Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Honda Civic Type R Sport Line (2020)

De vernieuwde Honda Civic Type R is er nu ook als Sport Line, te herkennen aan de kleinere achterspoiler. AutoWereld doet de test.

45.470 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Honda Civic Type R blijft een aparte jongen. Het erg Japans ogende koetswerk, overladen met koelsleuven en aerodynamisch verantwoord spoilerwerk, vloekt een beetje met de Europese smaak. Maar kruip achter het stuur en je verliest je hart, toch als je voorbij dat wat eclectisch vormgegeven dashboard kijken kan. Want deze Honda is een snoepje om mee te rijden. Verrassend meegaand bij dagelijks pendelverkeer, zowel in de stad als op de snelweg. Maar activeer de rijmodus R+ en de Type R verandert in een superheld: scherp zonder puntig en agressief zonder overweldigend te zijn. En altijd snel, zo ongelooflijk snel.

Tussen de voorwielen van de FK8-generatie van de Civic Type R ligt een 2 liter-turbobenzine, goed voor een vermogen van 320 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. Die power wordt op het asfalt gezet via een handgeschakelde zesbak met rev-matchingfunctie. En via de voorwielen, al krijgen die wel de nodige hulp van een mechanisch sperdifferentieel met torque-vectoringfunctie. In 5,6 seconden sprint deze hot hatch van 0 naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid meer dan 270 km/u bedraagt. 

Die Civic Type R heeft een milde update gekregen. Honda heeft het model opgesplitst in drie versies, want naast de bestaande variant is deze hot hatch er nu ook als Limited en als Sport Line. Die eerste is een uitgeklede Type R die 47 kilogram verliest en op gripgrage Sport Cup 2-banden van Michelin staat. De tweede is de door ons geteste Civic, een wat burgerlijke variatie die je herkend aan zijn compactere achterspoiler en kleinere bandenmaat (19- in de plaats van 20-duimers). 

Test Honda Civic Type R Sportsline - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

De modeljaarupdate van de Civic Type R krijgt een gewijzigde frontpartij, met een 13% grotere grille. Bij extreem circuitgebruik zou die nieuwe neus ervoor zorgen dat de motortemperatuur 10 graden Celsius lager blijft dan voorheen. Honda monteert ook nieuwe voorremmen, uit twee schijven opgebouwde en met andere remblokken gezegende exemplaren die langer zouden meegaan en voor extra feedback zorgen. Stijvere ophangingsrubbers zorgen voor meer laterale controle en meer stuurgevoel, terwijl nieuwe software ervoor zorgt dat de adaptieve dempers sneller reageren.

Honda geeft de Civic Type R ook een met alcantara omgord sportstuur dat bijzonder aangenaam in de handen valt en met een eivormige versnellingspook die voor extra schakelprecisie zorgt. Het interieur van de Sport Line houdt het iets soberder, met een zwarte in plaats van een rode aankleding. Zoals elke Civic beschikt de Type R over een genereus koffervolume en een bovengemiddeld ruimteaanbod, al telt de achterbank wel maar twee in plaats van de in dit segment gangbare drie zitplekken.

De Sport Line kan niet dezelfde aeroprestaties voorleggen als een Honda Civic Type R met volledig spoilerwerk, maar die negatieve lift en die 30 kilogram aan downforce mis je enkel op snelle circuits. Op een kronkelende Ardennenweg voelden we geen verschil. De enorme grip van de voorzijde profiteert van de beter doseerbare remmen, waardoor je de Type R nog sneller door de bocht durft duwen. En ook die nieuwe versnellingspook doet zijn duit in het zakje, want de handgeschakelde zesbak snijdt door zijn verzetten als een heet mes door boter.

Test Honda Civic Type R Sportsline - AutoWereld 2020

Conclusie?

Wat blijft de Honda Civic Type R een heerlijke hot hatch. De turbomotor bezorgt de Japanner een ongelooflijke haast, terwijl het messcherpe chassis voor een mooie mix tussen efficiëntie en rijplezier zorgt. En dat zonder echt beenhard te worden, een eigenschap die versterkt wordt door de kleinere bandenmaat van deze Sport Line. De nieuwe spoiler op de achterklep staat het koetswerkontwerp best, al hadden wij de aerodynamische bodykit nog wat verder uitgekleed en de Type R nog wat onopvallender gemaakt. Meer à la de VW Golf R.

De wijzigingen aan het onderstel bezorgen de Honda Civic Type R een beter stuurgevoel, al blijft het wennen aan de snelheidsafhankelijke bekrachtiging. En die motorversterking via de luidsprekers hadden we liever geschrapt gezien op de understated Sportsline. Maar dat blijven kleine opmerkingen op een schitterend rapport.

Verwante testen

In dit artikel : Honda, Honda Civic

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro