Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / VOLVO V40 CROSS COUNTRY T5 AWD (2013)

De V40 vervangt in één klap de S40/V50 en C30, dus speciale afgeleides zijn meer dan welkom. De verkleedpartij begint alvast met deze Cross Country.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



Is dit Zweeds buskruit om wat naargeestig te doen over de BMW X1 en Audi Q3?

Daarvoor moet je wachten tot 2014, als Volvo de XC40 onthult. Dit is een geplastificeerde V40, met stoerdere bumpers, een 4 centimeter opgekrikt koetswerk en standaard dakrails. Noem hem gerust een mini-V70 Cross Country, want de ingrepen zijn van hetzelfde laken een broek. En nu we toch over grote broer hebben: deze Cross Country neemt er ook de velgen van over. Uit de optielijst te vergaren uiteraard. Standaard rolt hij gewoon op 16-duimers.

Volvo gelooft dat er plek is voor twee cross-overversies van zijn kleine V40. Hopelijk krijgt die later te verwachten XC40 wel vierwielaandrijving op meerdere motoren. Bij deze Cross Country blijft de integrale aandrijving louter - of voorlopig? - voorbehouden aan deze T5. Een 245 paarden sterk rakkertje, dat de nodige benzine lust en de V40 als een Ford Focus ST naar 100 km/u doet klauwen (6,4 seconden). Spreekt voor zich dat er een navenant prijskaartje aan bengelt: dik over 35.000 euro. Nee, dit wordt geen vaak geziene gast op de E40.

Zoals de Zweden altijd al hebben gepleegd, komt de 4x4-koppeling van hun landgenoten bij Haldex. We noteren generatie 5, een soepel ingrijpend systeem, dat de achteras betrekt wanneer de voorwielen tractie verliezen.



Krijgt ook het interieur een avontuurlijker aanblik?

Niet echt. Er zijn wel specifieke kleuren beschikbaar, zoals een goudbruine schijn voor de middenconsole, en er staat ook verschillend leder in de brochure. Maar voor het overige is dit de V40 zoals we die eerder al leerden kennen. Het geheel steekt netjes in elkaar. De middenconsole geeft een overzichtelijke en frisse indruk, de verschillende moods voor het dashboard ogen modern en plezant, terwijl ook het ruimteaanbod best aangenaam is voor langere bestuurders en inzittenden. Uit praktisch oogpunt kan de stoel van de copiloot worden neergeklapt.

Merk ook op dat de Cross Country een knop voor de Hill Descent Control heeft, al houdt hij het eerder op stadsavontuurtjes dan off-roadvertier.

Spreekt voor zich dat ook de uitmuntende veiligheidsscores, annex - snufjes, van de V40 intact bleven.



Rijdt hij ook anders dan een V40?

Het verschil is niet zo beduidend, maar je voelt wel effect van het opgehoogde koetswerk. De stugge demping is gebleven, de rijbeleving onderscheidt zich door iets meegaandere reacties. Ook de vierwielaandrijving maakt een onderscheid. De wagen blijft onderstuurd, en die zware motor op de neus laat ook niet na zijn stempel te drukken, maar desgewenst kan je makkelijk de achterkant in het spel betrekken. De automaat is helaas een beetje traag van begrip.

Voor het Cross Country-gevoel moet je bereid zijn 1.450 euro extra op te leggen. Een aardige som, maar in deze tijden van individualisering en kruisbestuivingen zouden de Zweden wel helemaal berserk zijn om deze variant niet aan te bieden.

Motor: 2497 cc, L5 (turbobenzine), 187 kW/254 pk bij 5400 opm, 360 Nm bij 1800-2400 opm Transmissie: variabele vierwielaandrijving, zestrapsautomaat Afmetingen: 4370/1783/1458 mm Gewicht: 1631 kg Koffer: 335 l Ophanging: MacPhersons/multilink Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 6,4 sec. Normverbruik: 8,3 l/100 km CO2-uitstoot: 194 Prijs: 34.690

 

In dit artikel : Volvo, Volvo V40

Geschreven door op

De concurrenten