Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / En hier is de gloednieuwe Volkswagen Touareg

Met de groeten uit China, waar Volkswagen zonet zijn nieuwe topmodel heeft voorgesteld. Maar de Touareg komt natuurlijk ook weer naar Europa.

Overzicht :

Europese fans moeten zich dus geen zorgen maken. China was zowat de belangrijkste markt voor de huidige Touareg geworden, vandaar dat deze derde generatie vandaag in Peking werd onthuld. Maar hij zal later dit jaar zeker ook nog in Europa worden gelanceerd.

Beetje sportiever

Het Touareg-model dat vandaag nog hier en daar in Belgische showrooms staat, dateert al van 2010. En geef toe, je was die auto wellicht ook al zowat vergeten. Deze jongste editie ziet er eindelijk wat minder zakelijk uit dan zijn voorgangers. Frivoliteiten waren de Touareg meestal vreemd, ook al was er wel een tijdje die gekke W12 en scoorde de auto ook in de Dakar.

Maar voor zijn looks viel wellicht nooit iemand in zwijm. Dit nieuwe model oogt natuurlijk nog niet zo sportief als een Porsche Cayenne, laat staan zo 'bangelijk' sexy als een Lamborghini Urus. Maar vooral R-Line (de witte auto op onze foto's) heeft toch wel iets. Volgens onze bescheiden mening zelfs iets meer dan een wel nog altijd wat saai ogende Audi Q7 en een elegantie missende Bentley Bentayga. Voor alle duidelijkheid, al die vermelde auto's zijn varianten op hetzelfde thema. Deels uit verschillende prijsklassen en met dan ook de nodige technische en uitrustingsverschillen, maar onderhuids wel met nogal wat gemeenschappelijke onderdelen.

Groter en ruimer

De nieuwe Toaureg is wat langer (+77 mm) en breder (+44 mm) dan zijn voorganger, het omgekeerde zou wellicht meer verbaasd hebben. Die groeistoot draagt bij tot de mooiere proporties van de auto, ook al omdat hij tegelijk ook wat lager (-70 mm) werd.

En die afmetingen zorgen natuurlijk vooral voor extra ruimte. Het laadvolume van de koffer met opgeplakte achterbank nam zelfs toe van 670 tot 810 liter. Een mix van staal (52%) en aluminium (48%) voor het koetswerk zorgde tegelijk voor een daling van het leeggewicht met 106 kilo.

Innovision Cockpit

VW heeft het dashboard de Innovision Cockpit gedoopt. Ze combineert twee digitale schermen, waarvan dat in de middenconsole met het optionele Discover Premium-infotainment maar liefst 15 duim groot is. Klassieke knoppen en schakelaars zijn er bijna niet meer, de digitalisering en het multifunctionele stuurwiel vergemakkelijken de aanpassing van diverse functies aan de wensen van de bestuurder en de passagiers natuurlijk wel.

Voor de stoelen zijn er diverse massagefuncties, voor de aankleding en afwerking kan je kiezen uit Atmosphere- en Elegance-lijnen. Hoe groter het budget, hoe luxueuzer het kan worden. Of sportiever, als je voor de R-Line gaat. En desgewenst ook heel helder, met een glazen dak van 1.270 op 825 millimeter.

Hybride... voor China

Er komt een 367 pk sterke plug-inhybride, maar die blijft vreemd genoeg voorlopig voorbehouden voor China. Het is te zeggen, over de commercialisering in andere landen moet er nog een beslissing worden genomen. Bij de lancering in onze streken zal er worden gestart met twee V6-motoren op diesel van 231 en 286 pk.

Voor iets later worden nog een V6 op benzine van 340 pk en een V8 met diesel van 421 paarden voorzien, al is het ook nog niet zeker dat die laatste ook in België zal worden aangeboden. Niet onbelangrijk voor een voertuig waarvan zo'n 40% van de klanten hem regelmatig voor als sleepwagen gebruiken, er kan tot 3,5 ton aan de haak. Met dank ook aan de permanente 4Motion-vierwielaandrijving die natuurlijk nog altijd standaard wordt aangeboden, met keuze uit de programma's Snow, Off-Road Auto, Sand, Graver en Off-Road Expert. Voor het asfalt zijn er de modi Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual. En we waren het bijna vergeten vermelden, alle motoren komen met een achttrapsautomaat.

Met Roadwork Lane Assist

Binnenkort is het voor dit soort auto's allicht niet meer nodig op te sommen welke veiligheidssystemen er allemaal worden voorzien, ze raken immers in zowat alle marktsegmenten ingeburgerd. Maar de Duitsers maken zich hier wel sterk dat het 'aanbod' het grootste ooit voor een Volkswagen is, ook wat betreft de bevordering van het comfort en de rijdynamiek trouwens.

Je mag al nota nemen van onder meer de Night Vision, de Roadwork Lane Assist voor assistentie bij wegenwerken, de Front Cross Traffic Assist en de slimme Matrix-leds. Plus voor het rijgedrag ook actieve vierwielsturing en elektromechanisch gecontroleerde antirolstangen.

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken