Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / HYUNDAI ix35 CRDi // MAZDA CX-5 SKY-D // NISSAN QASHQAI+2 dCi // PEUGEOT 4008 HDi : De poenpakkers

Er valt heel wat poen te rapen in het compacte SUV-segment, inkomsten waar nu ook Peugeot en Mazda hun deel van opeisen. Maar blijven de 4008 en CX-5 overeind in een rechtstreekse kamp met gevestigde waarden zoals de Hyundai ix35 en de Nissan Qashqai,?

Overzicht :

Het begon allemaal in 1994. Het annus horribilis waarin Ratzenberger en Senna koers zetten richting eeuwige jachtvelden, naar schatting één miljoen Rwandezen de bloedige burgeroorlog niet konden navertellen en Kurt Cobain besloot dat het ook voor hem welletjes was geweest met dit aardse bestaan. Gelukkig was het dat jaar niet al kommer en kwel. Zo mocht Nelson Mandela zich kronen tot eerste zwarte president van Zuid-Afrika, konden we eindelijk via de kanaaltunnel naar Engeland sporen én werd de RAV4 boven de doopvont gehouden.

Vooral die laatste is voor dit verhaal van tel, want zonder de hoogpotige Corolla stonden we hier vandaag wellicht niet. Samen met de komst van de Toyota werd immers voor het eerst gewag gemaakt van een compacte SUV-klasse. Een markt die sindsdien alleen maar gestaag groeide en een segment waar ons kwintet vandaag voor het eremetaal komt strijden. Elk met hun typerende kenmerken, maar wel nog steeds geïnspireerd door de geest van die ondertussen legendarische RAV4.

Wat ons meteen bij de eerste vaststelling van vandaag brengt: de nazaat van die Toyota zit niet in het selecte gezelschap. Hoe goed de Japanner ook mag zijn, hij is allang niet meer de dirigent van dienst en moest bijgevolg zijn uitnodiging inleveren. Om ze in de eerste plaats af te staan aan Nissan, dat in 2007 met zijn Qashqai een frisse wind door dit segment blies. Een operatie waar het merk vandaag nog steeds de vruchten van plukt, al liggen er (Koreaanse) kapers op de kust.

Zo zien ze bij Hyundai de verkoopscijfers van de ix35 jaar al verschillende jaren na elkaar stijgen, een opmars waar voorlopig geen sleet op lijkt te zitten. Ook de Tiguan bleek een schot in de roos. Verkooprecords tekent VW’s breekijzer niet op, maar hij blijft wel een van de meest begeerde SUV-leerlingen én een stichtend voorbeeld van bouwkwaliteit en ergonomie. Om maar te zeggen dat de uitdaging er een pak zwaarder op is geworden, 18 jaar nadat Toyota de debatten opende.

En in dat wespennest sturen nu dus ook Peugeot en Mazda hun respectievelijke 4008 en CX-5 uit. Is er nog wel plek op dit overvolle feestje?

De strijd is fel in een markthoek die sinds enkele jaren overpopulair is.

Geschreven door op