Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Polo GTI (2018)

Ook de nieuwe VW Polo-generatie komt er als GTI. Met een maatje meer, hij ruilt zijn 1.8 voor de 2 liter van de Golf GTI. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Ook de Volkswagen Polo krijgt weer de illustere GTI-badge op zijn kraag en haalt de kaap van de 200 pk, toch al een tijdje de norm voor hot hatches van dit formaat. We lichten hem even door:

  • 2 liter-turbo van Golf GTI
  • Voorlopig enkel met DSG, manuele zesbak in 2019
  • Aangepaste ophanging
  • Enkel als vijfdeurs
  • Vanaf 27.300 euro

Van een 1.4 weer naar een 2 liter?

Correct, al vermelden we erbij dat de vorige Polo GTI tijdens zijn laatste productiejaren ook al een 1.8 had. Een 2 liter was er toen ook, dat was de R WRC, een eerbetoon (2.500 exemplaren) aan het allesverslindende WRC-kanon van Sébastien Ogier destijds.

Toen ging het nog om de oudere 2 liter, de EA113, dit is de modernere EA888, die ook in de Golf GTI woont. Die heeft variabele kleplifthoogte en dubbele injectie, direct en indirect. De koppelpiek van 320 newtonmeter is vlak tussen 1.500 en 4.400 opm, het piekvermogen van 200 pk start daar tot aan de 6.000 opm. 

De rapste Polo start zijn loopbaan met een DSG-zesbak, in 2019 kan je hem ook met manuele versie krijgen.

Die extra longinhoud heeft een niet onaardig effect op het verbruik. Een positief effect, voor alle duidelijkheid: doordat de 2 liter niet doorlopend in het zweet staat, kan hij relatief karig omspringen met de benzine, een gemiddelde van zo'n 8 l/100 km haal je zonder veel spaarwerk.

Wat is er verder nog anders?

De ophanging is herwerkt, met andere veren, dempers, antirolstangen en bussen, een hertekende geometrie en 1,5 centimeter minder bodemvrijheid. Je kan ook een Sport Select-chassis krijgen, met actieve dempers, een nog dikkere antirolstang vooraan en stijvere stuurgewrichtjes. Het kost 310 euro.

Een mechanische sper is niet beschikbaar, de trekkracht wordt slechts elektronisch in goede banen geleid.

Hoe rijdt de VW Polo GTI?

Natuurlijk trekt hij stevig van leer, aan de 100 km/u zit hij in 6,7 seconden en het chassis houdt het geheel stevig op koers. En zit gevoel in de stuurinrichting en heel af en toe horen we een vaag plofje in de uitlaatlijn.

Hij is vooral efficiënt, stuurt precies en met veel grip en krijgt zijn trekkracht aardig op de grond.

Maar het zou allemaal nét iets meer willen zijn, in zijn geheel is de Polo GTI ons iets te steriel geworden. Het voelt meer aan als een Polo met een grote motor, dan als een échte hete hatchback, die toch een iets rauwer trekje mag hebben.

Net als zijn grote broer speelt deze het op de verfijning. In deze prijsklasse kerft hij daarmee een plekje uit voor zichzelf, da's natuurlijk niet slecht gezien, maar wij blijven wat op onze honger zitten. We hebben een flauw vermoeden dat de aankomende Ford Fiesta ST meer die hardleerse toer op gaat gaan.

Hij is helemaal aangekleed als een GTI?

Dat wel, met ruitjesmotieven en rode biesjes, dat recept hoort tot de gekende autoleerstof. Velgen van 17 duim zijn standaard, wij testten een exemplaar met 18 duimers. Die verknoeien het comfort niet.

Verder noteren we ook digitale tellers en een automatische noodrem.

Het AutoWereld-oordeel?

De VW Polo GTI heeft zijn verdiensten. In de eerste plaats in dagelijks gebruik, want deze bevindt zich aan de beschaafdste zijde van het hot hatch-spectrum. Wij misten echter een dosis sensatie, hij klaart zijn klus iets té ingetogen. Als Volkswagen er, zoals bij de Golf GTI, een wat spannendere Clubsport-variant tegenover plaatst, dan is het voor ons goed.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Journalist AutoGids/AutoWereld