Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Markt / Throwback: Volkswagen Touareg (2002-2010)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. En daar past alles onder met een V10 of W12, ook als die gelepeld zitten in een moloch als de VW Touareg.

Overzicht :

De eerste generatie Touareg, binnenskamers de 7L gedoopt, deelt zijn chassis met de eerst Cayenne en Q7. Technologische gesproken zitten we dus in het luxesegment, weliswaar aan prijzen die eeder gangbaar zijn bij de beter gegoede middenklasse. Een financiële depreciatie die voornamelijk van doen heeft met dat VW-logo.

Maar net dat maakt de Touareg interessant. Het comfort, de kwaliteit en de prestaties van een Porsche of Audi aan een fractie van de kost, waar tik je dat vandaag nog op de kop? Bovendien koop je ook een hoop praktisch vernuft (dit ding trekt tot 3,5 ton), terwijl hij eveneens in het terrein aardig z’n streng trekt. Kortom, een interessante allrounder. Als je tenminste oog hebt voor zijn aandachtspunten.

Checkpoints?

Dat zijn er behoorlijk wat. Van een kloppende Tiptronic-automaat over een rammelende achteras tot een kwakkelende luchtvering, de lijst met mankementen lijkt schier eindeloos. Ook motorisch dien je bedachtzaam te zijn: we hebben klachten gevonden over zowat het volledige mechanische palet dat VW destijds in de aanbieding had.

Dat hoeft niet af te schrikken, we zijn ook op tal van positieve verhalen gebotst waar de lopende kosten beperkt bleven tot het periodieke onderhoud, maar waakzaamheid blijft wel geboden. Een analyse van een VW-dealer voor de aankoop zou je zodoende al heel wat (financieel) leed kunnen besparen.

Quanto costa?

Moet je bijvoorbeeld het voorgenoemde lijstje euvels oplossen, dan loopt de rekening al snel in de duizenden euro’s. En smelt je initële winst bij aankoop als sneeuw voor de zon. We zouden je dan ook aanraden een gefacelift exemplaar te zoeken, wegens minder gemelde problemen, al betekent dat evenzeer dat de basisinvestering hoger uit zal vallen.

Zo’n Touareg 2.0 vind je vanaf 2007 en vergt minstens 10.000 euro. Wil je een topversie (met W12 of V10), reken dan op 25.000 euro. Met de bijhorende verwittiging dat de kosten evenredig stijgen met het aantal cilinders.

Alternatieven?

Hangt er vanaf waarvoor je de Touareg hebben wil. Ben je op zoek naar een reiswagen dan is ook een Range Rover (Sport) zeker het overwegen waard. Dient de Volkswagen vooral als werkpaard, dan zien we in de Toyota Land Cruiser een ideale back-up.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 389

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken