Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI Cabrio (2016)

De VW Beetle geniet een opfrisbeurt en verwelkomt een stoere Dune-variant. AutoWereld doet de test met de 150 pk sterke en aan een DSG-7 gekoppelde 1.4 TSI Cabrio.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Volkswagen heeft de Beetle licht opgefrist, een bescheiden facelift die hertekende bumperschilden combineert met verder uitgebreide personaliseringsmogelijkheden en een wat opgewaardeerd interieur. En die deze Dune introduceert, een stoere avonturenversie die wat breder en wat hoger staat.

De VW Beetle Dune samengevat:

  • VW Beetle krijgt facelift. Esthetisch, want onderhuids verandert er niets.
  • Het Beetle-gamma verwelkomt een stoere Dune-versie, ook verkrijgbaar als cabriolet.
  • De Dune is vooral verpakking, want ook deze VW Beetle doet het zonder 4Motion.

VW Beetle Dune Cabrio

Eigenlijk is de Dune een VW Beetle Alltrack?

Zo kan je het inderdaad zien. Net zoals de Alltrack-versies op basis van de Golf en de Passat combineert de Dune-behandeling een met 10 millimeter opgekrikt onderstel met stoere cross-overaddenda. Dune-stickers op de flanken, robuuste bumpers en verbrede wielkasten, flink uit de kluiten gewassen 18-duimers, een grille met honingraatpatroon voor- en een flukse spoiler achteraan, dat soort dingen. Nu is het vooral show, want die aanpassingen maken er geen terrein-Beetle van. Volkswagen voorziet geen versies met de 4Motion-vierwielaandrijving.

Dat avonturenpakje staat de VW Beetle best, toch als je er geen probleem mee hebt om op te vallen. Want anoniem kan je de Dune moeilijk noemen. En al helemaal niet als je voor het speciaal voor deze Beetle ontworpen Sandstrom Yellow zou opteren. Binnenin noteren we een lederen interieur met gele constraststiksels voor de stoelen, de pook en de handrem, de vloermatten en het sportstuur met Dune-opschrift. De Dune doet het ook met een aangepast instrumentarium met gele wijzerplaten.

VW Beetle Dune Cabrio

 

Rijdt de Dune anders dan een VW Beetle?

De Dune rijdt zoals je dat van een verhoogde, met brede 18-duimsvelgen geschoeide Beetle kan verwachten. Om de koetswerkbewegingen onder controle te houden, heeft Volkswagen voor een wat strakkere onderstelset-up gekozen. Wat er samen met die grote velgen voor zorgt dat oneffenheden minder vlot onder de mat geveegd kunnen worden. Zonder echt oncomfortabel te worden, weliswaar. Scherp is de Beetle nooit geweest en dat zet de Dune niet snel even recht. De wazige, nauwelijks communicerende stuurinrichtig is een afknapper.

Wij gingen op pad met de 1.4 TSI, nog steeds 150 pk en 240 Nm sterk. En goed voor een sprintje van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden, voor een topsnelheid van 203 km/u en een CO2-uitstoot van 127 gram/km, toch als je voor de versie met gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling opteert. Tijdens onze testperiode toonde die robotbak wel wat nukken. Kickdown in zevende en de DSG weet niet wat doen.

VW Beetle Dune Cabrio

Het AutoWereld-oordeel?

De VW Beetle moet het sowieso van zijn hoge aaibaarheidsfactor hebben en binnen dat plaatje past deze Dune-versie perfect. Zeker in combinatie met deze open Cabrio-versie, toch als je je niet stoort aan de onaangename achterbank en de piepkleine koffertoegang. Het weggedrag noch het rijcomfort zijn hoogvliegers, terwijl de uitstekende 1.4 TSI wat hinder heeft van de nukkige DSG-transmissie. Toch is het een charmant geheel.

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Beetle

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas