Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Arteon Shooting Brake R (2021)

Niet alle nieuwe Volkswagens zijn ID-modellen, zo is de mooie Arteon Shooting Brake er nu ook als R en dus met een heel potente benzinemotor. AutoWereld doet de test.

65.530 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

ID.3 en ID.4, het is nog maar het begin van het grote elektrische offensief van VW. Maar “in de overgang” kiest het merendeel van de klanten ook – of zeker – in België wel nog altijd voor modelletjes met klassieke verbrandingsmotor, al dan niet hybride. Van dat laatste is er nog geen spoor in onze testwagen, deze Volkswagen Arteon Shooting Brake R is immers heel andere koek. De elegante auto heeft de inmiddels welbekende 2 liter-turbomotor van 320 pk zoals we die al leerden kennen in de Golf en de Tiguan, hij komt natuurlijk ook in de hippe break met 4Motion en dus standaard vierwielaandrijving.

Collega Steven zocht eerder al naar de meerwaarde van die met de recente facelift aan het Arteon-gamma toegevoegde Shooting Brake-variant, ten opzichte van de Passat Variant waar hij grotendeels op gebaseerd is. En op de inderdaad mooiere lijn na, vond hij die niet echt. De Passat oogt vrij banaal, de Volkswagen Arteon is een knappe verschijning. En dat geldt zeker ook voor die Shooting Brake.

Maar puur rationeel bekeken zijn er weinig redenen om voor een Volkswagen Arteon te gaan. Gelukkig zijn voor de keuze van een auto echter ook nog andere dan enkel “goed beredeneerde” drijfveren toegelaten. Dat is bij zo’n R zeker het geval. Meer nog, je moet gek zijn om die te kiezen. Maar gek kan ook heel plezant zijn.

Wat verandert er?

Het oog moet dan natuurlijk ook worden verwend, het is wel de bedoeling dat jij én je omgeving zien dat je met iets bijzonders rijdt. Vandaar zowel vanbuiten als vanbinnen de nodige sportieve opsmuk, bij Volkswagen weten ze dat meestal ook altijd stijlvol aan te pakken. Denk dan aan een wat agressiever rooster, aan aangepaste bumpers en spiegelbehuizingen, aan aparte velgen met heel opvallende blauwe remklauwen erachter, aan sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, aan een sportstuur (met wel iets te kleine “toetsen”) en aan een voor zo’n topmodel sowieso al vrij complete uitrusting. Alle Arteons kregen recent ook een nieuw infotainmentscherm en aanverwante bedieningen. Met voor sommige functies schuivers in plaats van echte toetsen, we kunnen alleen maar – tot vervelens toe – herhalen dat we daar het voordeel nog altijd niet van hebben ontdekt.

Veel lezers waren toen allicht nog niet geboren, maar midden jaren ’70 deden wij nog wild enthousiast over de 115 pk van de eerste VW Golf GTI. Anno 2021 hebben de strafste Volkswagens een drukgevoede 2 liter met 320 pk en 420 al vanaf 2.100 opm beschikbare Nm. En dus ook én een adaptieve demping én een slimme vierwielaandrijving met een R-Performance Torque Vectoring die ook de koppelverdeling tussen de twee achterwielen continue aan de noden van het moment aanpast.

De Volkswagen Arteon Shooting Brake R accelereert bijzonder snel, kleeft aan het asfalt en ziet zich zelfs in vrij extreme omstandigheden niet gehinderd door onder- of overstuur. Het gaat allemaal zo makkelijk, dat je het amper nog gewaar wordt. Of het moet door het deels artificiële motorgeluid zijn. Misschien zijn we ter zake wel al een beetje té verwend, maar de echte kick blijft toch wat uit. Tot je voor de meest sportieve rijmodus kiest, dan wordt het beest echt wel wakker. Maar om daar voluit van te kunnen genieten heb je wel een circuit nodig.

Mik je echt op dat soort sensaties? Dan is de compactere VW Golf R met dezelfde motor wellicht een nog wat betere keuze. Begrijp ons in elk geval niet verkeerd, met alle extra R-aanpassingen is de Volkswagen Arteon Shooting Brake een van de beste rijmachines uit de hele VW-stal geworden. We zullen deze auto’s allicht ooit ook wel hard gaan missen, als de ID’s het helemaal hebben overgenomen. Tenzij de al beloofde GTX-varianten dan misschien onze honger kunnen stillen…

Conclusie?

Een Passat is nog altijd wat ruimer, handiger én goedkoper dan een Volkswagen Arteon. Die vaststelling blijft als je de Variant met de weliswaar ook over een koffer van een goede 1.600 liter beschikkende Shooting Brake vergelijkt. Maar voor deze R kunnen we dat niet doen, want die topversie is er alleen voor de mooiste van de twee breaks.

Met de sportieve versieringen ziet de Volkswagen Arteon Shooting Brake R er nog wat leuker uit, de krachtige motor en de snelle zevenbak zorgen voor geweldige prestaties en het knappe onderstel verzekert samen met de intelligente vierwielaandrijving een efficiënt rijgedrag. Wegens tegelijk heel dynamisch én (ook nog) heel comfortabel. Nu nog die prijs van 64.220 euro doorgeslikt krijgen…

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Arteon

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12