Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / VOLKSWAGEN CROSS UP (2013)

Wat extra bodemvrijheid, hier en daar plastic beschermplaatjes en kleurige zetels: moeilijker dan dat is het recept van de Cross-variant van de VW Up niet.

VOLKSWAGEN CROSS UP (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Zoals de CrossPolo dus?

Affirmatief. Naast de vierwielaangedreven Passat Alltrack heeft VW nog Cross-varianten van de Polo, Golf Plus, Touran en Caddy. Exclusief met voorwielaandrijving en dus eerder imagomodellen met wat stoerdere looks dan noeste werkers waarmee je modderpoelen kan gaan doorploegen.

Technisch is de voornaamste wijziging de ophanging, die met 1,5 centimeter verhoogd werd.

Vooral een esthetische oefening, met andere woorden.

Je herkent hem in de eerste plaats aan de bekleding in zwart plastic van de wielkasten en de zijschorten, aan de grijze spiegelkappen, de dakrails en de specifieke 16 duims velgen.

Binnenin onderscheidt hij zich van de andere Ups door de specifieke zetelbekleding (grijs of rood), de in drie kleuren verkrijgbare dashboardbekleding, extra accenten met chroomlook en de aluminium deurdrempels met Cross-logo.

Een driedeursversie is er overigens niet, terwijl je enkel de 75 pk-versie van de 1.0-driecilinder kan krijgen.

De rijervaring verschilt nauwelijks van de gewone Ups. Doordat de auto een kleine beetje hoger op zijn poten staat, rolt hij een fractie meer in bochten. Verder voelt het allemaal identiek: met een soepele driecilinder, een plezierige wegligging en een veer- en geluidscomfort dat beter is dan gewoonlijk bij autootjes van dit formaat.

DB2013AU01288_small

Wat is het prijsverschil?

Best veel eigenlijk, meerbepaald net geen 2.000 euro. Daarvoor krijg je wel extra standaarduitrusting, zoals een afstandsbediening, elektrische ruiten vooraan, hoogteverstelling voor de bestuurderszetel, alu velgen, mistlampen vooraan en elektrische en verwarmde spiegels.

DB2013AU00132_small

Motor: 999 cc, (L3, benzine), 55 kW/75 pk bij 6200 opm, 95 Nm bij 3000-4300 opmTransmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen (l/b/h): 3563/1649/1516 mm Gewicht: 996 kg Koffer: 251-959 l Ophanging: MacPhersons/torsieas Prestaties: 167 km/u, 0-100 km/u in 14,2 sec. Normverbruik: 4,7 l/100 km CO2-uitstoot: 109 g/km Prijs: 13.600 euro

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten