Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Golf VIII 1.5 eTSI (2019)

Das Auto begint aan zijn achtste hoofdstuk. Of dat opnieuw een page turner wordt? AutoWereld doet de test met de VW Golf 1.5 eTSI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De achtste generatie van een van Volkswagens grootste kassuccessen. Met 35 miljoen verkochte exemplaren over alle edities heen misstaat zelfs ‘mythisch’ hem niet.

Om maar te zeggen dat er serieuze bandafdrukken te vullen vallen, hoge verwachtingen die de Golf VIII hoopt in te lossen middels:

  • Zijn nieuwe CAN FD-architectuur, die sneller dataverkeer toelaat en zodoende ook een verdere digitalisering
  • Quasi ongewijzigde afmetingen. En design. Al geven de koplampen wel zeer duidelijk weg dat je met de nieuwste jaargang op pad bent.
  • Verschillende hybrides, gaande van mild bijgestane TSI’s tot volwaardige plug-ins. Wat, aldus VW, voldoende zou moeten zijn om het brandstofverbruik over alle motorisaties heen met 17 procent terug te dringen.
  • Een nieuwe 2.0 TDI. Of 2.0 TDI Evo zoals ze hem bij VW officieel hebben gedoopt. Zoek overigens niet meer naar de 1.6 TDI, die ging samen met Golf VII op pensioen.
  • De Golf-, Life- en Style-uitvoering. Aankledingsniveaus die de gekende Trend-, Comfort- en Highline vervangen.
  • Meer basisuitrusting, met standaard sowieso het WeConnect en Car-to-X-communicatie. Je Golf is, met andere woorden, steeds verbonden met het interweb.

De concurrentie

De usual suspects, genre Peugeot 308, Ford Focus of Kia Ceed, al is er bij deze achtste generatie dermate veel luxe voorhanden dat de Golf ook eigenlijk de Mercedes A Klasse, BMW 1 Reeks en de A3 van neef Audi vol in de koplampen mag staren.

Testomstandigheden

We hebben de Douro-vallei uitgebreid verkend. Wat ons niet alleen qua uitzicht bijzonder beviel, maar evenzeer qua rijmogelijkheden.

Leuk weetje

Zowel Skoda, Seat als Audi hebben de handrem op moeten trekken voor hun respectievelijke MQB-inzendingen. Volkswagen wilde immers eerst de Golf de bühne oprijden vooraleer ook de Octavia, A3 en Leon dat mochten.

Waarmee je dus weet waarom er geen Octavia stond op de IAA van Frankfurt, net zomin er een spoor te bekennen viel van de A3 op de LA Motor Show, autosalon waar zowel de Skoda als de Audi eigenlijk voorzien waren te schitteren.

Golf VIII komt inderdaad wel zeer bekend voor. Is het dan louter knip-en-plakwerk geweest?

In profiel zou je dat effectief wel kunnen stellen. Zoals al gezegd, is het onderscheid vooraan al een stuk groter, terwijl je achteraan, met de modelnaam nu onder het nieuwe logo, eveneens kan zien dat je met de nieuwe vandoen hebt.

Maar verder dan die details gaat het eigenlijk niet. Het tegendeel zou ons hebben verbaasd, het is en blijft tenslotte een Volkswagen. Dat nummer 8 dan met quasi dezelfde afmetingen komt als de Golf VII is dan weer wel iets wat we niet hadden zien aankomen.

Concreet dien je dus alles en iedereen nog altijd te wurmen binnen de 4,28 meter aan lengte, 1,79 meter aan breedte en 1,46 meter aan hoogte. Wat bagageruimte betreft gaat het om 380 liter, volume dat uit te breiden valt tot 1.237 liter. Er zijn concurrenten die het op die vlakken een stuk beter doen.

Dus de Golf verlegt geen bakens?

Ho, ho, ho, niet zo snel. Tuurlijk doet de Golf dat wel, zij het dat de grote revolutie schuilt onder de koets. De Volkswagen Group is voor zijn MQB-discipelen afgestapt van het CAN Bus-systeem ten voordele van het CAN FD-protocol.

Vergelijk het met de overstap van 3 naar 5G. Data passeert dus een heel stuk sneller langs de verschillende stuurorganen, waardoor je niet alleen meer commando’s tegelijk door kan geven, maar die ook kan zenden naar meer ontvangers.

De Golf zet dan ook de volgende stap in de digitalisering, niet alleen qua bedieningsorganen, maar evenzeer wat assistentie betreft.

Te beginnen bij dat eerste: elke Golf presenteert zijn rij-info voortaan binair. Yep, dat lees je goed, het 10 duim grote Digital Cockpit zit van meet af aan ingebouwd. Later, bij de absolute basisversie, volgt een iets kleinere display, maar ook dan krijg je je snelheid en toerental digitaal én in kleur afgebeeld.

Idem wat het infotainment betreft. Hoewel achter het kleinste aanraakscherm (8,25 duim) standaard niet meer schuilt dan een radio en een Bluetooth-connectie, kan je er, mits een kleine opleg, wel Android Auto en Apple Car Play aan toe voegen.

Dan kan overigens ook nadat je je Volkswagen al in bezit hebt. Elke Golf krijgt (gratis) toegang tot het WeConnect-portaal en bijgevolg de online winkel die in die applicatie zit ingebakken.

Uiteraard heeft VW liever dat je nog een niveautje stijgt tot het Discover Media- of de Discover Pro-uitvoering van de multimedia-installatie. Beide systemen verschillen daar vooral door de functies die achter het 10,25 duim grote aanraakscherm schuilen. Weliswaar ook hier met de kanttekening dat er via de In-Car Shop naderhand updates en functionaliteiten kunnen worden toegevoegd.

Wat ons brengt bij de bediening van al die elektronica. Ook daar wou VW klaarblijkelijk schoon schip houden, waardoor je vooral dient te pinchen, swipen en wrijven wil je je Golf op maat afgesteld krijgen.

Hoe goed ze het in Wolfsburg ook zullen bedoeld hebben, de manipulaties via aanraakknoppen en -sleufjes zijn in geen enkel opzicht beter dan de vertrouwde knoppen en hendels die voorheen die commando’s uitvoerden.

Bovendien leiden zo ook veel meer de aandacht af van het verkeer, waardoor je moeilijk kan stellen dat dit een stap voorwaarts is. Kleine kanttekening: ook bij VW zelf is er wel wat discussie aan vooraf gegaan. Uiteindelijk trokken de designers aan het langste eind en kregen ze de minimalistische boordplank waar ze om vroegen. Ten koste dus van het gebruiksgemak.

Hoe zit het met de rijvaardigheid van de Golf VIII?

Gezien het MQB-chassis zo goed als onveranderd werd overgenomen, zal het niet verbazen dat er ook rijtechnisch een zekere status quo geldt. Of anders gesteld: de Golf blijft zijn comfortabele, voorspelbare zelve.

Weliswaar met een iets duidelijker accent op de dynamiek, terwijl we ons evenmin van de indruk konden ontdoen dat de dempers ook iets behagelijker stonden afgesteld.

Navraag leerde dat de Golf VIII transversaal inderdaad iets stijver is geworden, wat de onverzettelijkheid in bochten bevordert. Lateraal staat hij dan weer wat losser op z’n schroeven wat de bijkomende meegaandheid van de veerpoten verklaart.

Dixit de technisch verantwoordelijke laten die aanpassingen zich wel pas ter dege gewaarworden als je ook de adaptieve dempers bijbesteld. Voornamelijk omdat de Driving Dynamics Manager, de centrale regeleenheid die nu voor het eerst alle rijelektronica onder zijn hoede heeft, zich dan ook kan beroepen op de XDS-torque vectoring, maar evenzeer omdat, door de verschillende afstellingen van dat DCC (Dynamic Chassis Control) je je Golf veel meer op maar af kan stellen.

Hoe zit het onder de kap? Is het daar ook meer van hetzelfde?

Ja en nee. Er zijn een aantal oude bekenden (zoals de 1.0 en 1.5 TSI) en het leeuwendeel van de voorheen aangeboden aandrijfvormen blijft eveneens behouden (diesel, benzine, CNG, plug-inhybride,…)

Wel nieuw is de absolute speerpunt van het motorenaanbod. De Golf debuteert namelijk met een aantal milde hybrides waarbij een 48 volt-systeem en de bijhorende starter-generator het verbruik helpen temperen van de verbrandingsmotoren. In eerste instanties zijn dat voorgenoemde TSI’s, in een later stadium volgt de TDI.

Heeft die eTSI dan een meerwaarde?

We kunnen louter spreken over de kunde van de sterkste 1.5 TSI omdat dat voorlopig de enige eTSI is die samen met de Golf wordt gecommercialiseerd.

Een molentje dat sowieso al 150 pk en 250 Nm genereert, waardoor de elektrische boost zich in deze slechts minimaal laat gewaarworden. Het turbogat wordt iets beter opgevangen, wat voor vlottere hernemingen zorgt, maar daarmee is alles ook meteen gezegd. Met een spurt naar 100 km/u in 8,5 seconden doe je bijgevolg niet beter dan de gewone 1.5 TSI.

Een verschil dat er dus wel zou moeten zijn aan de pomp. Er zijn nog geen officiële verbruikscijfers, maar afgaand op wat de boordcomputer afficheerde tijdens de test zowel met de eTSI (7,4 liter) als met de gewone TSI (7,7 liter) lijkt ook daar het onderscheid er een te zijn van punten en komma’s.

Als er al een voelbare meerwaarde was aan de eTSI, dan wel zijn DSG-bak. Door de homogenere spreiding van de verzetten komt de turbobenzine een stuk beter uit de verf. Die gerobotiseerde zeventraps valt trouwens ook te koppelen aan de gewone TSI, zij het dat hij daar een optie is. Wil je het 48 Volt-systeem dan is de DSG een conditio sine qua non.

Jullie spraken ook over meer luxe voor de Golf. Hoe zit het daar mee?

Om te beginnen hoef je niet meer te denken in Trend-, Comfort- of Highline-terminologie. Vanaf heden zijn de uitrustingslevels opgedeeld in Golf, Life en Style.

Nog opvallend is dat je van meet af aan best wel wat uitrusting krijgt meegeleverd. We haalden de digitale tellerpartij , de WeConnect-diensten en het infotainmentsysteem al aan, maar ook een Lane en Front Assist, een éénzonige airco, een multifunctiestuurwiel, een keyless go, een bluetoothverbinding en LED-lampen rondom zitten van meet af aan vervat in die Golf-uitdossing.

Idem trouwens wat de Car2X-communicatie betreft. Daarbij wisselt de Golf, als eerste VW, via een Europees geharmoniseerde standaard continue data uit met de verkeersinfrastructuur en de medeweggebruikers rondom hem.

Zodoende wordt de bestuurder ruim op voorhand verwittigd van eventuele gevaren op zijn pad, waardoor die op zijn beurt de tijd heeft adequaat te reageren.

Het spreekt voor zich dat dat louter het topje is van een immense ijsberg aan optionele bling - genre de IQ-Matrix-lichten, de Harman Kardon-geluidsinstallatie of de masserende fauteuils - die je Golf van de modale middenklasse kunnen opkrikken tot een gedegen premiumniveau. Een update die uiteraard komt met zijn prijs. Ook dat is niet meer dan een logische evolutie.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Golf VIII is geen gigantische revolutie gebleken. Was ook niet nodig gezien de evoluties die hij introduceerde afdoende waren om hier en daar opnieuw een aantal maatstaven te zetten.

Al laat Volkswagen desalniettemin ook een aantal steken vallen. Vooral dan naar bedienings- en praktisch gemak toe verwachten we beter van Das Auto.

Detailkritiek die echter in geen enkel opzicht de opmars van de Golf tegen zal houden. Maak je dus maar klaar om – daar komt ie – overspoeld te worden.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Geschreven door op