Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen Golf GTI (2020)

De achtste generatie van de VW Golf is er opnieuw als sportieve GTI. AutoWereld doet de test.

40.955 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De achtste generatie van de VW Golf krijgt een heleboel sportvarianten. Je hebt de dieselende GTD en de plug-inybride GTE, maar het is deze GTI die je eigenlijk hebben wil. Tussen de voorwielen ligt het overbekende EA888-motorblok, hier 245 pk en 370 Nm sterk. Om de hedendaagse emissiestandaards te halen, krijgt de 2 liter-turbobenzine een nieuw injectiesysteem en een verbeterde verbranding. De drukgevoede vierpitter drijft de voorwielen aan via ofwel een handgeschakelde zesbak ofwel een gerobotiseerde DSG-zevenbak. Voor de nodige tractie zorgt het elektronische gestuurde sperdifferentieel XDS+.

De VW Golf GTI heeft aan 6,3 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Om dat prestatiepotentieel zo efficiënt mogelijk op het asfalt te krijgen, staat de GTI op een met 1,5 centimeter verlaagd sportonderstel. Volkswagen heeft hard aan het chassis gesleuteld om de beweeglijkheid van deze Golf te verbeteren, zodat hij liever van richting verandert en meer rijplezier biedt. Dat heeft geresulteert in een vertimmerde achteras, gloednieuwe motorsteunen en een directere stuurinrichting. Wie ook occasionel trackdays plant, moet de Clubsport-variant hebben.

Omdat de geschiedenis haar rechten heeft, herken je de nieuwe VW Golf GTI aan zijn rode designaccenten en geruite sportstoelen (met geïntegreerde hoofdsteun). Verder springt vooral de led-strip tussen de koplampen in het oog, terwijl de hertekende voorbumper aerodynamische elementen combineert met een X-vormig ledpatroon dat wat aan de signatuur van de Renault Mégane RS doet denken. Het koetswerk bundelt zijschorten en een subtiele dakspoiler met bredere 17-duimsvelgen (al horen ook 18- en zelfs 18-duimers tot de mogelijkheden) en twee enkele, aan weerskanten van de diffusor geplaatste einddempers. De digitale tellerpartij verwelkomt een specifieke lay-out met aangepaste functies, waaronder een G-krachtenmeter.

Test VW Golf GTI - AutoWereld 2020 (KJ)

Wat verandert er?

De vorige GTI-generaties waren allemansvrienden, sportievelingen waarmee je op zaterdag een familietripje maakte en die je zondag richting Nürburgring stuurde. Maar Volkswagen heeft die positionering proberen bijstellen door de nieuwe VW Golf GTI een stuk sportiever te maken. Op papier dan toch, want tijdens de eerste dagen van onze testweek vergeet de hot hatch indruk te maken. Het is een wat steviger afgeveerde en iets stugger gedempte Golf, maar we hebben nooit gevoeld dat er 245 paarden aan de voorwielen sleurden. Wat extra punch tussen de 3.000 en de 5.000 toeren, dat wel. Maar echt snel?

Wie zoekt, die vindt. Op de wegen waar een GTI hoort te schitteren, toont deze Volkswagen zijn ware gelaat. Echt speels durven we het niet noemen, toch reageert het onderstel kwieker, bijten de voorwielen gretiger en roteert de achteras liever. Het koetswerk gaat flink hangen en de remmen moeten pompen om niet te verzuipen, verder straat de Golf GTI vooral vertrouwen uit. De Sport-modus roert wat agressie onder de verder serene krachtontplooiing en de DSG-bak schakelt beter als het vooruit mag gaan, maar echt prikkelen doet de aandrijflijn niet. En hoop niet op plofjes in de uitlaatlijn, want de soundtrack klinkt nogal dof.

Test VW Golf GTI - AutoWereld 2020 (KJ)

Conclusie?

Jawel, de nieuwe VW Golf GTI wint aan snelheid, aan scherpte en aan sportiviteit. Maar enkel als je daar echt nood aan hebt. Bij dagelijkse verplaatsingen heb je geen flauw idee van het dynamische potentieel dat je in je handen houdt en dat onder je rechtervoet schuilt. En dat is jammer, want een GTI hoort speciaal aan te voelen. Als een privilège. Niet als een wat krachtigere Golf. Het blijft een ijzersterk totaalpakket, maar we hadden die kunde graag ingeruild voor wat extra passie.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas