Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Passat GTE (2015)

De Volkswagen Passat is er nu ook als plug-inhybride GTE. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een Volkswagen Passat met de plug-inhybride technologie die Volkswagen introduceerde op de VW Golf GTE. En dat vertaalt zich in een normverbruik van 1,6 liter per 100 kilometer en in een CO2-uitstoot van 37 gram per kilometer

Wat is er nieuw?

Net zoals de Golf eerder, hijst de plug-inhybride Passat zich in een specifiek GTE-pakje met donderblauwe accenten en additionele led-lichtdecoratie. Deze jongen toont graag wat hij in huis heeft.

Wat zit er onder de motorkap?

Een 1.4 TSI-benzinekrachtbron van 166 pk die bijgestaan wordt door een 85 kW sterke elektromotor en die stroom tankt uit lithium-ionbatterijen van Samsung. In de GTE-sportmodus die beide motoren op scherp zet, bedraagt het systeemvermogen van de plug-inhybride Passat 218 paarden.

2015 VW Passat GTE Plug-In Hybrid

Goed voor een sprintchrono van 7,4 seconden (7,6 voor de Variant) en een top van 225 km/u. Via de luidsprekers dringt er zelfs een sportieve ondertoon de cabine binnen, ook al blijkt de woordspeling op GTI meer Grand Tourisme dan Injection.

Hoe rijdt de VW Passat GTE?

Laat je niet om de tuin leiden door die sportieve verpakking of door die 218 pk sterke aandrijflijn, want atletisch kan je deze Passat GTE moeilijk noemen. De schuld van het accupakket, waardoor deze Volkswagen liefst 280 kilogram zwaarder is dan een Passat 1.4 TSI zonder elektra. En dat voel je in de bocht.

Hoe prettig is het binnenin toeven? 

Ook hier zorgen blauwe details voor een eigen GTE-toets. Verder zijn de kwaliteiten van de VW Passat wel intact gebleven. De achtste generatie voelt archi-degelijk aan, is ontworpen met een vleugje frivoliteit en biedt meer dan genoeg ruimte aan inzittenden en hun bagage.

2015 VW Passat GTE Plug-In Hybrid

Het enige wat de Passat GTE ontbeert, is het laadvak van 180 liter onder de koffervloer. Daar zit nu de van 70 naar 50 liter gereduceerde benzinetank, omdat de ruimte onder de achterbank ingenomen wordt door de Samsung-accu’s. Maar niet getreurd, met een maximaal laadvolume van 1.152 liter blijft de koffer gigantisch.

Voorin ontsluiten nieuwe connectiviteitsoplossingen de mogelijkheid om Apple en Android-apps op het centrale touchscreen te toveren (voordien ging dat enkel met Mirrorlink-telefoons), terwijl het Active Information Display – Volkswagen’s vereenvoudigde versie van Audi’s Virtual Cockpit – als optie wordt aangeboden om het technosfeertje compleet te maken.

Wat moet dat kosten?

Dat weten we nog niet. Maar goedkoop zal de Passat GTE niet zijn. Al wordt die bittere pil gedeeltelijk verzacht door de fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides met een lage CO2-uitstoot.

2015 VW Passat GTE Plug-In Hybrid

En wie de Passat GTE regelmatig aan de stekker hangt en zich naar de talenten van de hybride aandrijving schikt, zal ook zijn brandstofrekening zien slinken. Reken dan op een benzineverbruik van om en bij de 4 liter per 100 kilometer. 

Het AutoWereld-oordeel?

Het leek een verplicht nummertje, zo’n plug-inhybride Passat. Maar nu de sjoemelsoftware het onwrikbare Volkswagen-huis op zijn grondvesten doet daveren, zou deze GTE wel eens als verlosser gezien kunnen worden.

Het cijfermateriaal?

Verbrandingsmotor: 1395 cc, L4 (turbobenzine), 115 kW/166 pk van 5000 tot 6000 opm, 250 Nm van 1600 opm tot 3500 opm Elektromotor: 85 kW/115 pk bij 2500 opm Systeemvermogen: 160 kW/218 pk, 400 Nm Transmissie: voorwielaandrijving, gerobotiseerde zestrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4767/1832/1456 mm Gewicht: 1735 Koffer: 586l-1152 l Ophanging: McPhersons/multilink Prestaties: 225 km/u, 0-100 km/u in 7,4 sec. Normverbruik: 1,6 l/100 km CO2-uitstoot: 37 g/km Prijs: n.n.b.

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Passat