Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / VOLKSWAGEN SHARAN 2.0 TDI 136 : De late bus

De eerste Sharan heeft een shift van vijftien jaar moeten ronden. Met de tweede generatie doet VW dus eindelijk weer mee bij de grote monovolumes.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00 /20

Overzicht :

Op vijtien jaar tijd is er veel veranderd. Anno 1995 waren grote monovolumers nog volop in opmars. Elk gezinshoofd was toen van mening dat hij zijn kroost tekortdeed als de jaarlijkse vakantiekilometers niet per minibusje werden afgelegd, ongeacht het feit dat hij de overige 95% van zijn tijd alleen doorbracht in zijn veel te grote wagen. Na de monovolume werd de SUV het hebbeding, maar strengere verbruiksnormen en een zwakke restwaarde heeft deze soort op de fl eetmarkt ondertussen ook al aan het wankelen gebracht. Eigenlijk zijn momenteel enkel de Ford S-Max en Galaxy nog een succes te noemen op de Europese markt, iets wat het immer ambitieuze VW niet te lang meer wil laten duren. Vandaar eindelijk deze nieuwe Sharan, die je overigens ook weer als Seat Alhambra kan krijgen. Vergeet daarbij niet dat de belangrijkste concurrent tot voor enkele jaren nog een strijdmakker was. Samen met de Sharan en de Alhambra was ook de Galaxy immers de telg van een eeneiige drieling, het product van een eenmalige joint-venture tussen Ford en VW. Samen stampten ze in het Portugese Palmela een fabriek uit de grond, die inmiddels exclusief eigendom is van VW en de laatste jaren ook de Eos en Scirocco assembleert. De productie van de Galaxy verhuisde met de komst van de huidige generatie in 2006 naar Genk. De Portugese Autoeuropa-fabriek heeft overigens geen te beste reputatie wat kwaliteit betreft. Met name de vorige Sharan vertoefde geregeld in de kelder van de betrouwbaarheidsstatistieken, een fout die VW zich geen tweede keer kan veroorloven.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Sharan

Journalist AutoGids/AutoWereld