangestuurd wordt middels een draaiknop op het dashboard. Belangrijk hier is dat het een permanent AWD-systeem betreft, geen stand-by oplossing die door de meeste auto’s met dwarsgeplaatste motor gebruikt wordt.

Een volledig variabele torque-split die 100% van het vermogen naar voor of naar achter stuurt, zou daarmee in theorie mogelijk zijn. Voorlopig houdt Gazoo Racing het evenwel op drie standen met de volgende vermogensverdeling: Normal voor straatgebruik met 60% van de kracht op de voorwielen en 40% vanachter, Sport met slechts 30% vooraan en 70% achteraan, en Track met een evenwichtige 50:50 verdeling. In optie kan je nog sperdifferentiëlen op beide assen toevoegen voor meer controle.

2020 Toyota GR4 Yaris - AutoWereld

Genoeg over de theorie, tijd voor de praktijk!

Hoewel de smalle bergwegen er tijdens onze passage verraderlijk bij liggen, lijkt er in de gepeperde Yaris niets aan de hand. De trefzekere AWD-setup laat haast nergens een paardje liggen, de motor toont zich van zijn joviaalste kant. Oppikken vanaf duizend toeren en niet meer afgeven tot boven de 6000 is zijn forte. Ja zelfs de demping voelt niet overdreven stug aan, wat meteen veelbelovend is voor kopers die de Yaris GR-4 als daily driver willen gebruiken.

Vanaf de eerste circuitbocht herinnert de GR-4 er evenwel aan dat hij meer in zijn mars heeft dan wat op de openbare weg is toegestaan. De voortrein bijt zich (zelfs op nat wegdek) als een pitbull vast in de apex en lost alleen maar als je in de ‘verkeerde’ modus overdreven hard op het gas gaat. Verkeerd is in ons geval de Normal-stand, die meer vermogen naar de voorwielen stuurt om de rit vloeiender te maken op de weg. Doe hetzelfde met de circuitversie in Track en het geheel blijft verrassend lang neutraal alvorens subtiel over zijn vier wielen te gaan schuiven. In de Sport-stand vloeit er tot 70% van het vermogen naar de achterwielen, om de achterkant heerlijk te zetten bij het aanremmen of uitaccelereren.

2020 Toyota GR4 Yaris - AutoWereld

Kan ik nog eentje kopen?

Beter nog: de (online) bestellingen moeten nog van start gaan. Bovendien rept Toyota deze keer met geen woord over een beperkte serie, wat doet vermoeden dat de productie in 2021 gewoon doorloopt. Tenminste als er genoeg klanten zijn die een fiks bedrag veil hebben voor een homologatiespecial op basis van de Yaris. Hoeveel de GR-4 precies gaat kosten, wil Toyota nog niet zeggen. Wij gokken op ongeveer 33.000 euro voor de basisversie en bijna 40.000 voor een exemplaar alles erop en eraan, exclusief gepeperde taksen.

Het AutoWereld-oordeel?

Op basis van deze korte preproductietest moeten we vooral aanstippen dat de Yaris GR-4 nu al een natural is. Eentje die met zijn laag gewicht en goede manieren het beste in de bestuurder naar boven brengt, zonder daarbij gimmicks in te zetten zoals de drift-modi van de Focus RS en de Mercedes-AMG A45s.  

De analogie met een kart is hier meer dan ooit van toepassingen. Daar zorgen de dimensies van de (vorige) Clio RS voor, gecombineerd met de kracht van een Mégane Trophy en de aandrijflijn van een Lancer Evolution. Een duidelijkere vergelijking bestaat tot nader order niet, gewoon omdat er geen andere constructeur is die dezelfde hardware in een dergelijk pretpakket verenigt.

2020 Toyota GR4 Yaris - AutoWereld

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

Tests

Onze tests

Stockwagens Toyota

Nieuwe toyota yaris in stock

Tweedehands Toyota

Tweedehands toyota yaris

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!