Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / VOLVO V60 D6 AWD (2013)

Na 2 jaar finaliseringswerk is Volvo er eindelijk klaar mee: hier is de hybride V60, goed voor een verbruik van 1,8 liter en een uitstoot van amper 48 gram CO2!

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

1,8 liter, met een benzine!?!

Nee, in tegenstelling tot de Japanse concurrentie heeft Volvo zijn toevlucht tot een dieselkrachtbron gezocht. In het vooronder zit de 2.4 D5 van 215 pk die assistentie krijgt van een batterijenpakket en twee elektromotoren achteraan. Bijgevolg zijn er drie werkingsmodi, te activeren door middel van evenveel knoppen op de centrale middenconsole.

In Pure is de V60 D6 AWD een volelektrisch voertuig, aangedreven op de achterwielen. Schakel je Hybrid in, dan zoekt de intelligente sturing de beste wisselwerking tussen de beide aandrijvingen op. Ga je voor Power, dan wordt het onderste uit beide kannen gehaald.

Dat onderste is heel wat. De bijna 70 extra paarden en 200 newtonmeter extra koppel die de diesel dan toegestopt krijgt, resulteert in chrono's die gehaaider zijn dan wat de 304 paarden sterke T6-benzine in de V60 realiseert. Oftewel een spurt van 0-100 km/u in amper meer dan 6 seconden. Kras voor een beleefde Zweed. Het is ook net iets sneller dan wat de Lexus GS Hybrid op die oefening presteert. De D6 heeft ook een AWD-knop waarmee je de vierwieltractie met een knip van de vingers te allen tijde kunt activeren (lees: tot 120 km/u).

Volvo wil met zijn V60 een veelvuldigheid uitdragen. Naast de properste is deze V60 ook de vlotste. Scoren op meerdere vlakken, voorlopig lijkt het ook te werken. De jaarproductie van 6.000 stuks is zowat volledig de deur uit, ondanks de niet al te democratische prijs van 59.950 euro.

 



Tot zover zijn assertieve tronie, hoe zit het met zijn groene roeping?

Het valt vooral op hoe naadloos het geheel samenwerkt, ondanks dat het combo een nukkiger trillende dieselmotor behelst. Maar in hybride configuratie verloopt het samenspel tussen de zestrapsautomaat en de andere aggregaten zonder veel weerhaken.

De hybride modus wordt allicht de meest gebezigde, maar wij waren vooral onder de indruk van de elektrische stand. Je haalt er desnoods een top van 125 km/u mee, en het duurt toch een kleine 50 kilometer alvorens de lithium-ionbatterijen van LG volledig leeggezogen zijn. Wil je die terug opladen via een snoer (al doet de wagen dat natuurlijk ook tijdens het rijden) dan neemt dat 3 tot 7 uur in beslag, afhankelijk van de ampères. We hebben het dan ook over een 230-voltaansluiting. Op het scherm voor je snufferd kun je de progressie en de toestand van de complexe samenwerking nauwgezet volgen.

Volvo is ook zo slim geweest om een spaarstand in te bedden. Druk op de knop Save en de wagen zal 20 kilometer rijbereik op stroom achter de hand houden. Handig voor als je eindbestemming tussen de stadswallen ligt. Druk bebouwde centra zijn nu eenmaal veel lonender om elektrisch in te rijden dan autosnelwegen. Goed gezien van de Zweden.



Maar het heeft ook nadelen, denken we zo?

Toptechnologie kost geld. De aankoopfactuur is niet min, maar anderzijds kan je wel op een Vlaamse BIV van nog geen 350 euro rekenen.

Volvo heeft er ook voor gezorgd dat de batterijen de juiste gewichtsverdeling meekregen. Ze liggen verspreid over de middentunnel, de achterbank en de koffer. De gewichtsverdeling is neutraal en gebalanceerd, maar in totaal voegt de elektrische module bijna 300 kilo toe, en dat voel je onderweg. Rechtuit gaat de V60 D6 er in zeven haasten vandoor, maar in bochten mengt zijn overgewicht zich in de dialoog tussen man en machine. Al moeten we nog een en ander verifiëren op Belgische wegen. Het besneeuwde traject dat we in het Hoge Noorden konden uitproberen, is niet geheel exemplarisch.

Tenslotte is die 1,8 liter per 100 kilometer ook maar een theoretische weergave van de feiten. Het rijbereik van de batterijen konden we, ondanks de barre temperaturen, wel evenaren, maar gemiddeld eindigden we toch op 6 liter rond. Niet slecht voor een dik 270 pk tellende luxevoiture, maar ver verwijderd van de beloofde mussendorst. Nu, voor zulke records was het testparcours niet bijzonder geschikt. We verifiëren het graag nog eens op Belgische bodem.

Motor: 2400 cc, L5 (turbodiesel + 2 elektromotoren en accupakket, lithium-ion), 158 (+50) kW/215 (+68) pk bij 4000 opm, 440 (+200) Nm bij 1500-3000 opm Transmissie: voor-, achter en vierwielaandrijving, zestrapsautomaat Afmetingen: 4628/1865/1484 mm Gewicht: 1955 kg Koffer: 305-1.126 l Ophanging: MacPhersons/multilink Prestaties: 125/213 km/u, 0-100 km/u in 6,1/7,9 sec. Normverbruik: 0,0/1,8 l/100 km CO2-uitstoot: 0,0-48 g/km Prijs: 59.950 euro

In dit artikel : Volvo, Volvo V60

Geschreven door op