Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI 150 (2018)

Met de facelift van de Volkswagen Golf Sportsvan kwamen er ook nieuwe motoren: de 1.2 TSI maakt plaats voor de 1.0 TSI, de 1.4 TSI werd dan weer vervangen door de 1.5 TSI. AutoWereld doet de test met die laatste.

31.725 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De meer praktische Golf, maar zeg niet Plus: om een jonger doelpubliek aan te spreken, heet dit model al vier jaar Sportsvan. Op die leeftijd is het al eens tijd voor een facelift, met wat subtiele aanpassingen en nieuwe motoren onder de kap. In het kort:

  • Nieuwe 1.5 TSI, een viercilinderturbo met 150 pk en 250 Nm
  • Gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (DSG)
  • Sprintje van 0 tot 100 km/u in 8,8 seconden, topsnelheid van 212 km/u
  • Normverbruik van 5,1 liter per 100 km, CO2-uitstoot van 116 g/km
  • Highline-uitvoering zorgt voor de nodige luxe
  • Veel praktische foefjes

 

Hoe rijdt dat, die nieuwe 1.5 TSI?

Eerlijk gezegd? Een beetje teleurstellend. Met 150 pk en 250 Nm zou hij meer dan genoeg kracht moeten hebben om altijd vlot op te pakken, maar in de praktijk voelt hij eerder tam aan. In de stad vertrekt hij vlot genoeg, mede dankzij de DSG7-bak, die snel reageert en fluks schakelt. Op de snelweg is het andere koek: hernemingen gaan gepaard met veel toeren en lawaai, maar weinig wol.

Traag durven we hem niet noemen, maar soepel evenmin. Volkswagen is er trouwens in geslaagd een benzinemotor als een diesel te doen klinken bij hogere toerentallen, een prestatie die kan tellen, doch niet in positieve zin.

We durven het haast niet vragen: en in de bochten?

Gek genoeg verbaast de Golf Sportsvan op dat vlak wél in positieve zin. Door het hoge dak en de vage besturing krijg je het gevoel met een busje te rijden, maar dan wel eentje met verbazend veel grip. Ook overhellen doet hij nauwelijks, dankzij de iets stevigere ophanging.

Leuk, maar niet de reden om hem te kopen, toch?

Nee, dit smaakje Golf koop je voor praktische redenen. Denk daarbij aan duizend-en-een opbergvakjes in het interieur, zelfs onder de zetels. Achterbankpassagiers kunnen genieten van klaptafeltjes om te tekenen (voor de jongsten) of om een laptop op te gebruiken (voor de ouderen).

De koffer van de Sportsvan is met 501 tot 1.250 liter ruim genoeg, vooral de extra hoogte zorgt voor wat extra praktisch gemak. Al heeft de Golf Variant nog steeds een groter volume.

Het oog wil ook wat. Hebben ze hem ook vanbuiten aantrekkelijk kunnen maken?

Dat hangt sterk af van hoe je jouw Golf Sportsvan samenstelt. Ons testexemplaar (zie foto hierboven) had een knap kleurtje, Cranberry Red Metallic genaamd. Samen met de 17-duimsvelgen en het witleren interieur zeker een knappe verschijning, toch voor een monovolume. Al zouden we voor een donkerdere tint gaan voor het interieur als je van plan bent om kinderen te vervoeren, dat is veiliger tegen vlekken.

Het prijskaartje voor dat alles?

Onze versie, de Golf Sportsvan 1.5 TSI 150 pk met DSG in Highline-uitvoering, begint vanaf 29.970 euro. Opties zoals die leren (sport)zetels, led-koplampen, een trekhaak en een paar pakketten drijven die prijs op naar een totaal van 37.290 euro voor ons testmodel. Best pittig voor een wagen die jonge en kroostrijke gezinnen wil overtuigen.

Het AutoWereld-oordeel?

In feite heb je niet meer auto nodig dan dit. De Volkswagen Golf Sportsvan biedt genoeg ruimte en comfort voor zowat elke soort dagelijks gebruik. Waar we minder van overtuigd zijn, dat is die 1.5 TSI. Ondanks zijn 150 paardenkrachten is het turboblok toch wat te tam om echt vlot vooruit te gaan.

We raden, geheel politiek incorrect, dan eerder de diesel aan: die is even krachtig, maar heeft wel een flinke dosis extra koppel (+90 Nm). Dat moet voldoende zijn voor dat nodige extra duwtje in de rug als je het gaspedaal vloert. Daar betaal je evenwel 2.000 euro extra voor.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Geschreven door op

De concurrenten