Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / FORD GALAXY 2.0 TDCi POWERSHIFT • VOLKSWAGEN SHARAN 2.0 TDI DSG : Busje komt nog altijd

De Ford Galaxy bracht vernieuwing op de markt van grote monovolumes. Waarop vrij snel nog een nieuwe generatie busjes volgde, met de Volkswagen Sharan vooraan in het peloton. Vroeger waren het zowat dezelfde auto’s, vandaag verschillen ze grondig. Wie wint het rechtstreekse duel?

Overzicht :

Begin jaren ’90 zorgden monovolumes van Amerikaanse en Franse oorsprong voor een revolutie op onze wegen. Plots wilde haast iedereen zo’n gemotoriseerde huifkar, waarin desnoods half je hebben en houden mee kon. De term ‘busje’ werd door de promojongens handig omgekneed tot ‘Multi Purpose Vehicle’, een veelzijdige auto die voor alles dienst kon doen. Handig is zo’n ruimtewagen zonder twijfel, maar in de meeste gevallen is de omvang te genereus voor de dienstregeling van het gezinsvoertuig bij uitstek: één of twee keer per jaar met de hele familie en de hond op reis en enkele shoppingbeurten bij Ikea. De rest van het jaar pendelt pa met zijn busje vooral naar het werk en de sportclubs. Vandaar dat er snel ook heel wat compactere modellen bijkwamen, die bijna net zo goed de familiale behoeften vervullen, maar eigenlijk heel wat handiger in het verkeer zijn én ook zuiniger en budgetvriendelijker uitvallen. Bovendien bood een SUV ook een leuk en hipper alternatief voor zo’n logge monovolume. Was het lot van de olijke busjes daarmee bezegeld? Zo erg is het vooralsnog niet, maar de ambities zijn nu wel heel wat bescheidener dan een decennium geleden. Toch spelen zowel de Galaxy als de Sharan een belangrijke rol in het gamma van Ford en Volkswagen. Ze bedienen nog steeds de kroostrijke gezinnen die echt heel veel ruimte aan boord willen en blijven daarmee een perfecte aanvulling op de compactere C-Max en S-Max van Ford en de Touran van Volkswagen.

HET ‘BUSGEHALTE’ VAN DE GALAXY IS DUIDELIJK NOG IETS HOGER
Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12