Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / VOLVO V40 D2 (2012)

Het is Volvo menens. De gevestigde waarden moeten en zullen op hun grondvesten daveren. Benieuwd of de V40 werkelijk de schokgolf is waar de Zweden hem voor slijten?

VOLVO V40 D2 (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Ha ha, zoiets als 40 op de schaal van Richter! Maar serieus, is de V40 in staat om brokken te maken?

Hij heeft er zeker de middelen toe gekregen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dat normverbruik. 3,6 liter per 100 km (94 g/km) is het beste wat je vandaag in die klasse tegenkomt. Nu goed, we weten allemaal dat het utopisch een dergelijk resultaat neer te zetten in praktijk, maar haalden wel 4 liter op een uitdagend parcours. Toegegeven, mits de nodige goede wil.

Volvo helpt echter ook een handje. Eén van de blikvangers (neem dat gerust letterlijk) van de V40 is zijn nieuwe digitale dashboard. Dat verandert naargelang het karakter dat je je Volvo wil aanmeten. Moet het vooruitgaan, opteer dan voor de Performance-stand. Toch liever iets rustiger? Dan is er de op comfort gerichte Elegance-setting. Wil je, tot slot, het onderste uit je tank halen, dan moet je absoluut inzetten op de Eco-modus.




Helpt dat dan echt?

Goh, je krijgt wel wat technische ondersteuning, maar het zal uiteindelijk jouw rechtervoet zijn die bepaalt hoe hoog of laag de dorst zal uitvallen. Om aan te geven of je al dan niet goed bezig bent, voorzien de Zweden wel een soort van beloningssysteem. In de linker tabel, naast de snelheidsmeter, moet je proberen het pijltje zo hoog mogelijk te krijgen. Haal je de top, dan verschijnt een moedgevende E. Geloof ons, het streven naar die ecologische perfectie is een bijzonder verslavende bezigheid.

Eentje die deze V40 trouwens een stuk beter afgaat dan scheuren. Niet dat de Volvo een sof zou zijn. Gebouwd op de fundamenten van de C30 (en bijgevolg van de Focus) en ondersteund door de veerpoten van de S- en V60, weet deze Volvo best zijn mannetje te staan op een bochtig parcours. Alleen mist de 1,6 liter-diesel de nodige pit. De V40 trapt, op de limiet gedreven, vrij snel op zijn adem. Hij hoeft evenmin te rekenen op zijn manuele zesbak. Diens lange verhoudingen willen vooral de dorst temperen, eerder dan snelle chrono’s klokken. Dat laat zich bijgevolg ook zien in de spurtjes. Zo duurt de 0 tot 100 km/u minstens 12,3 seconden.



Hmm, jammer, want hij ziet er best snel uit voor een break. Of is het een hatchback?

Goeie vraag. Voor alle duidelijkheid, het is een hatchback, maar we begrijpen dat het V-adjectief en de shooting break-achtige stijl voor verwarring kunnen zorgen. Bekijk de V40 dus meer als een iets grotere A3, waarmee we meteen de grootste concurrent genoemd hebben. In Ingolstadt mogen ze trouwens beginnen beven, want naast zijn 'interessante' looks, pakt de Volvo uit met een al even aantrekkelijk interieur en dito prijs.

Vanaf 22.900 parkeer je een D2 voor je deur. Da's een stuk minder dan wat de daarnet vernoemde Audi moet kosten, terwijl je voor dat geld ook een pak meer geleverd krijgt. Vooral dan wat veiligheid betreft, een onderwerp waar de Zweden naar goede gewoonte graag hun statement maken. Dat is ook nu weer het geval, want naast de ondertussen ingeburgerde snufjes als het City Safety-systeem (dat voortaan aanrijding helpt voorkomen tot 50 km/u) of optionele gadgets als het Collision Warning met Pedestrian Detection, krijg je nu af fabriek ook een voetgangersairbag meegeleverd. Daarbij zorgt een onder de motorkap ingebouwd plofkussen ervoor dat het hoofd van zwakke weggebruikers toch enige bescherming geniet bij een eventuele aanrijding. Of hoe je bij je keuze in dat premium C-segment alvast één kopzorg minder hebt.



Motor: L4 (turbodiesel), 1560 cc, 84/115 kW/pk (3600 opm), 270 Nm (1750-2500 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties:  185 km/u, 0-100 km/u in 12,3 sec. Normverbruik: 3,6 l/100 km (94 g/km CO2) Prijs: 22.900 euro

Eerste test in AutoWereld 312 // juli 2012

In dit artikel : Volvo, Volvo V40

Geschreven door op