Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion (2019)

De Volkswagen-groep heeft een nieuwe CNG-module klaar, die ook gebruikt zal worden door Skoda en Seat. AutoWereld doet de test met de VW Golf 1.5 TGI.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Nog niet zo lang geleden rekende Volkswagen op zijn diesels om het CO2-gemiddelde van zijn vloot omlaag te krijgen. Om redenen die we allemaal kennen is die strategie wat uit koers geraakt en gingen de Duitsers op zoek naar alternatieven. Aardgas, de schoonste fossiele brandstof, stoot een pak minder uit dan wanneer diezelfde motor op benzine draait.

Vorig jaar werd de 1.5 TGi voorgesteld als de meest geavanceerde CNG-krachtbron ooit. Klopt dat ook? 

  • Drukgevoede 1.5 TGi is 130 pk sterk (+40 pk)
  • Extra brandstoftank voor CNG
  • Voorwielaandrijving met gerobotiseerde zevenbak
  • 5 kg/100 km, WLTP-bereik van 422 km
  • 95 g/km CO2-uitstoot
  • Aardgas is vrijgesteld van accijnzen

Wel? Is de motor nu zo geavanceerd?

De werking op aardgas heeft sowieso nog benzine nodig. Om te starten, bijvoorbeeld, maar ook om de aanzienlijk hogere temperatuur van de aardgasverbranding te koelen. Dat hebben wel allemaal wel al eerder gezien. Wat de 1.5 TGI bijzonder maakt is niet alleen dat hij aardgas aan een directe injectie en een turbo met variabele geometrie én verstelbare inlaatnokken koppelt, maar dat zijn werking de Millercyclus volgt (sluiting van de inlaatkleppen voor het onderste dode punt).

Het doel is hetzelfde: de compressie oprekken (tot 12:1) voor een efficiëntere verbranding. Aardgas leent zich overigens beter voor die Millercyclus, want het is minder gevoelig aan spontane ontbranding dan benzine.

En hoe voelt een motor die twee brandstofsoorten combineert?

Een motor afstellen op twee vloeistoffen die elk hun eigen gedragingen hebben in de cilinderkamer is geen makkie. Toch heeft Volkswagen het netjes gefikst. Wat ons vooral opviel, was de stilte en het comfort van de viercilinder. Je voelt dat de motor werd ontwikkeld met aardgas in het achterhoofd. Je kan zelfs heel merkbaar voelen wanneer hij overschakelt op benzine – het hele zaakje wordt rauwer en begint luider te galmen.

Een bompagevoel, dus?

Neen, helemaal niet. In vergelijking met zijn voorganger heeft de 1.5 TGI een niet onaanzienlijke 40 pk meer. Het stuur moet het zonder schakellepels stellen, maar de robotbak schakelt vlot genoeg door om zijn status als capabele slimmerik te bevestigen. Onder de tien seconden sta je aan 100 km/u. Knallen zouden we het niet noemen, maar het gaat wel aardig vooruit.

Nog een pluspunt: door één tank voor de achteras te monteren, zijn de effecten van het meergewicht niet al te merkbaar. Enkel jammer van de botte demping die knaagt aan de anders zo exemplarische volwassenheid van de Golf.

Allemaal goed en wel, maar waar kan je aardgas tanken?

Toegegeven, om te kunnen tanken moesten we wel 5 kilometer verder rijden. Maar het netwerk groeit. Tegen 2020 wordt het alweer eenderde groter.

Het AutoWereld-oordeel?

Met zijn stille werking, de nooit induttende DSG-bak en het kundig weggemoffelde meergewicht van de tanks speelt de aardgas-Golf op verfijning. Deze bestseller slooft zich echt uit om het rijgevoel van een gewone 1.5 TSI te evenaren. Een net zo krachtige TDI kost trouwens evenveel, al heeft die wel meer koppel. Is dit nu de beste aardgasauto waarmee we totnogtoe reden? Positief, ook al geven we nog het liefst gas in een Golf GTI.

2019 VW GOLF TGI CNG BLUEMOTION

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Geschreven door op

De concurrenten