Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / AUDI A3 2.0 TDI // BMW 118d // MERCEDES A 200 CDI // VOLVO V40 D3 : Duizend bommen en granaten

De strijd tussen de Audi A3 en de BMW 1 Reeks krijgt een extra dimensie, nu ook de Mercedes A-Klasse en de Volvo V40 zich in de debatten komen mengen. Of hoe een bitsig gevecht plots een beetje oorlog wordt.

Overzicht :

Schoonheid. Geen enkel begrip is zo subjectief als schoonheid. En al helemaal niet als het over auto’s gaat. Nu trekken we bij AutoWereld doorgaans aan hetzelfde zeel, vinden we dezelfde sportwagens mooi en dezelfde ludospaces lelijk. Maar deze keer stonden de meningen lijnrecht tegenover elkaar. Een oeverloze, maar lekker heftige discussie waarbij de A3 een langgerekte geeuw werd genoemd, de 1 Reeks de maaginhoud na een nachtje stappen, de A-Klasse een omhooggevallen Citroën DS3 en de V40 het tekenwerk van een blinde. Want dat is het mooie aan schoonheid: smaken verschillen en iedereen heeft recht op een eigen opinie. Hoe radicaal, belachelijk of misplaatst die ook is. En hoe verder de meningen uit elkaar liggen, hoe beter. Omdat het de gesprekken voedt en de pinten gevuld houdt, maar vooral omdat het wijst op lef. In tijden waarin auto’s steeds harder op elkaar gaan lijken, waarin het koetswerkdesign zo generisch wordt dat je naar het merkembleem moet kijken om je ervan te vergewissen welke auto er nu eigenlijk voor je neus staat, is het een verademing nog eens gedurfde ontwerpen te mogen aanschouwen. Nu ja, toch zolang je de Audi even buiten beschouwing laat. Het ding oogt strakker, evenwichtiger en atletischer dan ooit, toch lijkt het alsof de designers een stap terug hebben gezet. Alsof ze zo hard op de details hebben ingezoomd dat ze vergeten zijn het grotere geheel te aanschouwen en dus niet gemerkt hebben dat de huidige A3 er net zo uitziet als de vorige. En als die daarvoor. Zelfs A3-rijders raken het stilaan beu, zo vaak hoorden we dat ze hun huidige wagen eigenlijk mooier vinden dan de nieuwe. Stilstaan is nu eenmaal een beetje achteruitgaan. Langs de andere kant is het ook de enige van ons testviertal die nooit als lelijk werd omschreven, een opmerking die de andere drie wel regelmatig in de maag gesplitst kregen. Veel hangt af van de vorm waarin ze aantreden, van de velgen over de lak tot het uitrustingsniveau. De 118d compenseert een brave koetswerkkleur met een minder brave Urban-uitdossing die witte spiegelkappen combineert met haast even witte velgen en BMW-nieren, de knalrode A 200 CDI hult zich in een gespierde AMG-bodykit en de spierwitte V40 draagt een zo mogelijk nog fellere Aero-outfit met uit de kluiten gewassen dakspoiler en erg opvallende 18-duimsvelgen. De juiste combinatie transformeert de duffe nerd in een vlotte kerel en het onooglijke muurbloempje in een hippe vogel, maar kruis de verkeerde opties aan en je bloedmooie miss verandert in een goedkope prostituee.

EEN HATCHBACK MET BREAKALLURES. ‘HIP’, ALDUS DE ZWEDEN
Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas