Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Arteon 2.0 TDI 240 (2017)

Zeg niet zomaar Passat Coupé tegen de Arteon. Op een hoger trapje gezet wil Volkswagen met zijn vierdeurscoupé Mercedes en co. aanpakken. Euh, hadden we Audi niet in die rol gecast?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het is verleidelijk om deze Arteon af te schilderen als niet meer dan het vervolg op de (Passat) CC, maar die opwerping wil Volkswagen liever bijsturen. Het beweert dat dit vooral een demonstratie is van wat het vermag met de bouwblokken van het MQB-platform. Bedoeld om de Mercedes E in grootte en de stijloefening van de BMW 4 Gran Coupé aan te pakken reiken de ambities van de Arteon verder dan die van de CC. Hij is niet zomaar een mooi snoetje, het gaat ook om inhoud, en wel deze inhoud:

  • Nieuwe ZF-dempers met meer bandbreedte.
  • Wielbasis van de Superb met breder spoor.
  • Standaard Progressive Steering.
  • Slimmere generatie rijhulpsystemen.
  • R-Line-versie van 280 pk.
  • Een kleine 8.000 euro duurder dan Passat.

Ziet er wel kek uit.

Met die brede bips en die nors getrokken tronie zal je de Arteon alvast niet zomaar verslijten voor een slankere Passat. Maar wat vooral geslaagd is zijn de proporties. Met de wielbasis van de Superb, bredere sporen en een totale lengte van 4,8 meter is het lijf van deze vierdeurscoupé best aantrekkelijk, stoutmoediger ook dan het lijnenspel van wijlen de CC. En in het kurkumageel van ons testmodel komt dat design nog het best tot zijn recht.

Onderhuids is de vernieuwing iets minder groot. De dwarse motoren, de McPhersons vooraan en de multilink achteraan, alsook de BorgWarner-koppeling voor de vierwielaangedreven modellen, worden stuk voor stuk aangerukt vanuit het MQB-magazijn. Conceptueel is de Arteon dus toch andere koek dan Audi's vierdeurscoupé in deze categorie, de A5 Sportback. Die draagt zijn motor in de lengte en is overigens net iets korter.

Hoe is het toeven in de achterkamer?

Op de achterbank uit één stuk valt meteen op dat de Arteon een pak meer reiscomfort biedt dan de Audi. De beenruimte is uitzonderlijk, de hoofdruimte zal zelfs langere bestuurders niet plagen en met een koffer die maximaal 1.557 liter naar binnen werkt, neemt hij zelfs een A7 te grazen. Het prestige van de Arteon ging dus niet ten koste van de functionaliteit.

Binnenin ziet het er ook knap uit, zeker als je voor Volkswagens nieuwste multimediacentrale hebt gekozen. Dat Discover Pro, gelanceerd op de facelift van de Golf, blijft een van de beste aanraakscherm van het moment. Vul het voor een kleine 600 euro aan met een digitale tellerkast en je hebt een middenklasser die er behoorlijk avant-garde uitziet. Helaas kan de kwaliteit van het leder, de plastics en het kunststof niet wedijveren met wat de ware premiummerken uit hun koker schudden. Het ziet er mooi en correct uit, maar staat een trapje lager.

De uitrusting is van meet af aan wat genereuzer dan in de Passat, met zaken als Keyless-Go, Lane Assist en de sportieve stuurbekrachtiging standaard. Dynamisch hulpgerei, genre de elektronsiche sper XDS+ of de adaptieve dempers, vragen helaas altijd om een opleg en zijn enkel verkrijgbaar op de krachtigste motoren.  

Rijdt de Arteon sportiever dan de Passat?

Passat mogen we eigenlijk niet vernoemen, maar het is natuurlijk een logisch ijkpunt gezien beide auto's een gelijkaardig profiel neerzetten. Door zijn wijdere spreidstand gaat de Arteon met meer focus de bocht door, daarbij flink geholpen door de vierwielaandrijving via meerplatenkoppeling.

We kunnen ons ook best vinden in de afstelling van de elektrische stuurbekrachtiging, het Progressive Steering dat elke Arteon dus standaard meekrijgt. De opbouw zit gewoon lekker. Het verschil in gewicht tussen 'Sport' en 'Comfort' is niks aardverschuivend, maar dat is ook beter zo, vaak brengt dat alleen maar kunstmatigheid voort.

De biturbo-TDI ondervindt, vooral door zijn koppel van 500 Nm (al vanaf 1.750 toeren), weinig tegenkanting om de Arteon bijna achteloos vooruit te slingeren. Je moet alleen kortstondig een turbogat trotseren, waarna de viercilinder iets te nadrukkelijk het interieur in roffelt. Maar onthou dat hij sneller uit zijn sloffen schiet dan je je initieel inbeeldt; van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden, dat is al geen flauwe Bitburger meer.

Een snob is de Arteon alvast niet. Er is immers ook een basis-TDI met 150 paarden, de 190 laat invoerder D'Ieteren in Duitsland. Blijkbaar is het ofwel een lage drempel, ofwel de volle kracht. Noem het een Belgicisme. Zescilinders zijn dan weer niet van de partij, ondanks die chiquere allure, maar een hybride GTE zou wel tot de mogelijkheden behoren. Vergeten we ook niet dat de Arteon oorspronkelijk als Sport Coupé Concept GTE werd voorgesteld op het Salon van Genève van 2015. Een echte R nog? Waarom niet, de topbenzine houdt het nu immers op 280 pk, waar er in de Golf R 310 schuilen.

Moeten de sporttakken van de concurrentie zich zorgen maken?

Goh, de Arteon is toegewijd en snel, maar zijn sportiviteit valt eerder onder de noemer GT. Zelfs de gerobotiseerde zevenbak is geen schichtige neuroot in 'S'. Als GT is de Arteon anderzijds wel vergaand te individualiseren. Uitgerust met nieuwe ZF-dempers kan je de gemoedsinstelling naast de voorgeprogrammeerde standen 'Comfort', 'Normal' en 'Sport' via een schuifbalk in een heleboel tussenstanden vastprikken. Nog comfortabeler, of sportiever, dan de voorschriften van VW zelf? Klant is koning.

Als gimmick oogt het wel geinig, maar al die gradaties op deze thermometer voor het rijgedrag maakten het zaakje niet relevanter tijdens de testrit. Het verschil tussen 'Comfort' en 'Sport' is wel meteen voelbaar in de stugheid, maar naast de andere gewaarwording, maakt het de Arteon niet noodzakelijk doeltreffender.

Maar het is niet langer de pret van de bestuurder die centraal staat, de Arteon staat ook zelf zijn mannetje dankzij een adaptieve cruisecontrol met een inschattingsvermogen voor bochten (via de kaartinfo van de navigatie) en aandacht voor de snelheidslimieten. In slaap gedommelde bestuurders worden via rukken aan de gordel gewekt en zou enige reactie uitblijven, omwille van erger, dan zet de auto zichzelf in alle veiligheid aan de kant, wat hij dankzij de sensoren van zijn rijhulpsystemen zelfs vanop het linkerrijvak kan.

Volgt de praktijk ook de theorie?

Van onze sokken geblazen worden we ondertussen niet meer van de autonoom rijdende technologie, maar de vaart waarmee ze doordruppelt naar productiemodellen baart opzien. En dat de Arteon zijn snelheid automatisch aanpast aan de verkeersborden, afremt voor ronde punten en luistert naar onze richtingaanwijzer, is één zaak, het verloopt echter ook met de nodige zin voor nuance. Dat is nog altijd de ware kneep van deze oefening. Toch ontevreden over de reactietijden, dan kan je de cruisecontrol scherper of milder afstellen. Dat plaatje wordt mooi aangevuld door de stuurcorrecties, eveneens van de verfijndere soort.

Niet alle rijhulpjes zijn trouwens standaard. Zo staat de reddingsfunctie Emergency Assist op de optielijst.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Laten we wel wezen, de Arteon leunt veel dichter aan bij de huidige Passat dan bij de Phateon van weleer. Ideologisch, bedoelen we. Hij bezit niet de grandeur noch de technologische tour de force van die laatste. Maar de Arteon is meer dan een Passat met een eigen gezicht door zijn uitgekookter rijgedrag, betere uitrusting en grotere zelfstandigheid in autonoom rijden. Geen wereld van verschil, eerder een smakelijke variatie. Een die het nog altijd aan Audi overlaat om de gevestigde namen uit Stuttgart en München het leven zuur te maken. 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Arteon

Journalist AutoGids/ AutoWereld